JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt  strekninger på Østlandet ut på anbud.

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.

Morten Hansen

Privatiseringen av jernbanen:

Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista

Jernbanedirektoratet legger flere strekninger på Østlandet ut på anbud. Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.



05.03.2021
12:38
05.03.2021 18:04

morten@lomedia.no

Før valget til høsten må togselskapene som vil være med å konkurrere om strekninger som Stabekk-Moss og Skøyen-Mysen ha kommet med sitt tilbud.

– Dette er et desperat trekk for å rekke å lukke et kapittel før valget i september, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Strekningene som legges ut for anbud i det som Jernbanedirektoratet har gitt navnet Trafikkpakke 4 er:

• lokaltogene Spikkestad/Asker – Lillestrøm og Stabekk/Oslo S – Ski,

• regiontogene Oslo S – Ski, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad og Oslo S – Hakadal/Jaren, samt

• regionekspresstog Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik.

Oppstart for togselskapet som vinner anbudet er desember 2023 og fristen for å levere inn tilbud er august i høst.

For tidlig – for usikkert

Det mener NJF og Sæthre er altfor tidlig. Forbundslederen påpeker at pakken allerede er utsatt ett år på grunn av pandemien. Hun konstaterer at samfunnet fortsatt er preget av usikkerhet.

– Med den usikkerhet som råder akkurat nå, er det ikke tiden for å levere inn anbud som skal forpliktes i ti år framover. I tillegg er tidsfristen som er satt for innlevering av anbud svært kort, fastslår Sæthre.

Les også: Nye Veier – og ikke Bane NOR – skal bygge Ringeriksbanen

Komplisert

Kontrakten som er lagt ut skal gjelde for ti år med mulighet for inntil to års forlengelse, og er en såkalt nettoavtale. Det betyr at i kontraktene som staten inngår med vinnende togselskap, legges det opp til at togselskapene beholder billettinntektene.

Sæthre håper en eventuelt ny regjering vil stoppe konkurransen før en vinner blir utpekt. Hun mener å fordele togstrekningene på Østlandet på flere selskaper er en krevende øvelse.

– Det vil skape problematiske grensesnitt og avtaler. Oslo og Viken, med over 40 prosent av Norges befolkning, bruker toget på korte reiser i hovedsak på morgen og ettermiddag. Det er en ressurskrevende og dyr produksjon. Det vil kreve økte innsatsmidler både av lokaltog og ansatte, uavhengig av vekst, sier Sæthre.

Virksomhetsoverdragelse

Det er lagt opp til virksomhetsoverdragelse med avgrensning på lik linje som de andre pakkene. Det betyr at ansatte som utfører renholdet og vedlikeholdet av togene ikke er sikret lønns- og arbeidsvilkår om de må bytte arbeidsgiver på grunn av anbudsutsettingen.

Nylig vant renholderne på Trafikkpakke nord en rettsak som gikk på nettopp virksomhetsoverdragelse. Denne dommen er nå rettskraftig.

Sæthre påpeker at Jernbaneloven sier også støttefunksjoner skal virksomhetsoverdras. Hun mener rettsaken for renholderne har gitt forbundet medhold i det synet.

– I tillegg har vi lagt et godt grunnlag gjennom avtaleinngåelse i alle vedlikeholdsselskapene, samt at Spordrift også har lagt inn virksomhetsoverdragelse som premiss i sine anbudsdokumenter. Jeg konkluderer med at det vi har fått medhold i så langt vil legge føringer for framtidige konkurranser, sier Sæthre.

Les også: Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Vektlegger kvalitet

Jernbanedirektoratet har bestemt at kvalitet skal vektes med 70 prosent, mens kostnad skal vektes 30 prosent, når vinneranbudet skal vurderes. Kvalitet omfatter blant annet bedre avvikshåndtering, mer robust drift, utvidet transporttilbud på enkelte tider og strekninger, bedre kundeservice, økt kundetilfredshet og bedre koordinering mot øvrig kollektivtransport.

– Trafikkpakke 4 består av mange togavganger og berører mange reisende. Jernbanedirektoratet er derfor opptatt av å knytte til seg en togoperatør som kan bidra til å sikre et godt og robust togtilbud for de reisende, sier Hans Henrik Kristensen, direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.03.2021
12:38
05.03.2021 18:04



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Kommentar

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Leif Martin Kirknes

«Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn»

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Roy Ervin Solstad

Over 7,2 milliarder kroner investeres i sinkproduksjon i Odda

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Onsdag pågikk det en stor aksjon ved høysikkerhetsfengselet på Hällby etter at to fengselsbetjenter ble tatt som gissel av to innsatte. (Illustrasjonsfoto)

Onsdag pågikk det en stor aksjon ved høysikkerhetsfengselet på Hällby etter at to fengselsbetjenter ble tatt som gissel av to innsatte. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Fagforening om gisselsituasjon: – Vi har advart i mange år


Flere saker