JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sverre Myrli (Ap) frykter NTP kan føre til at mange prosjekter går til utenlandske selskap.

Sverre Myrli (Ap) frykter NTP kan føre til at mange prosjekter går til utenlandske selskap.

Ole Palmstrøm

Ny nasjonal transportplan:

Ap frykter store samferdselsprosjekter vil gå til utenlandske entreprenører

Svimlende 1200 milliarder kroner over 12 år ligger inne i Nasjonal transportplan, som ble lagt fram i statsråd fredag.



19.03.2021
14:41
19.03.2021 15:47

helge@lomedia.no

Fredag fikk samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, det store heftet som heter «Nasjonal transportplan», som rulleres hvert fjerde år. Årets plan gjelder fram til 2033.

Fordelingen av pengebruken er 1 076 milliarder kroner i statlige midler og 123 milliarder kroner i bompenger.

De siste ukene har regjeringen lekket de gode nyhetene, i en så stor grad at DN trodde planen allerede var lagt fram. Men det skjedde altså fredag.

Sverre Myrli er først og fremst spent på om planen bidrar til norske arbeidsplasser og kutt i klimagassutslippene.

– Målet er å bygge landet, samtidig som man kutter klimagassutslippene. Jeg tror nok jeg kan svare at denne planen delvis kutter utslipp. Men spørsmålet er om det i en stor nok grad sikrer norske arbeidsplasser. Vi vet av erfaring at jo større samferdselsprosjektene er, jo oftere går oppdragene til utenlandske selskap. Når vi bruker 1200 milliarder på 12 år, er det viktig at det kan bidra til norske arbeidsplasser og norske lønns- og arbeidsforhold, mener Sverre Myrli.

– Vi ser en tydelig utvikling under denne regjeringen der store samferdselsprosjekter går til store utenlandske selskaper som bringer med seg utenlands arbeidskraft, eller satser på innleie. Oppdragene er ofte så store at norske aktører ikke har kapasitet eller råd til å delta i konkurransen. Det gjør at verdiskapningen og kompetansen forsvinner ut av landet, mener Aps samferdselspolitiske talsperson.

Statsaksjeselskapet: FLT-leder i Statens vegvesen mener Nye Veier ikke er noen suksesshistorie: – Tull med tall

Noen punkter i planen:

Selskapet «Nye Veier» får nye prosjekter. Den årlige summen de tildeles prisjusteres, og skal gjøre det i framtida. I 2017 fikk selskapet 5 milliarder. Nå er summen økt til 5,8 milliarder. Samtidig strekkes tidsperioden fra 2036 til 2041.

På jernbanesektoren er det en liten nedgang i pengebruk. De som bor i Halden, Skien og Lillehammer blir skuffet. Der har man lenge ventet på dobbeltspor. Det skrinlegges. NTP legger nå opp til dobbeltspor kun til Moss, Hamar og Tønsberg.

– Dette er skuffende, særlig med tanke på at trafikkveksten skal tas med kollektive løsninger, ikke flere privatbiler, sier Myrli.

Utslippsfritt: Innen 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være uten utslipp. Alle nye bybusser skal da være nullutslipp eller bruke biogass, og innen 2030 skal alle nye tunge varebiler, halvparten av nye lastebiler og 75 prosent av nye langdistansebusser være nullutslipp.

Luftfarten skal i utgangspunktet være selvfinansieres. Men det legges penger på bordet til ny lufthavn i Mo i Rana og flytting av lufthavnen i Bodø. Det settes av fem milliarder kroner til dette.

Fakta om Nasjonal transportplan

Dette er Nasjonal transportplan (NTP), som regjeringen la fram fredag for perioden 2022-2033:

* NTP er en plan for transport både for vei, jernbane, sjø og luft i Norge, og den gjelder i tolv år av gangen.

* Den revideres hvert fjerde år.

* I planen prioriterer regjeringen mellom alle samferdselsprosjekter i landet og sier hva det skal satses på og bevilges penger til. Bevilgningene må komme i senere års budsjetter, og prioriteringer kan bli endret.

* Den reviderte NTP for perioden 2022–2033 har en totalramme på 1.200 milliarder kroner. Av dette er 1.076 milliarder kroner statlige midler, mens 123 milliarder er bompenger. (NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.03.2021
14:41
19.03.2021 15:47



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker