JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Konkurranseutsettingen i jernbanen:

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

De som jobber med drift og vedlikehold på jernbanen har ventet på at regjeringen skal sette en endelig stopper for konkurranseutsettingen. Nå får de gladmeldingen.



01.12.2021
15:37
01.12.2021 15:53

morten.hansen@lomedia.no

Mens Samferdselsdepartementet allerede har stanset den videre konkurranseutsettingen for persontrafikken, har de som jobber med drift og vedlikehold av infrastrukturen, ventet på hva som skal skje hos dem.

I Hurdalserklæringen står det at regjeringen vil: «Stoppe den planlagte konkurranseutsettingen av oppgaver innen drift, vedlikehold og beredskap knyttet til jernbanens infrastruktur».

Nå får de ansatte i Spordrift stoppsignalet de har etterlyst. I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet at de vil be Bane Nor om å stoppe konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen.

– Dette har vi ønsket i mange år. Vi har ikke skjønt vitsen med konkurranseutsettingen. Det er en gledelig nyhet, sier Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets landsråd og hovedtillitsvalgt for NJF-medlemmene i Spordrift.

Rapport (mai-21): Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant

Puster lettet ut

Planen har vært å konkurransette drifts- og vedlikeholdsoppgavene i ti ulike pakker. Kun én av pakkene, som omfatter Sørlandsbanen, har hittil blitt lyst ut for konkurranse.

– Jeg har registrert at det er bekymring i sektoren knyttet til konkurranseutsettingen. Prosessen har gått for fort. En slik situasjon kan skape usikkerhet blant de ansatte og svekke effektiviteten i vedlikeholdsarbeidet, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.

Det er en beskrivelse Kleiven er helt enig i.

– Det har absolutt gått altfor fort. Den forrige regjeringen presset på for å få konkurransen i gang før valget. Jernbanereformen var kun tuftet på ideologisk tankegang, ikke fornuft og samfunnsøkonomiske vurderinger. Det har blant annet ført til press på lov og avtaleverk for oss ansatte. Men det har også ført til, mener vi, at Bane Nor har mistet all fagkompetanse på drift og vedlikehold, sier Kleiven.

Han tror det er mange av medlemmene hans som puster lettet ut. Og han mener det er flere som har god grunn til å gjøre det.

– Disse anbudene ville ikke gagnet jernbanen. Vi tror det ville ha kostet samfunnet mye. Ikke bare i penger. Nå får Bane Nor muligheten til å ha full kontroll over det som er oppdraget deres, sier Kleiven.

Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder

Bane Nor: Satt på vent

Selv om beskjeden fra Samferdselsdepartementet kommer først nå, har Bane Nor tatt følge av det som står i Hurdalsplattformen. Anne S. Kirkhusmo, kommunikasjonssjef i Bane Nor, skriver i en epost at konkurransen allerede var satt på vent i påvente av endelig avklaring fra departementet.

– Tilbyderne informeres jevnlig om status, som inntil nå kun har vært at avklaring ikke foreligger, skriver Kirkhusmo.

Hva skjer med Spordrift?

Hva som skal skje med Spordrift hersker det fortsatt usikkerhet rundt. I 2019 ble selskapet skilt ut fra Bane Nor, og ved årsskiftet i år ble eierskapet overført fra Bane Nor til Samferdselsdepartementet.

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal «Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap, …» og «Gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren for å få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane Nor».

Kleiven ønsker foreløpig ikke å ha noen formening om hva som skal skje med selskapet. Han håper de som jobber og kjenner jernbanen blir lyttet til når framtida skal bestemmes.

– Det viktigste for oss er at vi får en organisering av drift og vedlikehold som gagner jernbanen, og en organisasjonsform som vil vare noen år. Nå trenger vi noe vi kan gå for og har tro på. Derfor er det viktig og riktig å bruke god tid for å avklare den endelige organisasjonsformen, sier Kleiven.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.12.2021
15:37
01.12.2021 15:53



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker