I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.
Morten Hansen
Konkurranseutsettingen i jernbanen:
Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold
De som jobber med drift og vedlikehold på jernbanen har ventet på at regjeringen skal sette en endelig stopper for konkurranseutsettingen. Nå får de gladmeldingen.
morten.hansen@lomedia.no
Mens Samferdselsdepartementet allerede har stanset den videre konkurranseutsettingen for persontrafikken, har de som jobber med drift og vedlikehold av infrastrukturen, ventet på hva som skal skje hos dem.
I Hurdalserklæringen står det at regjeringen vil: «Stoppe den planlagte konkurranseutsettingen av oppgaver innen drift, vedlikehold og beredskap knyttet til jernbanens infrastruktur».
Nå får de ansatte i Spordrift stoppsignalet de har etterlyst. I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet at de vil be Bane Nor om å stoppe konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen.
– Dette har vi ønsket i mange år. Vi har ikke skjønt vitsen med konkurranseutsettingen. Det er en gledelig nyhet, sier Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets landsråd og hovedtillitsvalgt for NJF-medlemmene i Spordrift.
Rapport (mai-21): Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant
Puster lettet ut
Planen har vært å konkurransette drifts- og vedlikeholdsoppgavene i ti ulike pakker. Kun én av pakkene, som omfatter Sørlandsbanen, har hittil blitt lyst ut for konkurranse.
– Jeg har registrert at det er bekymring i sektoren knyttet til konkurranseutsettingen. Prosessen har gått for fort. En slik situasjon kan skape usikkerhet blant de ansatte og svekke effektiviteten i vedlikeholdsarbeidet, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.
Det er en beskrivelse Kleiven er helt enig i.
– Det har absolutt gått altfor fort. Den forrige regjeringen presset på for å få konkurransen i gang før valget. Jernbanereformen var kun tuftet på ideologisk tankegang, ikke fornuft og samfunnsøkonomiske vurderinger. Det har blant annet ført til press på lov og avtaleverk for oss ansatte. Men det har også ført til, mener vi, at Bane Nor har mistet all fagkompetanse på drift og vedlikehold, sier Kleiven.
Han tror det er mange av medlemmene hans som puster lettet ut. Og han mener det er flere som har god grunn til å gjøre det.
– Disse anbudene ville ikke gagnet jernbanen. Vi tror det ville ha kostet samfunnet mye. Ikke bare i penger. Nå får Bane Nor muligheten til å ha full kontroll over det som er oppdraget deres, sier Kleiven.
Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder
Bane Nor: Satt på vent
Selv om beskjeden fra Samferdselsdepartementet kommer først nå, har Bane Nor tatt følge av det som står i Hurdalsplattformen. Anne S. Kirkhusmo, kommunikasjonssjef i Bane Nor, skriver i en epost at konkurransen allerede var satt på vent i påvente av endelig avklaring fra departementet.
– Tilbyderne informeres jevnlig om status, som inntil nå kun har vært at avklaring ikke foreligger, skriver Kirkhusmo.
Hva skjer med Spordrift?
Hva som skal skje med Spordrift hersker det fortsatt usikkerhet rundt. I 2019 ble selskapet skilt ut fra Bane Nor, og ved årsskiftet i år ble eierskapet overført fra Bane Nor til Samferdselsdepartementet.
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal «Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap, …» og «Gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren for å få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane Nor».
Kleiven ønsker foreløpig ikke å ha noen formening om hva som skal skje med selskapet. Han håper de som jobber og kjenner jernbanen blir lyttet til når framtida skal bestemmes.
– Det viktigste for oss er at vi får en organisering av drift og vedlikehold som gagner jernbanen, og en organisasjonsform som vil vare noen år. Nå trenger vi noe vi kan gå for og har tro på. Derfor er det viktig og riktig å bruke god tid for å avklare den endelige organisasjonsformen, sier Kleiven.
Mest lest
Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen