JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss:

Nå kommer Ringeriksbanen – den skal bygges av Nye Veier

Regjeringen vil prioritere Ringeriksbanen når den legger fram Nasjonal transportplan (NTP) i løpet av våren. Men det er Nye Veier – ikke Bane NOR – som skal ha ansvaret for utbyggingen.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gitt Nye Veier ansvaret for utbyggingen av Ringeriksbanen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gitt Nye Veier ansvaret for utbyggingen av Ringeriksbanen.

Tore Meek / NTB

morten@lomedia.no

– Vi har sett hvilken suksess Nye Veier har hatt på veisiden. Det er ingen grunn til å betvile om at de skal klare å håndtere store komplekse jernbaneprosjekter, når de har gjort det med store komplekse veiprosjekter på en så imponerende måte, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) da han gjestet den digitale konferanse Jernbaneforum 2021.

Bygger vei samtidig

Byggingen av dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss starter trolig i 2024 eller 2025, og det er det statlige selskapet Nye Veier AS som får ansvaret.

– Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten, som først omtalte saken.

Selskapet skal også bygge ny E16 mellom Skaret i Hole kommune og Hønefoss. Fellesprosjektet skal etter planen koste 35,6 milliarder kroner.

Omstillinger: Bane NOR skal spare, men det går sakte

Bane NOR vil bidra

Bane NOR, som fram til 2017 var en del av statsforvaltningen, har til nå hatt ansvaret for all jernbaneutbygging i Norge. Konsernsjef Gorm Frimannslund hadde også et innlegg på Jernbaneforum 2021, og understreket at Bane NOR er fornøyde med at det satses på Ringeriksbanen.

– Det er viktig at den blir bygget, og det er mye viktigere enn hvem som bygger den. Vi skal bidra til at det blir et suksessprosjekt og bistå så godt vi kan, slik at Nye Veier kan få gjort en god jobb, sa Frimannslund.

I en epost fra Bane NOR understrekes det at selskapet inntil videre vil fortsette planarbeidet for Ringeriksbanen, slik at det ikke blir noen unødvendige forsinkelser før Nye Veier eventuelt skal overta prosjektet.

Etterlyser handlingsrom

NJF-magasinet har spurt Bane NOR om hvordan de ble informert om beslutningen til departementet, om de ble informert før nyheten ble sluppet, og om de opplever det som en mistillit til Bane NOR at Nye Veier ble foretrukket.

Bane NOR viser til en uttalelse som ligger på selskapets hjemmeside, og skriver i e-posten at øvrige spørsmål, eller ønske om øvrige kommentarer, må stilles til Samferdselsdepartementet.

I uttalelsen står det:

«Initiativet fra Regjeringen indikerer at rammebetingelsene som Nye Veier har på veiutbyggingssiden er det som anses som mest effektivt for infrastrukturbygging i Norge. Det er vi enig i. Vi har over tid påpekt behovet for tilsvarende rammebetingelser og handlingsrom for utbygging av jernbane. Først da vil Bane NOR kunne bli et «Nye Baner».

Les også: Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

Trenger jernbanekompetanse

Norsk Jernbaneforbunds leder, Jane B. Sæthre, er usikker på samferdselsministerens tro på en raskere utbygging til en billigere penge.

– Men påvirket av utålmodighet, er vi uansett glade for at Ringeriksbanen skal bygges.

Sæthre tror det kan være en fordel at et fellesprosjekt som skal bygge vei og jernbane styres av samme selskap. Men hun påpeker at det fordrer at Nye veier bygger opp kompetanse og et nytt fagmiljø på jernbaneutbygging.

– Jeg er redd for at kompleksiteten knyttet til jernbanetekniske løsninger er undervurdert, sier Sæthre.

NJF håper at prosjektet også tar opp i seg at også godstog skal kunne kjøre på den nye banestrekningen.

– Nytten av banen vil da bli mer optimal. Ellers vil jeg si at dette utspillet nok er i kategori valgflesk, og lurer på hvilke andre jernbaneprosjekter som vil bli skadelidende. Vi er spent på innholdet i ny NTP, sier Sæthre.

Ikke mistillit

Samferdselsminister Hareide avviser at valget må ses på som en mistillit til Bane NOR.

– Vi har sett den positive effekten det har gitt å ha to ulike miljøer som jobber med vei, og den samme effekten tror vi to miljøer på jernbaneutbygging kan ha, skriver Hareide i en epost.

Han understreker at når Nye Veier får ansvar for dette felles vei- og baneprosjektet, vil de måtte etablere en profesjonell byggherreorganisasjon som har god kompetanse også på jernbaneutbygging.

– Men like viktig som å legge Ringeriksbanen til Nye Veier, blir det å endre rammebetingelsene til Bane NOR for å sette de i stand til å utvikle seg som en effektiv byggherreorganisasjon. Foretaket vil framover ha ansvar for en portefølje av med mange store og krevende infrastrukturprosjekter, skriver Hareide.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse