JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UVISS FRAMTID: Bane Nor bygger nytt verksted på Støren, sør for Trondheim. Det vil føre til mindre arbeid på verkstedet på Marienborg.

UVISS FRAMTID: Bane Nor bygger nytt verksted på Støren, sør for Trondheim. Det vil føre til mindre arbeid på verkstedet på Marienborg.

Morten Hansen

Verkstedstrukturen til Bane Nor:

Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet

Bane Nor Eiendom bygger og eier verkstedene hvor togene blir vedlikeholdt og reparert. Norsk Jernbaneforbund mener økonomien, ikke behovet, bestemmer hvor verkstedene blir bygget.



10.03.2021
15:06
25.03.2021 11:14

morten@lomedia.no

Bane Nor Eiendom legger ned og bygger nye verksteder for store summer. For et drøyt år siden sto en ny verkstedhall ferdig i Stavanger. På Støren sør for Trondheim skal det bygges et helt nytt verksted. Og på Hamar har verkstedarbeiderne fått beskjed om at arbeidsplassen forsvinner om et års tid. Om den erstattes av et nytt verksted i regionen er ennå ikke bestemt.

Bemanningsbyrå

I løpet av noen få år skal Bane Nor bruke flere milliarder på nye verksteder.

Kjell Næss, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier ansatte og tillitsvalgte i verkstedsektoren er bekymret for hvordan jernbanestrukturen endrer seg.

– Jernbanereformen har gjort at verkstedbedriftene, som Mantena, Stadler og Euroment, fungerer som bemanningsbyrå for verkstedarbeidere. De har ikke eierskap til produksjonsmidlene. De eier ikke bygningene og de eier ikke de store maskinene. De eier bare litt småverktøy og arbeiderne, sier Næss.

Usikre verkstedarbeidere

Han mener det har skapt en uoversiktlig situasjon – både for togselskapene og verkstedbedriftene, men ikke minst for verkstedarbeiderne.

– Det er vanskelig å planlegge framtida når en ikke vet hvor arbeidsplassen er. Det har skapt bekymring og uro blant verkstedarbeiderne. De vet at de har arbeid, men de vet ikke hvor.

Han trekker fram Skien som et eksempel. Da Stadler fikk kontrakten på vedlikehold av Flirt-togene, ble mye av virksomheten flyttet fra Skien til andre verksteder, blant annet til Lodalen i Oslo. Der frykter de ansatte på sin side for sine arbeidsplasser etter at vedlikeholdet på SJs tog er blitt flyttet til Trondheim. Mens de ansatte i Mantena i Trondheim er usikre på om de må flytte ut av lokalene som nå ligger på Marienborg midt i Trondheim, til fordel for et verksted på Støren.

– Det er veldig mange usikre verkstedarbeidere rundt omkring i landet nå, fastslår Næss.

Attraktive eiendommer

NJF-nestlederen mener jernbanereformen har ført til at det ikke nødvendigvis er behovet for jernbane som legger føringene for verkstedstrukturen. Han poengterer at Bane Nor Eiendom sitter på store verdier i form av sentrumsnære eiendommer. Næss er redd press fra utbyggere og Bane Nors egen økonomi vektlegges mer enn jernbanens behov.

– Vi ser det på Hamar. Der vil kommunen ha boliger på strandtomta ved Mjøsa – ikke togvedlikehold. På Filipstad i Oslo ligger det i dag et verksted – på et område som er veldig attraktivt for eiendomsutviklere. Det samme gjelder Marienborg i Trondheim, som legger beslag på et stort område midt i byen, forklarer Næss.

Jernbane – ikke eiendom

Han påpeker at det forretningsmessig er mer lønnsomt å drive eiendomsutvikling enn togverksted.

– Poenget er at det er det siste som Bane Nor Eiendom bør være opptatt av. Det kan godt hende at det er kortsiktig bedriftsmessig lønnsomt å bygge boliger i forhold til avkastningen. Men det er en klar årsak til at verkstedene ligger der de ligger, sier Næss.

NJF-nestlederen poengterer at verkstedene i all hovedsak ligger der det logistikkmessig er best å parkere togene for vedlikehold, renhold og oppbevaring. Dette mener han ikke endres av økte tomtepriser og kortsiktig gevinst.

– Samfunnet taper penger på kort og lang sikt på økt vedlikehold, kjøring og parkeringsutgifter for togene i Norge, fastslår Næss.

Tar hensyn

Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør i Bane Nor Eiendom, sier de ønsker å ta størst mulig hensyn til trafikkmønsteret, slik at togene effektivt kan vedlikeholdes når de ikke er i trafikk. Han understreker at ingen verkstedbeslutninger har hvilt på forutsetninger om frigjøring av areal til andre formål enn jernbane.

– Å bygge togverksteder krever at vi forsøker å forutse utviklingen og verkstedsbehovene 30 til 40 år fram i tid. Dette er ikke alltid enkelt og vil naturlig nok være beheftet med en viss usikkerhet både med hensyn til trafikkmønster, frekvenser, vedlikeholdsintervaller og togtyper, sier Lunøe.

Han forteller at Bane Nor Eiendom vil at verkstedene ligger nærmest mulig endestasjonene, for å unngå å kjøre for lange strekninger med tomme tog ute på jernbanenettet – som gir unødige kostnader og slitasje på infrastrukturen.

Framtidens behov

Lunøe trekker fram Støren som et eksempel. Der ble elleve forskjellige steder vurdert. Etter en grovanalyse ble det besluttet å se nærmere på fire av alternativene.

– I tillegg til framtidig trafikkmønster og frekvenser, ble det sett nøye på kriterier som kostnader, tomtogkjøring, klimatiske forhold og tilgang på areal. Basert på disse vurderingene ble det konkludert med at Støren var den beste lokasjonen, sier Lunøe.

Han understreker at Bane Nor Eiendom sikrer seg kunnskap om kunden og jernbanens fremtidige behov før de bygger et verksted.

– Særlig gjelder det behov for kapasitet og plassering. Å involvere kundene er en naturlig del av en slik prosess. Samtidig er det viktig å være oppmerksom på at vi må gjøre noen vurderinger som ikke er like viktige for alle kundene. Det er for eksempel ikke sikkert at GoAhead er like opptatt av at verkstedet på Kvaleberg i Stavanger skal fungere i 30–40 år, som vi er, sier Lunøe.

Denne saken sto første gang på trykk i NJF-magasinets papirutgave i desember 2020.

10.03.2021
15:06
25.03.2021 11:14



Mest lest

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million kroner i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Gro fikk valget mellom sluttpakke, fem timers pendling eller hjemmekontor for alltid

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

Foodora-ansatte vil ha budene fra konkurrenten inn i fagforeninga

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

Leif Martin Kirknes

Her henger Åslaug Haga (64) i strømstolpen: – Dette er jo et yrke for framtida

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Helge Rønning Birkelund

Slik kommer ukrainske Viktoriia (32) seg ut i det norske arbeidslivet


Flere saker