JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UVISS FRAMTID: Bane Nor bygger nytt verksted på Støren, sør for Trondheim. Det vil føre til mindre arbeid på verkstedet på Marienborg.

UVISS FRAMTID: Bane Nor bygger nytt verksted på Støren, sør for Trondheim. Det vil føre til mindre arbeid på verkstedet på Marienborg.

Morten Hansen

Verkstedstrukturen til Bane Nor:

Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet

Bane Nor Eiendom bygger og eier verkstedene hvor togene blir vedlikeholdt og reparert. Norsk Jernbaneforbund mener økonomien, ikke behovet, bestemmer hvor verkstedene blir bygget.



10.03.2021
15:06
25.03.2021 11:14

morten@lomedia.no

Bane Nor Eiendom legger ned og bygger nye verksteder for store summer. For et drøyt år siden sto en ny verkstedhall ferdig i Stavanger. På Støren sør for Trondheim skal det bygges et helt nytt verksted. Og på Hamar har verkstedarbeiderne fått beskjed om at arbeidsplassen forsvinner om et års tid. Om den erstattes av et nytt verksted i regionen er ennå ikke bestemt.

Bemanningsbyrå

I løpet av noen få år skal Bane Nor bruke flere milliarder på nye verksteder.

Kjell Næss, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier ansatte og tillitsvalgte i verkstedsektoren er bekymret for hvordan jernbanestrukturen endrer seg.

– Jernbanereformen har gjort at verkstedbedriftene, som Mantena, Stadler og Euroment, fungerer som bemanningsbyrå for verkstedarbeidere. De har ikke eierskap til produksjonsmidlene. De eier ikke bygningene og de eier ikke de store maskinene. De eier bare litt småverktøy og arbeiderne, sier Næss.

Usikre verkstedarbeidere

Han mener det har skapt en uoversiktlig situasjon – både for togselskapene og verkstedbedriftene, men ikke minst for verkstedarbeiderne.

– Det er vanskelig å planlegge framtida når en ikke vet hvor arbeidsplassen er. Det har skapt bekymring og uro blant verkstedarbeiderne. De vet at de har arbeid, men de vet ikke hvor.

Han trekker fram Skien som et eksempel. Da Stadler fikk kontrakten på vedlikehold av Flirt-togene, ble mye av virksomheten flyttet fra Skien til andre verksteder, blant annet til Lodalen i Oslo. Der frykter de ansatte på sin side for sine arbeidsplasser etter at vedlikeholdet på SJs tog er blitt flyttet til Trondheim. Mens de ansatte i Mantena i Trondheim er usikre på om de må flytte ut av lokalene som nå ligger på Marienborg midt i Trondheim, til fordel for et verksted på Støren.

– Det er veldig mange usikre verkstedarbeidere rundt omkring i landet nå, fastslår Næss.

Attraktive eiendommer

NJF-nestlederen mener jernbanereformen har ført til at det ikke nødvendigvis er behovet for jernbane som legger føringene for verkstedstrukturen. Han poengterer at Bane Nor Eiendom sitter på store verdier i form av sentrumsnære eiendommer. Næss er redd press fra utbyggere og Bane Nors egen økonomi vektlegges mer enn jernbanens behov.

– Vi ser det på Hamar. Der vil kommunen ha boliger på strandtomta ved Mjøsa – ikke togvedlikehold. På Filipstad i Oslo ligger det i dag et verksted – på et område som er veldig attraktivt for eiendomsutviklere. Det samme gjelder Marienborg i Trondheim, som legger beslag på et stort område midt i byen, forklarer Næss.

Jernbane – ikke eiendom

Han påpeker at det forretningsmessig er mer lønnsomt å drive eiendomsutvikling enn togverksted.

– Poenget er at det er det siste som Bane Nor Eiendom bør være opptatt av. Det kan godt hende at det er kortsiktig bedriftsmessig lønnsomt å bygge boliger i forhold til avkastningen. Men det er en klar årsak til at verkstedene ligger der de ligger, sier Næss.

NJF-nestlederen poengterer at verkstedene i all hovedsak ligger der det logistikkmessig er best å parkere togene for vedlikehold, renhold og oppbevaring. Dette mener han ikke endres av økte tomtepriser og kortsiktig gevinst.

– Samfunnet taper penger på kort og lang sikt på økt vedlikehold, kjøring og parkeringsutgifter for togene i Norge, fastslår Næss.

Tar hensyn

Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør i Bane Nor Eiendom, sier de ønsker å ta størst mulig hensyn til trafikkmønsteret, slik at togene effektivt kan vedlikeholdes når de ikke er i trafikk. Han understreker at ingen verkstedbeslutninger har hvilt på forutsetninger om frigjøring av areal til andre formål enn jernbane.

– Å bygge togverksteder krever at vi forsøker å forutse utviklingen og verkstedsbehovene 30 til 40 år fram i tid. Dette er ikke alltid enkelt og vil naturlig nok være beheftet med en viss usikkerhet både med hensyn til trafikkmønster, frekvenser, vedlikeholdsintervaller og togtyper, sier Lunøe.

Han forteller at Bane Nor Eiendom vil at verkstedene ligger nærmest mulig endestasjonene, for å unngå å kjøre for lange strekninger med tomme tog ute på jernbanenettet – som gir unødige kostnader og slitasje på infrastrukturen.

Framtidens behov

Lunøe trekker fram Støren som et eksempel. Der ble elleve forskjellige steder vurdert. Etter en grovanalyse ble det besluttet å se nærmere på fire av alternativene.

– I tillegg til framtidig trafikkmønster og frekvenser, ble det sett nøye på kriterier som kostnader, tomtogkjøring, klimatiske forhold og tilgang på areal. Basert på disse vurderingene ble det konkludert med at Støren var den beste lokasjonen, sier Lunøe.

Han understreker at Bane Nor Eiendom sikrer seg kunnskap om kunden og jernbanens fremtidige behov før de bygger et verksted.

– Særlig gjelder det behov for kapasitet og plassering. Å involvere kundene er en naturlig del av en slik prosess. Samtidig er det viktig å være oppmerksom på at vi må gjøre noen vurderinger som ikke er like viktige for alle kundene. Det er for eksempel ikke sikkert at GoAhead er like opptatt av at verkstedet på Kvaleberg i Stavanger skal fungere i 30–40 år, som vi er, sier Lunøe.

Denne saken sto første gang på trykk i NJF-magasinets papirutgave i desember 2020.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.03.2021
15:06
25.03.2021 11:14



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Artikkelen om Noora (6) som hadde for få leker ble produsert av en løgnfabrikk. Faktisk.no avdekket den raskt som en klassisk falsk nyhet.

Artikkelen om Noora (6) som hadde for få leker ble produsert av en løgnfabrikk. Faktisk.no avdekket den raskt som en klassisk falsk nyhet.

Colourbox/LO Media

Løgnfabrikker og grupper på Facebook sprer falske nyheter om barnevernet

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45): – Skulle jeg fortsatt å jobbe på samme måte som i dag, hadde jeg ikke holdt til jeg ble 50 år engang

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker