JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MÅ KONKURRERE OM JOBBENE: Spordrift er et av selskapene som nå rigger seg til for konkurransen om drift og vedlikehold av Sørlandsbanen.

MÅ KONKURRERE OM JOBBENE: Spordrift er et av selskapene som nå rigger seg til for konkurransen om drift og vedlikehold av Sørlandsbanen.

Morten Hansen

Ny rapport om privatiseringen av jernbanen:

Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant

Det blir ikke billigere - og det blir vanskeligere å plassere ansvaret. Det slår DeFacto fast i en rapport om konkurranseutsettelse av drift og vedlikehold på jernbanen.



07.05.2021
13:39
07.05.2021 14:54

morten.hansen@lomedia.no

I slutten av april var fristen for å melde sin deltakelse i anbudet på drift og vedlikehold av Sørlandsbanen.

– Problemet er at en konkurranseutsetter noe som ikke burde ut på anbud. Det er ikke noe fungerende vedlikeholdsmarked på jernbanen. Det er det for eksempel heller ikke i Sverige, som allerede har vært gjennom det samme som det regjeringen har satt i gang nå, sier Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

De Facto har på oppdrag for Norsk Jernbaneforbund (NJF) sett på utfordringene ved anbudsutsettingen og erfaringene man har fra Sverige.

Pulverisering av ansvar

Eilertsen mener det største problemet er at det totale ansvaret for drift og vedlikehold pulveriseres. Mens Bane Nor – tidligere Jernbaneverket – hadde hele og fulle ansvaret, skal de nå bare være en bestiller av tjenester.

Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

Anders Hauge-Eltvik

– Når Go-Ahead kjører fra Oslo til Stavanger, kan det i teorien være tre forskjellige selskaper som har ansvaret på den strekningen. Når vi i tillegg vet at vedlikeholdsetterslepet på jernbanen i Norge er på opp mot 40 milliarder kroner, skjønner man at det kan bli både forsinkelser og buss for tog.

Se lista: Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget

Vanskelig kontroll

Eilertsen viser til Sverige, hvor denne organiseringen har ført til kostnadsoverskridelser.

NJF-magasinet har tidligere skrevet om at Bane Nor etter utskillelsen av Spordrift ikke har egne tilstandskontrollører, men baserer seg på rapporter fra selskapene som jobber ute i sporet – blant annet Spordrift.

– Selskapene skal tjene penger for eierne sine. Hva er mest lønnsomt? Gjøre forebyggende arbeid eller vente til feilen oppstår? Det er spørsmål et selskap kan stille seg – og som er vanskelig og kontrollere for Bane Nor, sier Eilertsen.

Verkstedstrukturen til Bane Nor: Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet

Ikke billigere

Han mener resultatet vil bli økte kostnader, på samme måte som det har vært i Sverige. Både en svensk regjeringsbestilt utredning og den svenske riksrevisjonen konstaterer at kostnadsoverskridelsene er mer normalen enn unntaket.

Eilertsen tror omorganiseringen vil føre til det motsatte av det som har vært begrunnelsen fra regjeringen. Mer jernbane for pengene.

– Det virker som om selv ikke Bane Nor har noen stor tro på at dette skal bli billigere. Til oss har de strukket seg til å si at de på sikt håper de sparer penger. Det er et svar som sier mye, konstaterer Eilertsen.

I rapporten siteres Cathrine Loennecken, direktør for anskaffelser i Bane Nor: «Jeg tror vi må være realistiske i forhold til om det er mulig å spare så mye, i alle fall i første omgang. Etter hvert håper vi at konkurransen skal føre til effektiviseringer og besparelser.»

Nasjonal transportplan: Ap frykter store samferdselsprosjekter vil gå til utenlandske entreprenører

Snur hver stein

Mens Bane Nor skal vurdere kandidatene til anbudet på Sørlandsbanen, forbereder både ledelse og ansatte i Spordrift seg på en ny hverdag.

Morgan Aamodt, leder av den lokale foreningen av Banepersonalets forening i NJF, konstaterer at Spordrift er i en hektisk periode. Heller ikke han tror det er mye å spare.

– Vi jobber med å finne ut hvor vi kan kutte utgifter. Hver stein blir snudd. Jeg er ikke så sikker på at det blir billigere, men det er det ikke vi i Spordrift som har noe med. Det er politikernes bord. Vi lever i et demokrati, og de har bestemt at det skal være sånn, smiler Aamodt.

HEKTISK TID: – Det er mye som er kastet om på i forhold til hva vi har gjort tidligere, sier Morgan Aamodt.

HEKTISK TID: – Det er mye som er kastet om på i forhold til hva vi har gjort tidligere, sier Morgan Aamodt.

Privat

Hastverk

Han er mer bekymret over tiden tilbyderne har til rådighet. I utgangspunktet skulle fristen for prekvalifisering være i sommer. Den har blitt framskyndet til slutten av april. Aamodt mener selskapene trenger de månedene de kan få.

– Det er mye som skal på plass – mye som skal dokumenteres. I tillegg har vi som jobber ute i sporet, opplevd at det har vært mye fram og tilbake. Mye som er kastet om på i forhold til hva vi har gjort tidligere, sier Aamodt.

Han mener likevel Spordrift har vært en ryddig arbeidsgiver. Overgangen fra en forvaltningsbedrift til en konkurransebedrift har ikke vært for brå.

– Vi må bare akseptere endringene. De fleste forstår at det må effektiviseres – at vi må være med fleksible. At vi kanskje må reise litt mer i jobben. Samtidig må vi passe på at det ikke går for mye ut over trivselen. At vi fortsatt har en god arbeidsplass.

Bedre forutsetninger

Kristina Bolstad Picard, kommunikasjonssjef i Bane Nor, sier selskapet har grundig dialog med andre infrastruktureiere, og spesielt med Trafikvärket i Sverige.

– Av Trafikvärket har vi lært at årsakene til kostnadsoverskridelser i 28 av 31 vedlikeholdskontrakter i Sverige er sammensatt. Vi skiller oss fra Trafikvärket på flere vesentlige punkter som vi mener er viktige for å lykkes, skriver Picard i en epost.

Hun trekker fram fem punkter hvor Bane Nor mener de har bedre forutsetninger for å lykkes:

*Bestillerrollen og bestillerkompetansen til Bane Nor har større grad av sentral styring enn det er i Sverige.

* Banedata, Bane Nors vedlikeholdssystem og anleggsregister, gir større muligheter til å arbeide systematisk. Trafikvärket har ikke noe tilsvarende system.

* I Sverige har de i sine konkurranser og kontrakter i all hovedsak fokusert på pris. I Bane NOR vil vi la en kombinasjon av pris og kvalitet være avgjørende for valg av leverandør.

* Bane NOR legger opp til å eie maskinparken, som leies ut til leverandørene. Dette vil føre til bedre utnyttelse av maskinparken. I Sverige har leverandørene måtte anskaffe sin egen maskinpark.

* I Sverige har det vært vanskelig å få tak i fagarbeidere. Bane Nor mener de ved å stille krav til fagarbeidere og sikre utdanning gjennom blant annet Norsk Jernbaneskole, vil være bedre i stand til å ha kvalifisert arbeidskraft.

Mer samarbeid

I tillegg påpeker Picard at Bane Nor, i motsetning til Trafikvärket, legger opp til større grad av samhandling og involvering. Bane Nor erkjenner at kompetansen og erfaringen sitter hos leverandørene.

– Vi har lyttet til leverandørene, og det skal vi også gjøre fremover. Sverige har over tid sett en fallende interesse for kontraktene og mener det skyldes for stort fokus på pris, høye etableringskostnader og at leverandørene har hatt liten påvirkningskraft, skriver Picard.

Jeg er ikke så sikker på at det blir billigere, men det er det ikke vi i Spordrift som har noe med. Det er politikernes bord.

Morgan Aamodt

07.05.2021
13:39
07.05.2021 14:54



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Håvard Sæbø

Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice

Jan-Erik Østlie

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

Håvard Sæbø

Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Tormod Ytrehus

I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

Jan-Erik Østlie

LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Erlend Angelo

Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Håvard Sæbø

Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Sissel M. Rasmussen

Her er en kort forklaring på hva lockout er

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Illustrasjon: Lina Raknes

Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid

Debatt

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Hanna Skotheim

«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder

Christopher Beckham  vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Christopher Beckham vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Lene Svenning

HK-leder Christopher Beckham ser seg ekstra over skulderen etter helgens masseskyting

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund,  havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Jan-Erik Østlie

LOs Bård Nylund havnet midt i skytedramaet

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Jan Inge Haga

Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund

Klubbledere i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland samlet til streikemøte i Bergen i mai før meklingen. Nå er uravstemningen i havn og i foreningen avga nesten 80 prosent av medlemmene sin stemme, godt over landsgjennomsnittet.

Klubbledere i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland samlet til streikemøte i Bergen i mai før meklingen. Nå er uravstemningen i havn og i foreningen avga nesten 80 prosent av medlemmene sin stemme, godt over landsgjennomsnittet.

Paul S. Amundsen

Et solid flertall av elektrikerne stemte ja til meklingsresultatet


Flere saker