JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UVISS FRAMTID: Bane Nor bygger nytt verksted på Støren, sør for Trondheim. Det vil føre til mindre arbeid på verkstedet på Marienborg.

UVISS FRAMTID: Bane Nor bygger nytt verksted på Støren, sør for Trondheim. Det vil føre til mindre arbeid på verkstedet på Marienborg.

Morten Hansen

Verkstedstrukturen til Bane Nor:

Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet

Bane Nor Eiendom bygger og eier verkstedene hvor togene blir vedlikeholdt og reparert. Norsk Jernbaneforbund mener økonomien, ikke behovet, bestemmer hvor verkstedene blir bygget.



10.03.2021
15:06
25.03.2021 11:14

morten@lomedia.no

Bane Nor Eiendom legger ned og bygger nye verksteder for store summer. For et drøyt år siden sto en ny verkstedhall ferdig i Stavanger. På Støren sør for Trondheim skal det bygges et helt nytt verksted. Og på Hamar har verkstedarbeiderne fått beskjed om at arbeidsplassen forsvinner om et års tid. Om den erstattes av et nytt verksted i regionen er ennå ikke bestemt.

Bemanningsbyrå

I løpet av noen få år skal Bane Nor bruke flere milliarder på nye verksteder.

Kjell Næss, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier ansatte og tillitsvalgte i verkstedsektoren er bekymret for hvordan jernbanestrukturen endrer seg.

– Jernbanereformen har gjort at verkstedbedriftene, som Mantena, Stadler og Euroment, fungerer som bemanningsbyrå for verkstedarbeidere. De har ikke eierskap til produksjonsmidlene. De eier ikke bygningene og de eier ikke de store maskinene. De eier bare litt småverktøy og arbeiderne, sier Næss.

Usikre verkstedarbeidere

Han mener det har skapt en uoversiktlig situasjon – både for togselskapene og verkstedbedriftene, men ikke minst for verkstedarbeiderne.

– Det er vanskelig å planlegge framtida når en ikke vet hvor arbeidsplassen er. Det har skapt bekymring og uro blant verkstedarbeiderne. De vet at de har arbeid, men de vet ikke hvor.

Han trekker fram Skien som et eksempel. Da Stadler fikk kontrakten på vedlikehold av Flirt-togene, ble mye av virksomheten flyttet fra Skien til andre verksteder, blant annet til Lodalen i Oslo. Der frykter de ansatte på sin side for sine arbeidsplasser etter at vedlikeholdet på SJs tog er blitt flyttet til Trondheim. Mens de ansatte i Mantena i Trondheim er usikre på om de må flytte ut av lokalene som nå ligger på Marienborg midt i Trondheim, til fordel for et verksted på Støren.

– Det er veldig mange usikre verkstedarbeidere rundt omkring i landet nå, fastslår Næss.

Attraktive eiendommer

NJF-nestlederen mener jernbanereformen har ført til at det ikke nødvendigvis er behovet for jernbane som legger føringene for verkstedstrukturen. Han poengterer at Bane Nor Eiendom sitter på store verdier i form av sentrumsnære eiendommer. Næss er redd press fra utbyggere og Bane Nors egen økonomi vektlegges mer enn jernbanens behov.

– Vi ser det på Hamar. Der vil kommunen ha boliger på strandtomta ved Mjøsa – ikke togvedlikehold. På Filipstad i Oslo ligger det i dag et verksted – på et område som er veldig attraktivt for eiendomsutviklere. Det samme gjelder Marienborg i Trondheim, som legger beslag på et stort område midt i byen, forklarer Næss.

Jernbane – ikke eiendom

Han påpeker at det forretningsmessig er mer lønnsomt å drive eiendomsutvikling enn togverksted.

– Poenget er at det er det siste som Bane Nor Eiendom bør være opptatt av. Det kan godt hende at det er kortsiktig bedriftsmessig lønnsomt å bygge boliger i forhold til avkastningen. Men det er en klar årsak til at verkstedene ligger der de ligger, sier Næss.

NJF-nestlederen poengterer at verkstedene i all hovedsak ligger der det logistikkmessig er best å parkere togene for vedlikehold, renhold og oppbevaring. Dette mener han ikke endres av økte tomtepriser og kortsiktig gevinst.

– Samfunnet taper penger på kort og lang sikt på økt vedlikehold, kjøring og parkeringsutgifter for togene i Norge, fastslår Næss.

Tar hensyn

Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør i Bane Nor Eiendom, sier de ønsker å ta størst mulig hensyn til trafikkmønsteret, slik at togene effektivt kan vedlikeholdes når de ikke er i trafikk. Han understreker at ingen verkstedbeslutninger har hvilt på forutsetninger om frigjøring av areal til andre formål enn jernbane.

– Å bygge togverksteder krever at vi forsøker å forutse utviklingen og verkstedsbehovene 30 til 40 år fram i tid. Dette er ikke alltid enkelt og vil naturlig nok være beheftet med en viss usikkerhet både med hensyn til trafikkmønster, frekvenser, vedlikeholdsintervaller og togtyper, sier Lunøe.

Han forteller at Bane Nor Eiendom vil at verkstedene ligger nærmest mulig endestasjonene, for å unngå å kjøre for lange strekninger med tomme tog ute på jernbanenettet – som gir unødige kostnader og slitasje på infrastrukturen.

Framtidens behov

Lunøe trekker fram Støren som et eksempel. Der ble elleve forskjellige steder vurdert. Etter en grovanalyse ble det besluttet å se nærmere på fire av alternativene.

– I tillegg til framtidig trafikkmønster og frekvenser, ble det sett nøye på kriterier som kostnader, tomtogkjøring, klimatiske forhold og tilgang på areal. Basert på disse vurderingene ble det konkludert med at Støren var den beste lokasjonen, sier Lunøe.

Han understreker at Bane Nor Eiendom sikrer seg kunnskap om kunden og jernbanens fremtidige behov før de bygger et verksted.

– Særlig gjelder det behov for kapasitet og plassering. Å involvere kundene er en naturlig del av en slik prosess. Samtidig er det viktig å være oppmerksom på at vi må gjøre noen vurderinger som ikke er like viktige for alle kundene. Det er for eksempel ikke sikkert at GoAhead er like opptatt av at verkstedet på Kvaleberg i Stavanger skal fungere i 30–40 år, som vi er, sier Lunøe.

Denne saken sto første gang på trykk i NJF-magasinets papirutgave i desember 2020.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.03.2021
15:06
25.03.2021 11:14



Mest lest

FØLES VELFORTJENT OG GODT: Koordinator Kamilla Bloch (midten) øker timelønna med 25 kroner, mens lagerarbeider Bahlbi Hbtzgi får et tillegg på 14 kroner per time.  – En viktig lagseier, og vi legger ikke skjul på at det føles velfortjent og godt. For det jobbes målrettet og godt her hver eneste dag, sier Gry Jansen i Fagforbundet Post og finans (t.v.).

FØLES VELFORTJENT OG GODT: Koordinator Kamilla Bloch (midten) øker timelønna med 25 kroner, mens lagerarbeider Bahlbi Hbtzgi får et tillegg på 14 kroner per time. – En viktig lagseier, og vi legger ikke skjul på at det føles velfortjent og godt. For det jobbes målrettet og godt her hver eneste dag, sier Gry Jansen i Fagforbundet Post og finans (t.v.).

Alf Ragnar Olsen

Lagerarbeiderne tjente 60.000 mindre enn kollegaene i Posten. Nå har de blitt hørt

UVENTET SYK: Ann Jeanette Westrum er regiontillitsvalgt i renholdsbedriften ISS og har i flere år hjulpet andre med tvister om blant annet lønn. Nå har hun selv fått erfare hvordan det er å bli syk og avhengig av systemet.

UVENTET SYK: Ann Jeanette Westrum er regiontillitsvalgt i renholdsbedriften ISS og har i flere år hjulpet andre med tvister om blant annet lønn. Nå har hun selv fått erfare hvordan det er å bli syk og avhengig av systemet.

Glen Musk

Ann Jeanette ble operert i hjernen. Så startet Nav-problemene

Rowena Queja og kollegene i Ecura hjemmetjenester i Oslo har fått et solid lønnshopp.

Rowena Queja og kollegene i Ecura hjemmetjenester i Oslo har fått et solid lønnshopp.

Idun Teeuwen

Tidenes lønnshopp: Helsefagarbeider Rowena får 56.000 kroner mer i lønn

Fra oppstart av KS-forhandlingene i 2019. Den gang man hilste med et håndtrykk. KS' forhandlingsleder Tor Arne Gangsø (midten) og LO kommune forhandlingsleder Mette Nord (t.h.)

Fra oppstart av KS-forhandlingene i 2019. Den gang man hilste med et håndtrykk. KS' forhandlingsleder Tor Arne Gangsø (midten) og LO kommune forhandlingsleder Mette Nord (t.h.)

Eirik Dahl Viggen

390.000 ansatte i Kommune-Norge skal få ny lønn. Her er kravene

SV-leder Audun Lysbakken, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Ap-leder Jonas Gahs Støre side om side i partilederdebatt.

SV-leder Audun Lysbakken, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Ap-leder Jonas Gahs Støre side om side i partilederdebatt.

Stortinget

Så mange Ap-velgere ønsker regjering uten SV

SEIER: Retten ga Adrian Dumitrescu oppreising og erstatning, og kjente oppsigelsen av ham ugyldig.

SEIER: Retten ga Adrian Dumitrescu oppreising og erstatning, og kjente oppsigelsen av ham ugyldig.

Eivind Senneset

Dom i retten: Oppsigelsen av klubbleder Adrian var både feilaktig og usaklig

Anne Enger var Sp-leder ved valget i 1997, da Senterpartiet kollapset på oppløpet. Verken hun eller dagens partileder, Trygve Slagsvold Vedum, tror det samme vil skje igjen. (Arkivfoto)

Anne Enger var Sp-leder ved valget i 1997, da Senterpartiet kollapset på oppløpet. Verken hun eller dagens partileder, Trygve Slagsvold Vedum, tror det samme vil skje igjen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Forrige gang Senterpartiet fløy høyt kollapset partiet på oppløpet. Hva skjedde?

Wegard Harsvik har skrevet boka «Arven etter Erna».

Wegard Harsvik har skrevet boka «Arven etter Erna».

Jan-Erik Østlie

Wegard Harsvik i fersk bok: «Arven etter Erna» er en kuttliste på 43 milliarder

MELLOMOPPGJØRET: – Med et historisk godt resultat for Posten Norge i fjor, forstår jeg godt at medlemmene hadde forventninger foran årets mellomoppgjør, sier Gerd Øiahals (t.h) sammen med Marius Antonsen Weisæt, Hans Fredrik Danielsen og Jaqueline Hopkinson.

MELLOMOPPGJØRET: – Med et historisk godt resultat for Posten Norge i fjor, forstår jeg godt at medlemmene hadde forventninger foran årets mellomoppgjør, sier Gerd Øiahals (t.h) sammen med Marius Antonsen Weisæt, Hans Fredrik Danielsen og Jaqueline Hopkinson.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte fikk styrket kjøpekrafta. Så mye øker lønna

I snitt har ledere og akademikere fått mer i lønnsøkning de siste 16 årene enn 88 prosent av de kommuneansatte.

I snitt har ledere og akademikere fått mer i lønnsøkning de siste 16 årene enn 88 prosent av de kommuneansatte.

Simen Aker Grimsrud

Ledere og akademikere har vært lønnsvinnere de siste 16 årene i kommunene

TAKKSAM: Polske arbeidstakarar bør hugse forbundet sin innsats, meiner verftsarbeidar Ryszard Jankowski.

TAKKSAM: Polske arbeidstakarar bør hugse forbundet sin innsats, meiner verftsarbeidar Ryszard Jankowski.

Privat

Etter tre månader utan inntekt, kan polske Ryszard endeleg få korona-lønna inn på konto

Iselin Nybø

Iselin Nybø

NFD / Øyvinn Myge

Staten selger Ambita for nesten 1 milliard kroner

Torgeir Knag Fylkesnes

Torgeir Knag Fylkesnes

Jo Straube / SV

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

Hvem skal plukke jordbær her til lands? Det skaper debatt på Stortinget.

Hvem skal plukke jordbær her til lands? Det skaper debatt på Stortinget.

Håvard Sæbø

Krangel om jordbærplukkere: – Helt sjokkert over Bollestad

Det blir feriepenger på dagpenger, men hvem som skal få det og hvor mye, er fortsatt i det blå – eller det rødgrønne for den saks skyld.

Det blir feriepenger på dagpenger, men hvem som skal få det og hvor mye, er fortsatt i det blå – eller det rødgrønne for den saks skyld.

Emmie Olivia Kristiansen

Hvem skal få feriepenger på dagpenger og hvor mye? Sjekk summene

Kommentar

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Tri Nguyen Dinh

«Hva er en rettferdig sykepleierlønn?»

Trygt arbeid til alle. Det er jobb nummer én for Ap og leder Jonas Gahr Støre.

Trygt arbeid til alle. Det er jobb nummer én for Ap og leder Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Se lista: Her er de viktigste vedtakene fra Aps landsmøte

NORDKAPP: Finnmarks reiseliv ble hardt rammet av koronatiltakene.

NORDKAPP: Finnmarks reiseliv ble hardt rammet av koronatiltakene.

Tormod Ytrehus

Ti tiltak fra Fellesforbundet for å gjenreise reiselivet

SAMARBEID OG KONFLIKT: Streik skapte samarbeidet i det norske arbeidslivet, og trugselen om streik held samfunnsmodellen vår oppe. Det meiner Isak Lekve, sosiolog og tilsett i DeFacto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

SAMARBEID OG KONFLIKT: Streik skapte samarbeidet i det norske arbeidslivet, og trugselen om streik held samfunnsmodellen vår oppe. Det meiner Isak Lekve, sosiolog og tilsett i DeFacto – Kunnskapssenter for fagorganiserte.

Håvard Sæbø

Streik er ein av grunnane til at Norge er verdas beste land å bu i, meiner forfattar

Jan-Erik Østlie

Nå starter lønnsoppgjøret i kommunesektoren. Mette Nord vil prioritere yrkene med lavest lønn


Flere saker