JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt  strekninger på Østlandet ut på anbud.

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.

Morten Hansen

Privatiseringen av jernbanen:

Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista

Jernbanedirektoratet legger flere strekninger på Østlandet ut på anbud. Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.



05.03.2021
12:38
05.03.2021 18:04

morten@lomedia.no

Før valget til høsten må togselskapene som vil være med å konkurrere om strekninger som Stabekk-Moss og Skøyen-Mysen ha kommet med sitt tilbud.

– Dette er et desperat trekk for å rekke å lukke et kapittel før valget i september, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Strekningene som legges ut for anbud i det som Jernbanedirektoratet har gitt navnet Trafikkpakke 4 er:

• lokaltogene Spikkestad/Asker – Lillestrøm og Stabekk/Oslo S – Ski,

• regiontogene Oslo S – Ski, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad og Oslo S – Hakadal/Jaren, samt

• regionekspresstog Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik.

Oppstart for togselskapet som vinner anbudet er desember 2023 og fristen for å levere inn tilbud er august i høst.

For tidlig – for usikkert

Det mener NJF og Sæthre er altfor tidlig. Forbundslederen påpeker at pakken allerede er utsatt ett år på grunn av pandemien. Hun konstaterer at samfunnet fortsatt er preget av usikkerhet.

– Med den usikkerhet som råder akkurat nå, er det ikke tiden for å levere inn anbud som skal forpliktes i ti år framover. I tillegg er tidsfristen som er satt for innlevering av anbud svært kort, fastslår Sæthre.

Les også: Nye Veier – og ikke Bane NOR – skal bygge Ringeriksbanen

Komplisert

Kontrakten som er lagt ut skal gjelde for ti år med mulighet for inntil to års forlengelse, og er en såkalt nettoavtale. Det betyr at i kontraktene som staten inngår med vinnende togselskap, legges det opp til at togselskapene beholder billettinntektene.

Sæthre håper en eventuelt ny regjering vil stoppe konkurransen før en vinner blir utpekt. Hun mener å fordele togstrekningene på Østlandet på flere selskaper er en krevende øvelse.

– Det vil skape problematiske grensesnitt og avtaler. Oslo og Viken, med over 40 prosent av Norges befolkning, bruker toget på korte reiser i hovedsak på morgen og ettermiddag. Det er en ressurskrevende og dyr produksjon. Det vil kreve økte innsatsmidler både av lokaltog og ansatte, uavhengig av vekst, sier Sæthre.

Virksomhetsoverdragelse

Det er lagt opp til virksomhetsoverdragelse med avgrensning på lik linje som de andre pakkene. Det betyr at ansatte som utfører renholdet og vedlikeholdet av togene ikke er sikret lønns- og arbeidsvilkår om de må bytte arbeidsgiver på grunn av anbudsutsettingen.

Nylig vant renholderne på Trafikkpakke nord en rettsak som gikk på nettopp virksomhetsoverdragelse. Denne dommen er nå rettskraftig.

Sæthre påpeker at Jernbaneloven sier også støttefunksjoner skal virksomhetsoverdras. Hun mener rettsaken for renholderne har gitt forbundet medhold i det synet.

– I tillegg har vi lagt et godt grunnlag gjennom avtaleinngåelse i alle vedlikeholdsselskapene, samt at Spordrift også har lagt inn virksomhetsoverdragelse som premiss i sine anbudsdokumenter. Jeg konkluderer med at det vi har fått medhold i så langt vil legge føringer for framtidige konkurranser, sier Sæthre.

Les også: Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Vektlegger kvalitet

Jernbanedirektoratet har bestemt at kvalitet skal vektes med 70 prosent, mens kostnad skal vektes 30 prosent, når vinneranbudet skal vurderes. Kvalitet omfatter blant annet bedre avvikshåndtering, mer robust drift, utvidet transporttilbud på enkelte tider og strekninger, bedre kundeservice, økt kundetilfredshet og bedre koordinering mot øvrig kollektivtransport.

– Trafikkpakke 4 består av mange togavganger og berører mange reisende. Jernbanedirektoratet er derfor opptatt av å knytte til seg en togoperatør som kan bidra til å sikre et godt og robust togtilbud for de reisende, sier Hans Henrik Kristensen, direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.

05.03.2021
12:38
05.03.2021 18:04



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Sjømenn utsatt for rekordstort lønnstyveri

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Kommentar

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Håvard Sæbø

På viddene med Stein Lier-Hansen

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

Brian Cliff Olguin

LO-lederen mener det bør bli et godt lønnsoppgjør: – Vi skal ha vår del av kaka


Flere saker