JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MÅ KONKURRERE OM JOBBENE: Spordrift er et av selskapene som nå rigger seg til for konkurransen om drift og vedlikehold av Sørlandsbanen.

MÅ KONKURRERE OM JOBBENE: Spordrift er et av selskapene som nå rigger seg til for konkurransen om drift og vedlikehold av Sørlandsbanen.

Morten Hansen

Ny rapport om privatiseringen av jernbanen:

Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant

Det blir ikke billigere - og det blir vanskeligere å plassere ansvaret. Det slår DeFacto fast i en rapport om konkurranseutsettelse av drift og vedlikehold på jernbanen.


07.05.2021
13:39
07.05.2021 14:54

morten.hansen@lomedia.no

I slutten av april var fristen for å melde sin deltakelse i anbudet på drift og vedlikehold av Sørlandsbanen.

– Problemet er at en konkurranseutsetter noe som ikke burde ut på anbud. Det er ikke noe fungerende vedlikeholdsmarked på jernbanen. Det er det for eksempel heller ikke i Sverige, som allerede har vært gjennom det samme som det regjeringen har satt i gang nå, sier Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

De Facto har på oppdrag for Norsk Jernbaneforbund (NJF) sett på utfordringene ved anbudsutsettingen og erfaringene man har fra Sverige.

Pulverisering av ansvar

Eilertsen mener det største problemet er at det totale ansvaret for drift og vedlikehold pulveriseres. Mens Bane Nor – tidligere Jernbaneverket – hadde hele og fulle ansvaret, skal de nå bare være en bestiller av tjenester.

Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

Anders Hauge-Eltvik

– Når Go-Ahead kjører fra Oslo til Stavanger, kan det i teorien være tre forskjellige selskaper som har ansvaret på den strekningen. Når vi i tillegg vet at vedlikeholdsetterslepet på jernbanen i Norge er på opp mot 40 milliarder kroner, skjønner man at det kan bli både forsinkelser og buss for tog.

Se lista: Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget

Vanskelig kontroll

Eilertsen viser til Sverige, hvor denne organiseringen har ført til kostnadsoverskridelser.

NJF-magasinet har tidligere skrevet om at Bane Nor etter utskillelsen av Spordrift ikke har egne tilstandskontrollører, men baserer seg på rapporter fra selskapene som jobber ute i sporet – blant annet Spordrift.

– Selskapene skal tjene penger for eierne sine. Hva er mest lønnsomt? Gjøre forebyggende arbeid eller vente til feilen oppstår? Det er spørsmål et selskap kan stille seg – og som er vanskelig og kontrollere for Bane Nor, sier Eilertsen.

Verkstedstrukturen til Bane Nor: Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet

Ikke billigere

Han mener resultatet vil bli økte kostnader, på samme måte som det har vært i Sverige. Både en svensk regjeringsbestilt utredning og den svenske riksrevisjonen konstaterer at kostnadsoverskridelsene er mer normalen enn unntaket.

Eilertsen tror omorganiseringen vil føre til det motsatte av det som har vært begrunnelsen fra regjeringen. Mer jernbane for pengene.

– Det virker som om selv ikke Bane Nor har noen stor tro på at dette skal bli billigere. Til oss har de strukket seg til å si at de på sikt håper de sparer penger. Det er et svar som sier mye, konstaterer Eilertsen.

I rapporten siteres Cathrine Loennecken, direktør for anskaffelser i Bane Nor: «Jeg tror vi må være realistiske i forhold til om det er mulig å spare så mye, i alle fall i første omgang. Etter hvert håper vi at konkurransen skal føre til effektiviseringer og besparelser.»

Nasjonal transportplan: Ap frykter store samferdselsprosjekter vil gå til utenlandske entreprenører

Snur hver stein

Mens Bane Nor skal vurdere kandidatene til anbudet på Sørlandsbanen, forbereder både ledelse og ansatte i Spordrift seg på en ny hverdag.

Morgan Aamodt, leder av den lokale foreningen av Banepersonalets forening i NJF, konstaterer at Spordrift er i en hektisk periode. Heller ikke han tror det er mye å spare.

– Vi jobber med å finne ut hvor vi kan kutte utgifter. Hver stein blir snudd. Jeg er ikke så sikker på at det blir billigere, men det er det ikke vi i Spordrift som har noe med. Det er politikernes bord. Vi lever i et demokrati, og de har bestemt at det skal være sånn, smiler Aamodt.

HEKTISK TID: – Det er mye som er kastet om på i forhold til hva vi har gjort tidligere, sier Morgan Aamodt.

HEKTISK TID: – Det er mye som er kastet om på i forhold til hva vi har gjort tidligere, sier Morgan Aamodt.

Privat

Hastverk

Han er mer bekymret over tiden tilbyderne har til rådighet. I utgangspunktet skulle fristen for prekvalifisering være i sommer. Den har blitt framskyndet til slutten av april. Aamodt mener selskapene trenger de månedene de kan få.

– Det er mye som skal på plass – mye som skal dokumenteres. I tillegg har vi som jobber ute i sporet, opplevd at det har vært mye fram og tilbake. Mye som er kastet om på i forhold til hva vi har gjort tidligere, sier Aamodt.

Han mener likevel Spordrift har vært en ryddig arbeidsgiver. Overgangen fra en forvaltningsbedrift til en konkurransebedrift har ikke vært for brå.

– Vi må bare akseptere endringene. De fleste forstår at det må effektiviseres – at vi må være med fleksible. At vi kanskje må reise litt mer i jobben. Samtidig må vi passe på at det ikke går for mye ut over trivselen. At vi fortsatt har en god arbeidsplass.

Bedre forutsetninger

Kristina Bolstad Picard, kommunikasjonssjef i Bane Nor, sier selskapet har grundig dialog med andre infrastruktureiere, og spesielt med Trafikvärket i Sverige.

– Av Trafikvärket har vi lært at årsakene til kostnadsoverskridelser i 28 av 31 vedlikeholdskontrakter i Sverige er sammensatt. Vi skiller oss fra Trafikvärket på flere vesentlige punkter som vi mener er viktige for å lykkes, skriver Picard i en epost.

Hun trekker fram fem punkter hvor Bane Nor mener de har bedre forutsetninger for å lykkes:

*Bestillerrollen og bestillerkompetansen til Bane Nor har større grad av sentral styring enn det er i Sverige.

* Banedata, Bane Nors vedlikeholdssystem og anleggsregister, gir større muligheter til å arbeide systematisk. Trafikvärket har ikke noe tilsvarende system.

* I Sverige har de i sine konkurranser og kontrakter i all hovedsak fokusert på pris. I Bane NOR vil vi la en kombinasjon av pris og kvalitet være avgjørende for valg av leverandør.

* Bane NOR legger opp til å eie maskinparken, som leies ut til leverandørene. Dette vil føre til bedre utnyttelse av maskinparken. I Sverige har leverandørene måtte anskaffe sin egen maskinpark.

* I Sverige har det vært vanskelig å få tak i fagarbeidere. Bane Nor mener de ved å stille krav til fagarbeidere og sikre utdanning gjennom blant annet Norsk Jernbaneskole, vil være bedre i stand til å ha kvalifisert arbeidskraft.

Mer samarbeid

I tillegg påpeker Picard at Bane Nor, i motsetning til Trafikvärket, legger opp til større grad av samhandling og involvering. Bane Nor erkjenner at kompetansen og erfaringen sitter hos leverandørene.

– Vi har lyttet til leverandørene, og det skal vi også gjøre fremover. Sverige har over tid sett en fallende interesse for kontraktene og mener det skyldes for stort fokus på pris, høye etableringskostnader og at leverandørene har hatt liten påvirkningskraft, skriver Picard.

Jeg er ikke så sikker på at det blir billigere, men det er det ikke vi i Spordrift som har noe med. Det er politikernes bord.

Morgan Aamodt

07.05.2021
13:39
07.05.2021 14:54



Mest lest

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

Paul S. Amundsen

I tre måneder var Linda sykmeldt, men lønna kom som vanlig: – Slapp å forholde meg til Nav

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet

Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.

Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.

Lønna di skal opp – disse forhandler

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn

Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.

Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.

Jan-Erik Østlie

Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak

Erlend Angelo

Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Privat

På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Snittet på de 240 fullførte akkordjobbene fra 2019 til 2024 er på 384 kroner per time, ifølge statistikken.

Snittet på de 240 fullførte akkordjobbene fra 2019 til 2024 er på 384 kroner per time, ifølge statistikken.

Leif Martin Kirknes

Her får de betalt per arbeidsoppgave – og tjener godt på det

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst


Flere saker