JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gitt Nye Veier ansvaret for utbyggingen av Ringeriksbanen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gitt Nye Veier ansvaret for utbyggingen av Ringeriksbanen.

Tore Meek / NTB

Dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss:

Nå kommer Ringeriksbanen – den skal bygges av Nye Veier

Regjeringen vil prioritere Ringeriksbanen når den legger fram Nasjonal transportplan (NTP) i løpet av våren. Men det er Nye Veier – ikke Bane NOR – som skal ha ansvaret for utbyggingen.



04.03.2021
15:09
06.03.2021 22:03

morten@lomedia.no

– Vi har sett hvilken suksess Nye Veier har hatt på veisiden. Det er ingen grunn til å betvile om at de skal klare å håndtere store komplekse jernbaneprosjekter, når de har gjort det med store komplekse veiprosjekter på en så imponerende måte, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) da han gjestet den digitale konferanse Jernbaneforum 2021.

Bygger vei samtidig

Byggingen av dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss starter trolig i 2024 eller 2025, og det er det statlige selskapet Nye Veier AS som får ansvaret.

– Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten, som først omtalte saken.

Selskapet skal også bygge ny E16 mellom Skaret i Hole kommune og Hønefoss. Fellesprosjektet skal etter planen koste 35,6 milliarder kroner.

Omstillinger: Bane NOR skal spare, men det går sakte

Bane NOR vil bidra

Bane NOR, som fram til 2017 var en del av statsforvaltningen, har til nå hatt ansvaret for all jernbaneutbygging i Norge. Konsernsjef Gorm Frimannslund hadde også et innlegg på Jernbaneforum 2021, og understreket at Bane NOR er fornøyde med at det satses på Ringeriksbanen.

– Det er viktig at den blir bygget, og det er mye viktigere enn hvem som bygger den. Vi skal bidra til at det blir et suksessprosjekt og bistå så godt vi kan, slik at Nye Veier kan få gjort en god jobb, sa Frimannslund.

I en epost fra Bane NOR understrekes det at selskapet inntil videre vil fortsette planarbeidet for Ringeriksbanen, slik at det ikke blir noen unødvendige forsinkelser før Nye Veier eventuelt skal overta prosjektet.

Etterlyser handlingsrom

NJF-magasinet har spurt Bane NOR om hvordan de ble informert om beslutningen til departementet, om de ble informert før nyheten ble sluppet, og om de opplever det som en mistillit til Bane NOR at Nye Veier ble foretrukket.

Bane NOR viser til en uttalelse som ligger på selskapets hjemmeside, og skriver i e-posten at øvrige spørsmål, eller ønske om øvrige kommentarer, må stilles til Samferdselsdepartementet.

I uttalelsen står det:

«Initiativet fra Regjeringen indikerer at rammebetingelsene som Nye Veier har på veiutbyggingssiden er det som anses som mest effektivt for infrastrukturbygging i Norge. Det er vi enig i. Vi har over tid påpekt behovet for tilsvarende rammebetingelser og handlingsrom for utbygging av jernbane. Først da vil Bane NOR kunne bli et «Nye Baner».

Les også: Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

Trenger jernbanekompetanse

Norsk Jernbaneforbunds leder, Jane B. Sæthre, er usikker på samferdselsministerens tro på en raskere utbygging til en billigere penge.

– Men påvirket av utålmodighet, er vi uansett glade for at Ringeriksbanen skal bygges.

Sæthre tror det kan være en fordel at et fellesprosjekt som skal bygge vei og jernbane styres av samme selskap. Men hun påpeker at det fordrer at Nye veier bygger opp kompetanse og et nytt fagmiljø på jernbaneutbygging.

– Jeg er redd for at kompleksiteten knyttet til jernbanetekniske løsninger er undervurdert, sier Sæthre.

NJF håper at prosjektet også tar opp i seg at også godstog skal kunne kjøre på den nye banestrekningen.

– Nytten av banen vil da bli mer optimal. Ellers vil jeg si at dette utspillet nok er i kategori valgflesk, og lurer på hvilke andre jernbaneprosjekter som vil bli skadelidende. Vi er spent på innholdet i ny NTP, sier Sæthre.

Ikke mistillit

Samferdselsminister Hareide avviser at valget må ses på som en mistillit til Bane NOR.

– Vi har sett den positive effekten det har gitt å ha to ulike miljøer som jobber med vei, og den samme effekten tror vi to miljøer på jernbaneutbygging kan ha, skriver Hareide i en epost.

Han understreker at når Nye Veier får ansvar for dette felles vei- og baneprosjektet, vil de måtte etablere en profesjonell byggherreorganisasjon som har god kompetanse også på jernbaneutbygging.

– Men like viktig som å legge Ringeriksbanen til Nye Veier, blir det å endre rammebetingelsene til Bane NOR for å sette de i stand til å utvikle seg som en effektiv byggherreorganisasjon. Foretaket vil framover ha ansvar for en portefølje av med mange store og krevende infrastrukturprosjekter, skriver Hareide.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.03.2021
15:09
06.03.2021 22:03



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Kritikken hagler mot tidligere Høyre-ordførers 22. juli-utspill

Arkivfoto

Arkivfoto

Sissel M. Rasmussen

Sykehusklovner kan tape millioner på rødgrønn regelendring

Tormod Ytrehus

Kabinansatte har både opplevd permitteringer og smittefare. Nå ser det litt lysere ut, ifølge forbundsleder

Gyldendal

Fastfood – fy faan!

Aschehoug

Begjær til besvær


Flere saker