Privatiseringen av jernbanen:
Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista
Jernbanedirektoratet legger flere strekninger på Østlandet ut på anbud. Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.
GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Før valget til høsten må togselskapene som vil være med å konkurrere om strekninger som Stabekk-Moss og Skøyen-Mysen ha kommet med sitt tilbud.
– Dette er et desperat trekk for å rekke å lukke et kapittel før valget i september, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Strekningene som legges ut for anbud i det som Jernbanedirektoratet har gitt navnet Trafikkpakke 4 er:
• lokaltogene Spikkestad/Asker – Lillestrøm og Stabekk/Oslo S – Ski,
• regiontogene Oslo S – Ski, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad og Oslo S – Hakadal/Jaren, samt
• regionekspresstog Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik.
Oppstart for togselskapet som vinner anbudet er desember 2023 og fristen for å levere inn tilbud er august i høst.
For tidlig – for usikkert
Det mener NJF og Sæthre er altfor tidlig. Forbundslederen påpeker at pakken allerede er utsatt ett år på grunn av pandemien. Hun konstaterer at samfunnet fortsatt er preget av usikkerhet.
– Med den usikkerhet som råder akkurat nå, er det ikke tiden for å levere inn anbud som skal forpliktes i ti år framover. I tillegg er tidsfristen som er satt for innlevering av anbud svært kort, fastslår Sæthre.
Les også: Nye Veier – og ikke Bane NOR – skal bygge Ringeriksbanen
Komplisert
Kontrakten som er lagt ut skal gjelde for ti år med mulighet for inntil to års forlengelse, og er en såkalt nettoavtale. Det betyr at i kontraktene som staten inngår med vinnende togselskap, legges det opp til at togselskapene beholder billettinntektene.
Sæthre håper en eventuelt ny regjering vil stoppe konkurransen før en vinner blir utpekt. Hun mener å fordele togstrekningene på Østlandet på flere selskaper er en krevende øvelse.
– Det vil skape problematiske grensesnitt og avtaler. Oslo og Viken, med over 40 prosent av Norges befolkning, bruker toget på korte reiser i hovedsak på morgen og ettermiddag. Det er en ressurskrevende og dyr produksjon. Det vil kreve økte innsatsmidler både av lokaltog og ansatte, uavhengig av vekst, sier Sæthre.
Virksomhetsoverdragelse
Det er lagt opp til virksomhetsoverdragelse med avgrensning på lik linje som de andre pakkene. Det betyr at ansatte som utfører renholdet og vedlikeholdet av togene ikke er sikret lønns- og arbeidsvilkår om de må bytte arbeidsgiver på grunn av anbudsutsettingen.
Nylig vant renholderne på Trafikkpakke nord en rettsak som gikk på nettopp virksomhetsoverdragelse. Denne dommen er nå rettskraftig.
Sæthre påpeker at Jernbaneloven sier også støttefunksjoner skal virksomhetsoverdras. Hun mener rettsaken for renholderne har gitt forbundet medhold i det synet.
– I tillegg har vi lagt et godt grunnlag gjennom avtaleinngåelse i alle vedlikeholdsselskapene, samt at Spordrift også har lagt inn virksomhetsoverdragelse som premiss i sine anbudsdokumenter. Jeg konkluderer med at det vi har fått medhold i så langt vil legge føringer for framtidige konkurranser, sier Sæthre.
Les også: Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Vektlegger kvalitet
Jernbanedirektoratet har bestemt at kvalitet skal vektes med 70 prosent, mens kostnad skal vektes 30 prosent, når vinneranbudet skal vurderes. Kvalitet omfatter blant annet bedre avvikshåndtering, mer robust drift, utvidet transporttilbud på enkelte tider og strekninger, bedre kundeservice, økt kundetilfredshet og bedre koordinering mot øvrig kollektivtransport.
– Trafikkpakke 4 består av mange togavganger og berører mange reisende. Jernbanedirektoratet er derfor opptatt av å knytte til seg en togoperatør som kan bidra til å sikre et godt og robust togtilbud for de reisende, sier Hans Henrik Kristensen, direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.