Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gitt Nye Veier ansvaret for utbyggingen av Ringeriksbanen.
Tore Meek / NTB
Dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss:
Nå kommer Ringeriksbanen – den skal bygges av Nye Veier
Regjeringen vil prioritere Ringeriksbanen når den legger fram Nasjonal transportplan (NTP) i løpet av våren. Men det er Nye Veier – ikke Bane NOR – som skal ha ansvaret for utbyggingen.
morten@lomedia.no
– Vi har sett hvilken suksess Nye Veier har hatt på veisiden. Det er ingen grunn til å betvile om at de skal klare å håndtere store komplekse jernbaneprosjekter, når de har gjort det med store komplekse veiprosjekter på en så imponerende måte, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) da han gjestet den digitale konferanse Jernbaneforum 2021.
Bygger vei samtidig
Byggingen av dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss starter trolig i 2024 eller 2025, og det er det statlige selskapet Nye Veier AS som får ansvaret.
– Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten, som først omtalte saken.
Selskapet skal også bygge ny E16 mellom Skaret i Hole kommune og Hønefoss. Fellesprosjektet skal etter planen koste 35,6 milliarder kroner.
Omstillinger: Bane NOR skal spare, men det går sakte
Bane NOR vil bidra
Bane NOR, som fram til 2017 var en del av statsforvaltningen, har til nå hatt ansvaret for all jernbaneutbygging i Norge. Konsernsjef Gorm Frimannslund hadde også et innlegg på Jernbaneforum 2021, og understreket at Bane NOR er fornøyde med at det satses på Ringeriksbanen.
– Det er viktig at den blir bygget, og det er mye viktigere enn hvem som bygger den. Vi skal bidra til at det blir et suksessprosjekt og bistå så godt vi kan, slik at Nye Veier kan få gjort en god jobb, sa Frimannslund.
I en epost fra Bane NOR understrekes det at selskapet inntil videre vil fortsette planarbeidet for Ringeriksbanen, slik at det ikke blir noen unødvendige forsinkelser før Nye Veier eventuelt skal overta prosjektet.
Etterlyser handlingsrom
NJF-magasinet har spurt Bane NOR om hvordan de ble informert om beslutningen til departementet, om de ble informert før nyheten ble sluppet, og om de opplever det som en mistillit til Bane NOR at Nye Veier ble foretrukket.
Bane NOR viser til en uttalelse som ligger på selskapets hjemmeside, og skriver i e-posten at øvrige spørsmål, eller ønske om øvrige kommentarer, må stilles til Samferdselsdepartementet.
I uttalelsen står det:
«Initiativet fra Regjeringen indikerer at rammebetingelsene som Nye Veier har på veiutbyggingssiden er det som anses som mest effektivt for infrastrukturbygging i Norge. Det er vi enig i. Vi har over tid påpekt behovet for tilsvarende rammebetingelser og handlingsrom for utbygging av jernbane. Først da vil Bane NOR kunne bli et «Nye Baner».
Les også: Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Trenger jernbanekompetanse
Norsk Jernbaneforbunds leder, Jane B. Sæthre, er usikker på samferdselsministerens tro på en raskere utbygging til en billigere penge.
– Men påvirket av utålmodighet, er vi uansett glade for at Ringeriksbanen skal bygges.
Sæthre tror det kan være en fordel at et fellesprosjekt som skal bygge vei og jernbane styres av samme selskap. Men hun påpeker at det fordrer at Nye veier bygger opp kompetanse og et nytt fagmiljø på jernbaneutbygging.
– Jeg er redd for at kompleksiteten knyttet til jernbanetekniske løsninger er undervurdert, sier Sæthre.
NJF håper at prosjektet også tar opp i seg at også godstog skal kunne kjøre på den nye banestrekningen.
– Nytten av banen vil da bli mer optimal. Ellers vil jeg si at dette utspillet nok er i kategori valgflesk, og lurer på hvilke andre jernbaneprosjekter som vil bli skadelidende. Vi er spent på innholdet i ny NTP, sier Sæthre.
Ikke mistillit
Samferdselsminister Hareide avviser at valget må ses på som en mistillit til Bane NOR.
– Vi har sett den positive effekten det har gitt å ha to ulike miljøer som jobber med vei, og den samme effekten tror vi to miljøer på jernbaneutbygging kan ha, skriver Hareide i en epost.
Han understreker at når Nye Veier får ansvar for dette felles vei- og baneprosjektet, vil de måtte etablere en profesjonell byggherreorganisasjon som har god kompetanse også på jernbaneutbygging.
– Men like viktig som å legge Ringeriksbanen til Nye Veier, blir det å endre rammebetingelsene til Bane NOR for å sette de i stand til å utvikle seg som en effektiv byggherreorganisasjon. Foretaket vil framover ha ansvar for en portefølje av med mange store og krevende infrastrukturprosjekter, skriver Hareide.
Mest lest
LO-leder Peggy Hessen Følsvik, riksmekler Mats Ruland og NHO-leder Ole Erik Almlid etter at partene hadde blitt enige i lønnsoppgjøret.
Håvard Sæbø
LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet
Forhandlingene mellom LO, YS og NHO i årets lønnsoppgjør er krevende. Det medgir også riksmekler Mats Ruland.
Jan-Erik Østlie
Løsning i lønnsoppgjøret, ingen streik. Her er årets økonomiske ramme
MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.
Ole Palmstrøm
Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer
LO og NHO ble enige i årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.
Håvard Sæbø
Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart
Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.
Emmie Olivia Kristiansen
16 støtteordninger du kan ha krav på nå. Her er den samlede oversikten
Sissel M. Rasmussen
Tonje (18) anbefaler yrket som nesten ingen jenter velger
For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.
Leif Martin Kirknes
Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor
2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.
Brian Cliff Olguin
Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn
FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.
Tormod Ytrehus
Nå blir det likevel feriepenger på dagpenger for småbarnspappa Ørjan. Så mye kan han få
Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.
LO Stat
Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere
Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.
Emmie Olivia Kristiansen
Hva skjer i lønnsoppgjørene fremover? Åtte spørsmål og svar
Ole Erik Almlid og Peggy Hessen Følsvik.
Leif Martin Kirknes
LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet
Vekter og tillitsvalgt Knut-Johannes Berg er lei av å sakke akterut på lønn. Derfor blir han provosert av NHOs krav i årets mellomoppgjør.
Sissel M. Rasmussen
Vekter Knut-Johannes er provosert: Om NHO får gjennomslag, vil han henge enda mer etter på lønn
Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.
Håvard Sæbø
Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her
Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.
Alf Ragnar Olsen
Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere
Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.
Erlend Angelo
Derfor er lavtlønte kvinner så viktig for LO
Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet kraftig fram i ny meningsmåling. Senterpartiet stuper
Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.
Helge Rønning Birkelund
Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker
– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.
Øyvind Aukrust
Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen
Ragnhild Lied
Ole Palmstrøm