JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Samferdsel:

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

«Nye veier» var en av Frps store politiske seire i regjering. Etter valget kan det være slutt på virksomheten.



21.01.2021
10:20
21.01.2021 10:33

helge@lomedia.no

Fremskrittspartiet kjempet for opprettelsen av et konkurrerende veivesen i Norge, kalt «Nye veier».

Den nye etaten skulle konkurrere med Statens vegvesen om oppdrag for å bygge riksvei-nettet i Norge, men etter stortingsvalget i 2021 kan det være slutt.

Fire forbund

Det er Fellesforbundet, Norsk Tjenestemannslag (NTL), Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) som kommer med et felles innspill til partiprogram for Arbeiderpartiet, som skal vedtas på vårens landsmøte.

– Vi sier ikke at vi vil legge ned «Nye Veier» nå, men prosjektet må helt klart evalueres. På sikt bør selskapet implementeres i Statens vegvesen, sier forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum til FriFagbevegelse.

– Vi skal ikke legge skjul på at det har vært positive tilbakemeldinger om selskapet. Men nå begynner vi å se utviklingstrekk som ikke er bra. Derfor mener vi hele driftsmodellen må vurderes. «Nye Veier» har tappet Statens vegvesen for mye midler. Vi er redd det bare vil fortsette, legger han til.

Han mener «Nye Veier» er etablert som et ideologisk prosjekt, en form for privatisering av Statens vegvesen som i tillegg til å tappe veivesenet for ressurser har fått en verktøykasse som ikke er blitt Statens vegvesen til del.

Derfor mener Jørn Eggum og de tre andre forbundslederne at en eventuell rødgrønn regjering fra høsten av må bestille en samfunnsøkonomisk analyse av lønnsomheten til «Nye Veier».

Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake

Fire kulepunkter

De fire forbundene er enige om følgende forslag:

• Politisk styring av riksveinettet som sikrer en rettferdig fordeling og utvikling, men også en helhetlig beredskap over hele landet.

• Gjennomføre en samfunnsmessig evaluering av «Nye Veier» sine prosjekt. Eventuelle gode erfaringer fra «Nye veier» må tas med inn i Statens vegvesen. Det betyr blant annet at Statens vegvesen kanskje kan få finansiert prosjekter mer helhetlig gjennom et fond, i stedet for årlige bevilgninger.

• De prosjektene «Nye Veier» har startet på skal bygges ferdig, men på sikt skal hele etaten «Nye veier» slås sammen med Statens vegvesen.

• Prosjekt som er kostnadsberegnet til mange milliarder kroner må vurderes splittet opp, slik at flere norske entreprenører kan delta i anbudskonkurransene.

Fått med deg denne? Med nye regler kan Vegvesenet stanse ulovlig verksteddrift på dagen

Enklere for «Nye veier»?

Eggum og de tre andre forbundslederne poengterer at «Nye Veier» har fått langt bedre rammebetingelser enn Statens vegvesen. Samtidig har selskapet en helt annen finansieringsmodell. Mens «Nye veier» kan bygge veier på bakgrunn av fondsmidler, får Statens vegvesen årlige bevilgninger på statsbudsjettet. Det gir «Nye veier» større muligheter til å tenke både langsiktig og helhetlig.

– Prosjektene er sikret fullfinansiering, en mulighet veivesenet ikke har med tanke på de årlige bevilgningene, poengterer Eggum.

Eggum mener samfunnssikkerhet og beredskap også i framtida må være det offentlige sitt ansvar. Og at kritisk infrastruktur som vei og bane er underlagt politisk styring er viktig, poengterer han.

Mye lest: Statens vegvesen ga 5.000 i julegave til alle ansatte

Viktig prinsipiell sak

Forbundsleder i NTL, Kjersti Barsok, er glad for at spørsmålet nå reises og mener det er en viktig og prinsipiell sak.

– Det er viktig å ha politisk styring og kontroll over denne sektoren. Slik det nå er organisert går mange av de større kontraktene fra «Nye Veier» til utenlandske aktører. I et beredskapsøyemed er også politisk kontroll viktig. Å sikre trygge veier er en viktig del av beredskapen. Samtidig med etableringen av «Nye Veier» har regjeringen redusert kraftig på investeringsrammen til Statens vegvesen. Det har store, negative konsekvenser for veivesenets mulighet til å løse sine oppdrag, sier Kjersti Barsok til FriFagbevegelse.

Nye Veier ble opprettet i 2016 for å gjennomføre en rimeligere, raskere og bedre utbygging, drift og vedlikehold i Norge. Fra 2020 ble det gjennom regionreformen opprettet 11 nye veiadministrasjoner i fylkeskommunene. I tillegg er det flere OPS-prosjekt – prosjekt som både er private og offentlige.

Alle de nye aktørene har hentet viktig kompetanse fra Statens vegvesen. Det har ført til at kompetansen er blitt oppstykket og splittet opp. For å opprettholde et fagmiljø og kompetanse har Statens vegvesen derfor omorganisert til nasjonale fagdivisjoner fra 1. januar, hevder forbundslederne.

Ifølge regjeringen har «Nye Veier» vært en stor suksess.

– Det sa de allerede lenge før den første veistubben var bygget. De hevder også å ha spart samfunnet for flere titalls milliarder kroner. En samfunnsøkonomisk evaluering vil få fram også alle gode erfaringer, slår Jørn Eggum fast.

Kommentar: Veisektor på ville veier. De offentlige veietatene har ikke nok fagfolk

Statens vegvesen har svart på utfordringen

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, synes innspillet er interessant.

– «Nye Veier» har gjort mye bra, blant annet i forhold til hvordan de tenker og at de har LO-koordinatorer på alle prosjekt. Men jeg er usikker på om det er lurt å ha to veivesen i Norge. Problemet har vært at Statens vegvesen ikke har hatt de samme mulighetene til å tenke langsiktig og planlegge på lang sikt som «Nye Veier» har. Mye av den rosen «Nye Veier» har fått kunne sikkert også Statens vegvesen fått hvis rammebetingelsene hadde vært bedre, mener Sverre Myrli.

Hans kollega i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), synes det er et veldig dårlig forslag.

– Her rygger fagbevegelsen inn i framtida. Når du ser hva «Nye Veier» har fått til ved å tenke nytt i veiutbyggingen, utfordre veinormalen, og hvor mye man får ut av pengene har det redusert kostnadene betraktelig, sier Bård Hoksrud til FriFagbevegelse.

Han var selv en av arkitektene bak selskapet, sammen med blant andre Per Sandberg for mer enn 10 år siden.

– Da ble vi bare ledd av, husker Hoksrud.

– Hele poenget er at vi har fått to selskap som konkurrerer mot hverandre. Før dette var det ikke mulig å tenke annerledes. Nå gjør også Statens vegvesen det. De er utfordret og har tatt utfordringen, sier Bård Hoksrud.

– Statens vegvesen har tatt grep. Det hadde de ikke gjort uten denne konkurransen, poengterer han.

Så er han imidlertid enig i at Statens vegvesen burde fått de samme rammevilkårene som «Nye Veier.

– Da kunne man også her tenkt litt annerledes og utenfor boksen, mener nestlederen i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.01.2021
10:20
21.01.2021 10:33



Mest lest

Brian Cliff Olguin

Ingvild (24): – Jeg er hyggelig fordi det er jobben min, ikke fordi jeg er interessert i deg

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Leif Martin Kirknes

Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Colourbox

Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

privat

Victoria (23) fikk beskjed om å ikke «jåle seg» da hun skulle på jobbintervju

Ine Haver forstår at ansatte i barnevernet kan kvie seg for å si meningene sine.

Ine Haver forstår at ansatte i barnevernet kan kvie seg for å si meningene sine.

Eirik Dahl Viggen

Barnevernansatte Ine hetset: «Ser ut som fb-siden til en lett aldrende stripperske»

Kvinnedagen:

Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.

Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.

Tormod Ytrehus

Sjekk ditt yrke: Hvor mye mer tjener menn enn kvinner?

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Jan-Erik Østlie

Hva skjer på kvinnedagen? Her er oversikten og parolene

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt  strekninger på Østlandet ut på anbud.

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.

Morten Hansen

Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista

TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.

TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.

Line Mette Finnøy

Linn er en av mange som har mistet jobben: – Føler det er rett at jeg er blant dem som skal gå

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

stortinget.no

Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Helge Rønning Birkelund

Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Jan Erik Østlie og Høyre

Ap har et forslag for å stoppe fagforeningsknusing: – Bare vås, svarer Høyre

GRØNLAND: Berit Jagmann leder Grønland beboerforening, og har bodd i i strøket i mange år.

GRØNLAND: Berit Jagmann leder Grønland beboerforening, og har bodd i i strøket i mange år.

Leif Martin Kirknes

Berit var eneste jente på byggeplassen: – Gutta passet på meg som om jeg skulle vært søstera deres

Kommentar

Statsminister Erna Solberg måtte til slutt komme med en beklagelse til byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.

Statsminister Erna Solberg måtte til slutt komme med en beklagelse til byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.

Leif Martin Kirknes

«Høyre skjøt seg i foten»

Rødt-leder Bjørnar Moxnes holdt sin landsmøtetale på Gardermoen fredag.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes holdt sin landsmøtetale på Gardermoen fredag.

Helge Rønning Birkelund

– Det vil være døden for forandringen som trengs, og garantien for at milliardærene fortsatt får alt de peker på

RIGG: Det var på jobb for Saipem Ltd på flyteriggen «Scarabeo 8», der selskapet leverer tjenester om bord, at de to ROV-pilotene jobbet 12-timers dager i en periode på over 8 uker. De har nå fått en lønnskompensasjon på nesten én million kroner til sammen.

RIGG: Det var på jobb for Saipem Ltd på flyteriggen «Scarabeo 8», der selskapet leverer tjenester om bord, at de to ROV-pilotene jobbet 12-timers dager i en periode på over 8 uker. De har nå fått en lønnskompensasjon på nesten én million kroner til sammen.

Saipem

To oljearbeidere får èn million i erstatning etter å ha jobbet 12-timers vakter 8 uker i strekk

Arbeiderpartiets sentralstyre 1906–09. Fra venstre i første rekke: Magnus Nilssen, Christian Holtermann Knudsen, Oscar Nissen, Carl Jeppesen, Martha Tynæs. Stående bak fra venstre.: Arnt Aamodt, Ole O. Lian, Johan Karlgren og Johan Nygaard.

Arbeiderpartiets sentralstyre 1906–09. Fra venstre i første rekke: Magnus Nilssen, Christian Holtermann Knudsen, Oscar Nissen, Carl Jeppesen, Martha Tynæs. Stående bak fra venstre.: Arnt Aamodt, Ole O. Lian, Johan Karlgren og Johan Nygaard.

Ukjent/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Over 100 år med kvinnedagshistorie. Her er årstallene du bør merke deg

 Asbjørn Wahl har dissens i programkomiteen til Rødt.

Asbjørn Wahl har dissens i programkomiteen til Rødt.

Roy Ervin Solstad

Rødt-forslag vil gi arbeidsgiver mer makt over arbeiderne, advarer fagforeningsveteran

Plutselig var den evige sosialdemokraten Tor-Erik Røberg-Larsen (til høyre) medlem i Senterpartiet. Her avbildet sammen med Oslo Sp-leder Bjørg Sandkjær, Jan Bøhler, og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum under pressekonferansen da det hele ble offentliggjort.

Plutselig var den evige sosialdemokraten Tor-Erik Røberg-Larsen (til høyre) medlem i Senterpartiet. Her avbildet sammen med Oslo Sp-leder Bjørg Sandkjær, Jan Bøhler, og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum under pressekonferansen da det hele ble offentliggjort.

Berit Roald / NTB

Plutselig var den evige sosialdemokraten Tor-Erik (70) medlem i Sp. Hvordan kunne det skje?

TEKNISK BUREAU: Mari Stormark Helland og Henriette Thorsen jobber i samme selskap.

TEKNISK BUREAU: Mari Stormark Helland og Henriette Thorsen jobber i samme selskap.

Leif Martin Kirknes

Henriette og Mari kobler kvinnelige elektrikere sammen gjennom Snapchat


Flere saker