GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.
Morten Hansen
Privatiseringen av jernbanen:
Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista
Jernbanedirektoratet legger flere strekninger på Østlandet ut på anbud. Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.
morten@lomedia.no
Før valget til høsten må togselskapene som vil være med å konkurrere om strekninger som Stabekk-Moss og Skøyen-Mysen ha kommet med sitt tilbud.
– Dette er et desperat trekk for å rekke å lukke et kapittel før valget i september, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Strekningene som legges ut for anbud i det som Jernbanedirektoratet har gitt navnet Trafikkpakke 4 er:
• lokaltogene Spikkestad/Asker – Lillestrøm og Stabekk/Oslo S – Ski,
• regiontogene Oslo S – Ski, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad og Oslo S – Hakadal/Jaren, samt
• regionekspresstog Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik.
Oppstart for togselskapet som vinner anbudet er desember 2023 og fristen for å levere inn tilbud er august i høst.
For tidlig – for usikkert
Det mener NJF og Sæthre er altfor tidlig. Forbundslederen påpeker at pakken allerede er utsatt ett år på grunn av pandemien. Hun konstaterer at samfunnet fortsatt er preget av usikkerhet.
– Med den usikkerhet som råder akkurat nå, er det ikke tiden for å levere inn anbud som skal forpliktes i ti år framover. I tillegg er tidsfristen som er satt for innlevering av anbud svært kort, fastslår Sæthre.
Les også: Nye Veier – og ikke Bane NOR – skal bygge Ringeriksbanen
Komplisert
Kontrakten som er lagt ut skal gjelde for ti år med mulighet for inntil to års forlengelse, og er en såkalt nettoavtale. Det betyr at i kontraktene som staten inngår med vinnende togselskap, legges det opp til at togselskapene beholder billettinntektene.
Sæthre håper en eventuelt ny regjering vil stoppe konkurransen før en vinner blir utpekt. Hun mener å fordele togstrekningene på Østlandet på flere selskaper er en krevende øvelse.
– Det vil skape problematiske grensesnitt og avtaler. Oslo og Viken, med over 40 prosent av Norges befolkning, bruker toget på korte reiser i hovedsak på morgen og ettermiddag. Det er en ressurskrevende og dyr produksjon. Det vil kreve økte innsatsmidler både av lokaltog og ansatte, uavhengig av vekst, sier Sæthre.
Virksomhetsoverdragelse
Det er lagt opp til virksomhetsoverdragelse med avgrensning på lik linje som de andre pakkene. Det betyr at ansatte som utfører renholdet og vedlikeholdet av togene ikke er sikret lønns- og arbeidsvilkår om de må bytte arbeidsgiver på grunn av anbudsutsettingen.
Nylig vant renholderne på Trafikkpakke nord en rettsak som gikk på nettopp virksomhetsoverdragelse. Denne dommen er nå rettskraftig.
Sæthre påpeker at Jernbaneloven sier også støttefunksjoner skal virksomhetsoverdras. Hun mener rettsaken for renholderne har gitt forbundet medhold i det synet.
– I tillegg har vi lagt et godt grunnlag gjennom avtaleinngåelse i alle vedlikeholdsselskapene, samt at Spordrift også har lagt inn virksomhetsoverdragelse som premiss i sine anbudsdokumenter. Jeg konkluderer med at det vi har fått medhold i så langt vil legge føringer for framtidige konkurranser, sier Sæthre.
Les også: Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Vektlegger kvalitet
Jernbanedirektoratet har bestemt at kvalitet skal vektes med 70 prosent, mens kostnad skal vektes 30 prosent, når vinneranbudet skal vurderes. Kvalitet omfatter blant annet bedre avvikshåndtering, mer robust drift, utvidet transporttilbud på enkelte tider og strekninger, bedre kundeservice, økt kundetilfredshet og bedre koordinering mot øvrig kollektivtransport.
– Trafikkpakke 4 består av mange togavganger og berører mange reisende. Jernbanedirektoratet er derfor opptatt av å knytte til seg en togoperatør som kan bidra til å sikre et godt og robust togtilbud for de reisende, sier Hans Henrik Kristensen, direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie