JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konkurranseutsettingen i jernbanen:

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

De som jobber med drift og vedlikehold på jernbanen har ventet på at regjeringen skal sette en endelig stopper for konkurranseutsettingen. Nå får de gladmeldingen.
I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Mens Samferdselsdepartementet allerede har stanset den videre konkurranseutsettingen for persontrafikken, har de som jobber med drift og vedlikehold av infrastrukturen, ventet på hva som skal skje hos dem.

I Hurdalserklæringen står det at regjeringen vil: «Stoppe den planlagte konkurranseutsettingen av oppgaver innen drift, vedlikehold og beredskap knyttet til jernbanens infrastruktur».

Nå får de ansatte i Spordrift stoppsignalet de har etterlyst. I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet at de vil be Bane Nor om å stoppe konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen.

– Dette har vi ønsket i mange år. Vi har ikke skjønt vitsen med konkurranseutsettingen. Det er en gledelig nyhet, sier Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets landsråd og hovedtillitsvalgt for NJF-medlemmene i Spordrift.

Rapport (mai-21): Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant

Puster lettet ut

Planen har vært å konkurransette drifts- og vedlikeholdsoppgavene i ti ulike pakker. Kun én av pakkene, som omfatter Sørlandsbanen, har hittil blitt lyst ut for konkurranse.

– Jeg har registrert at det er bekymring i sektoren knyttet til konkurranseutsettingen. Prosessen har gått for fort. En slik situasjon kan skape usikkerhet blant de ansatte og svekke effektiviteten i vedlikeholdsarbeidet, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.

Det er en beskrivelse Kleiven er helt enig i.

– Det har absolutt gått altfor fort. Den forrige regjeringen presset på for å få konkurransen i gang før valget. Jernbanereformen var kun tuftet på ideologisk tankegang, ikke fornuft og samfunnsøkonomiske vurderinger. Det har blant annet ført til press på lov og avtaleverk for oss ansatte. Men det har også ført til, mener vi, at Bane Nor har mistet all fagkompetanse på drift og vedlikehold, sier Kleiven.

Han tror det er mange av medlemmene hans som puster lettet ut. Og han mener det er flere som har god grunn til å gjøre det.

– Disse anbudene ville ikke gagnet jernbanen. Vi tror det ville ha kostet samfunnet mye. Ikke bare i penger. Nå får Bane Nor muligheten til å ha full kontroll over det som er oppdraget deres, sier Kleiven.

Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder

Bane Nor: Satt på vent

Selv om beskjeden fra Samferdselsdepartementet kommer først nå, har Bane Nor tatt følge av det som står i Hurdalsplattformen. Anne S. Kirkhusmo, kommunikasjonssjef i Bane Nor, skriver i en epost at konkurransen allerede var satt på vent i påvente av endelig avklaring fra departementet.

– Tilbyderne informeres jevnlig om status, som inntil nå kun har vært at avklaring ikke foreligger, skriver Kirkhusmo.

Hva skjer med Spordrift?

Hva som skal skje med Spordrift hersker det fortsatt usikkerhet rundt. I 2019 ble selskapet skilt ut fra Bane Nor, og ved årsskiftet i år ble eierskapet overført fra Bane Nor til Samferdselsdepartementet.

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal «Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap, …» og «Gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren for å få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane Nor».

Kleiven ønsker foreløpig ikke å ha noen formening om hva som skal skje med selskapet. Han håper de som jobber og kjenner jernbanen blir lyttet til når framtida skal bestemmes.

– Det viktigste for oss er at vi får en organisering av drift og vedlikehold som gagner jernbanen, og en organisasjonsform som vil vare noen år. Nå trenger vi noe vi kan gå for og har tro på. Derfor er det viktig og riktig å bruke god tid for å avklare den endelige organisasjonsformen, sier Kleiven.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse