JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny nasjonal transportplan:

Ap frykter store samferdselsprosjekter vil gå til utenlandske entreprenører

Svimlende 1200 milliarder kroner over 12 år ligger inne i Nasjonal transportplan, som ble lagt fram i statsråd fredag.
Sverre Myrli (Ap) frykter NTP kan føre til at mange prosjekter går til utenlandske selskap.

Sverre Myrli (Ap) frykter NTP kan føre til at mange prosjekter går til utenlandske selskap.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

Fredag fikk samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, det store heftet som heter «Nasjonal transportplan», som rulleres hvert fjerde år. Årets plan gjelder fram til 2033.

Fordelingen av pengebruken er 1 076 milliarder kroner i statlige midler og 123 milliarder kroner i bompenger.

De siste ukene har regjeringen lekket de gode nyhetene, i en så stor grad at DN trodde planen allerede var lagt fram. Men det skjedde altså fredag.

Sverre Myrli er først og fremst spent på om planen bidrar til norske arbeidsplasser og kutt i klimagassutslippene.

– Målet er å bygge landet, samtidig som man kutter klimagassutslippene. Jeg tror nok jeg kan svare at denne planen delvis kutter utslipp. Men spørsmålet er om det i en stor nok grad sikrer norske arbeidsplasser. Vi vet av erfaring at jo større samferdselsprosjektene er, jo oftere går oppdragene til utenlandske selskap. Når vi bruker 1200 milliarder på 12 år, er det viktig at det kan bidra til norske arbeidsplasser og norske lønns- og arbeidsforhold, mener Sverre Myrli.

– Vi ser en tydelig utvikling under denne regjeringen der store samferdselsprosjekter går til store utenlandske selskaper som bringer med seg utenlands arbeidskraft, eller satser på innleie. Oppdragene er ofte så store at norske aktører ikke har kapasitet eller råd til å delta i konkurransen. Det gjør at verdiskapningen og kompetansen forsvinner ut av landet, mener Aps samferdselspolitiske talsperson.

Statsaksjeselskapet: FLT-leder i Statens vegvesen mener Nye Veier ikke er noen suksesshistorie: – Tull med tall

Noen punkter i planen:

Selskapet «Nye Veier» får nye prosjekter. Den årlige summen de tildeles prisjusteres, og skal gjøre det i framtida. I 2017 fikk selskapet 5 milliarder. Nå er summen økt til 5,8 milliarder. Samtidig strekkes tidsperioden fra 2036 til 2041.

På jernbanesektoren er det en liten nedgang i pengebruk. De som bor i Halden, Skien og Lillehammer blir skuffet. Der har man lenge ventet på dobbeltspor. Det skrinlegges. NTP legger nå opp til dobbeltspor kun til Moss, Hamar og Tønsberg.

– Dette er skuffende, særlig med tanke på at trafikkveksten skal tas med kollektive løsninger, ikke flere privatbiler, sier Myrli.

Utslippsfritt: Innen 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være uten utslipp. Alle nye bybusser skal da være nullutslipp eller bruke biogass, og innen 2030 skal alle nye tunge varebiler, halvparten av nye lastebiler og 75 prosent av nye langdistansebusser være nullutslipp.

Luftfarten skal i utgangspunktet være selvfinansieres. Men det legges penger på bordet til ny lufthavn i Mo i Rana og flytting av lufthavnen i Bodø. Det settes av fem milliarder kroner til dette.

Fakta om Nasjonal transportplan

Dette er Nasjonal transportplan (NTP), som regjeringen la fram fredag for perioden 2022-2033:

* NTP er en plan for transport både for vei, jernbane, sjø og luft i Norge, og den gjelder i tolv år av gangen.

* Den revideres hvert fjerde år.

* I planen prioriterer regjeringen mellom alle samferdselsprosjekter i landet og sier hva det skal satses på og bevilges penger til. Bevilgningene må komme i senere års budsjetter, og prioriteringer kan bli endret.

* Den reviderte NTP for perioden 2022–2033 har en totalramme på 1.200 milliarder kroner. Av dette er 1.076 milliarder kroner statlige midler, mens 123 milliarder er bompenger. (NTB)

Annonse
Annonse

Fakta om Nasjonal transportplan

Dette er Nasjonal transportplan (NTP), som regjeringen la fram fredag for perioden 2022-2033:

* NTP er en plan for transport både for vei, jernbane, sjø og luft i Norge, og den gjelder i tolv år av gangen.

* Den revideres hvert fjerde år.

* I planen prioriterer regjeringen mellom alle samferdselsprosjekter i landet og sier hva det skal satses på og bevilges penger til. Bevilgningene må komme i senere års budsjetter, og prioriteringer kan bli endret.

* Den reviderte NTP for perioden 2022–2033 har en totalramme på 1.200 milliarder kroner. Av dette er 1.076 milliarder kroner statlige midler, mens 123 milliarder er bompenger. (NTB)