JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

Nye Veier AS

Samferdsel

Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake

Statens vegvesen har vært igjennom tidenes omstilling i offentlig sektor. På toppen av dette har samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) funnet frem den store sparekniven i forbindelse med neste års statsbudsjett. Nå utfordres etaten også av statsaksjeselskapet Nye Veier.



26.10.2020
14:18
27.10.2020 14:09

kai.hovden@lomedia.no

Mer vei for pengene, var planen da selskapet Nye Veier ble opprettet. Det statseide aksjeselskapet er i direkte konkurranse med Statens vegvesen, men ikke på like premisser.

Mens Vegvesenet må forholde seg til årlige overføringer fra staten, kan Nye Veier for eksempel ta opp lån for å finansiere sin drift. Da samferdselsminister Hareide fant sparekniven hans forgjengere fra FrP hadde lagt innerst i skuffen, var Nye Veier-direktør Finn Aasmund Hobbesland raskt på banen med å si at selskapet gjerne ville ta over prosjekter som i dag ligger hos Vegvesenet.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, som tiltrådte 1. november 2019 og selv kom fra stillingen som leder i Nye Veier, har på ingen måte fått en myk landing i direktørstolen.

Så mye økte lønna til lederne i statlige selskap

Trenger handlingsrom

Vi ber vegdirektøren kommentere hvorvidt hun opplever at Nye Veier har et konkurransefortrinn via sin forutsigbare finansiering.

– Jeg vil si det slik at Vegvesenet bør få større muligheter til å gjøre prioriteringer, sier Hovland, som illustrerer ved et eksempel.

– Når entreprenører har bygd 26 kilometer vei mellom Løten og Elverum, står på asfalten med 200 mann og store maskiner og vi har spart 1,4 milliarder kroner på den opprinnelige kostnaden – da skulle vi hatt armslag nok til å gå på den siste strekningen frem til Hamar uten en ny omfattende politisk behandling.

FLT i Statens vegvesen, ledet av Alf Edvard Masternes, har ved en rekke anledninger påpekt at Vegvesenet må få samme finansiering som Nye Veier.

– Nye Veier er et aksjeselskap, og har blant annet mulighet til å ta opp lån. Vegvesenet skal ikke blir et AS, men vi bør få bedre mulighet til å disponere midler og gjennomføre prosjekter med perspektiv på flere år, mener Hovland.

– FLT har vært opptatt av at Statens vegvesen må få en annen finansieringsform, slik at vegdirektøren får større handlingsrom, kommenterer Masternes.

Ifølge ham kan heller ikke vegdirektøren per i dag flytte midler mellom divisjonene i etaten.

– Denne typen flytting av penger må til behandling i Stortinget, illustrerer han.

Mer effektive løsninger, og dermed penger spart for samfunnet, mener Masternes vil være resultatet dersom Vegvesenet gis nye finansielle rammer.

Sju år med kutt i staten: Her er summene

Møtt med innstramning

For Vegvesenet og Hovland har utviklingen blitt en helt annet enn økt handlingsrom. Det kan se ut som om satsingen på både vei og bane har fått seg en skikkelig realitetsorientering da vi gikk fra å ha samferdselsminister fra FrP til KrF. Hvordan opplever vegdirektøren dette?

– Vi har fått signaler en stund om at budsjettene ikke vil vokse, slik det ble forutsatt i den forrige nasjonale transportplanen. Vi i etatene bestemmer ikke de økonomiske rammene, vi kan bare påvirke hva vi får til med pengene vi forvalter, svarer hun.

På sikt kan dette få konsekvenser for de ansatte i Vegvesenet, ifølge Hovland.

– Med regionreformen kuttet Vegvesenet båndene til fylkeskommunene, og overførte om lag 1500 medarbeidere. Samtidig har vi gått fra en regional organisering til divisjoner. Underveis har mange ansatte sluttet. Vi er nå der hvor vi er opptatte av å ta vare på folkene vi har og bygge kompetanse. Hvis volumet i vår utbyggingsportefølje går mye ned, kan det på sikt få konsekvenser, sier vegdirektøren.

Masternes i FLT frykter at uklare finansielle signaler vil føre til at Vegvesenet må nedskalere det ene året, for så å måtte rekruttere det neste.

– Det vil ikke være samfunnsøkonomisk lønnsomt, og samtidig skape mye usikkerhet i hele organisasjonen. FLT forventer tydelige signaler fra samferdselsministeren når han stiller til et avtalt møte med de store fagforeningene i Statens vegvesen 13. november, sier han.

Han frykter at mange av etatens dyktige medarbeidere vil se seg om etter annet arbeid dersom man nå ikke får de signalene man er ute etter.

– Fagkompetanse vokser ikke på trær, og de som jobber i Vegvesenet gjør dette til tross for at det er mange som lokker med høyere lønn i det private. I Vegvesenet har man til nå kunnet skape gode løsninger for vegtrafikken i landet i felleskap med andre fagområder, forklarer Masternes.

Tillitsvalgte spår kompetanseflukt i Vegvesenet etter budsjettkutt

Nye veier er klare

Ifølge Aftenposten ønsker Nye Veier å overta mange flere av prosjektene Statens vegvesen har ansvaret for i dag.

Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier, har uttalt at med fire milliarder mer i året fra staten kan Nye veier realisere 18 utvalgte prosjekter. Mange av disse befinner seg i dag på Veivesenets lister, ifølge Aftenposten 15. oktober.

– Jeg har registrert dette. Spørsmålet er politisk. Politikerne skal være trygge på at Vegvesenet jobber hver dag for å få ned kostnadene og øke nytten, og slik løse samfunnsoppdraget. Måten vi har planlagt og bygd vegprosjekt som riksveg 3/25 Løten-Elverum, E16 Filefjell, E6 Soknedal, E6 Gardermoen-Kolomoen og E6 Helgeland viser at vi kan bygge raskt og rimelig. Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake, slår Hovland fast.

For Masternes, som er hovedtillitsvalgt for FLT i Statens vegvesen, er det viktig å påpeke at han ikke har noe imot de som jobber i Nye Veier.

– Jeg er imot løsningen med to statlige organisasjoner som skal gjøre akkurat det samme, nemlig bygge mer vei for pengene. Så må vi være ærlige på at Nye Veier har utfordret Vegvesenet på måten det planlegges og bygges veier. I tillegg registrerer jeg at direktøren i Nye Veier er i ferd med å flytte oppmerksomheten over på områder som er utenfor det som var mandatet til Nye Veier. Konkurranse kan være bra, men da må det være på like vilkår, sier Masternes.

Ostehøvelkuttene: – Veldig lite klokt

Etterlyser evaluering

Helt siden årtusenskiftet har det pågått endringer og nedskjæringer i Vegvesenet. Det seneste grepet i denne rekken var overføring av ansvaret for fylkesveger fra Vegvesenet til fylkeskommunene.

– Når skal slike politiske vedtak evalueres? spør Masternes, som undres om mangelen på evaluering skyldes at politikerne vet at resultatet ikke vil være i deres favør.

– Vi i FLT har påpekt ulempene hele veien, og mener oppsplitting av statlig vegansvar er feil vei å gå. Dette er politiske ønsker, og man har ikke evnet å se hvilke kostnader oppsplittingen har for staten. Hovedmålet har vel vært å fragmentere og bygge ned staten, sier Masternes.

Han peker på at driftskontrakter på riksvei har hatt en kostnadsøkning på om lag 70 prosent fra 2019 til 2020. Entreprenørene har sett seg nødt til å kostnadsberegne anbudene sine på en helt annen måte når de ikke får tildelt ansvaret for et samlet geografisk område, slik de tidligere hadde da Statens vegvesen hadde ansvar for både riks- og fylkesveier, ifølge Masternes.

– Det er synd å si det, men nå opplever jeg at Statens vegvesen må spare inn det som Bane Nor har av kostnadsoverskridelser på Follo-banen! avslutter Masternes.

LIK FINANSIERING: Leder av FLT i Statens vegvesen, Alf Edvard Masternes, har en rekke ganger påpekt at Vegvesenet må få samme forutsigbare finansiering som Nye Veier.

LIK FINANSIERING: Leder av FLT i Statens vegvesen, Alf Edvard Masternes, har en rekke ganger påpekt at Vegvesenet må få samme forutsigbare finansiering som Nye Veier.

Kai Hovden

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.10.2020
14:18
27.10.2020 14:09



Mest lest

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

Privat

Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Skjermdump

Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Mina B. Ræge/Dagsavisen

Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

Ole Palmstrøm

Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Tri Nguyen Dinh

Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Foto: Privat

Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

Privat/Lene Svenning

Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme

DET ER HÅP: Fagforbundets økonom Bjørn Kristian Rudaa har selv bidratt til å snu mange nedbemanningsforslag.

DET ER HÅP: Fagforbundets økonom Bjørn Kristian Rudaa har selv bidratt til å snu mange nedbemanningsforslag.

Bjørn A. Grimstad

Slaget er ikke tapt selv om kommunen vil si opp ansatte. Her er økonomiekspertens råd

Over 1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon, til tross for at de hadde null ansatte da koronakrisen startet. Det viser en kartlegging Dagbladet har foretatt.

Over 1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon, til tross for at de hadde null ansatte da koronakrisen startet. Det viser en kartlegging Dagbladet har foretatt.

Colourbox

1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon. Problemet? De hadde ingen ansatte


Flere saker