IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Anbudene i jernbanen:
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Hvor skal togene vedlikeholdes? Hvem skal gjøre jobben? Er det jobb nok til alle? Verkstedarbeiderne i Lodalen er usikre på framtida.
morten.hansen@lomedia.no
Verkstedet i Lodalen i Oslo var et av navene i togvedlikeholdet i Norge. Men etter jernbanereformen har usikkerheten økt i takt med antallet togoperatører og verkstedbedrifter.
Selv om det går stadig flere tog på norske skinner, er ikke jobben til verkstedarbeideren i Lodalen sikker.
– Et resultat av anbudspakkene, er at arbeidsplassene, ikke arbeidet, forsvinner. Og det gjør de, selv om Mantena vinner jobber. Vi som jobber her ser at stadig flere oppgaver flyttes til andre steder. Det går inn på folk. Vi må nok slå fast at stemningen i Lodalen er laber for tiden, sier Glenn Noss, tillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena i Lodalen.
Jernbanepakke 4: Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform
Til Stavanger
Selv om Mantena vinner noen av anbudene, er ikke det ensbetydende med at jobbene blir værende i Oslo. Det er Norske tog som eier togsettene, men det er togoperatørene som leier dem. Og sistnevnte bestemmer hvem som skal utføre vedlikeholdet.
– Den første trafikkpakken som ble satt ut på anbud, Sørlandsbanen, ble vunnet av Go-Ahead. Da ble vedlikeholdet flyttet til Stavanger, selv om det er Mantena som gjør jobben, sier Noss.
Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?
Til Trondheim?
Han forteller at nå er verkstedarbeiderne spent på hva som vil skje med vedlikeholdet på togene som går på Dovrebanen. SJ, som vant konkurransen om persontrafikken på de nordligste strekningene, valgte Mantena til å gjøre arbeidet på disse togsettene.
– Dette arbeidet gjør vi nå i Lodalen. Men hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas, konstaterer Noss.
Les også: Bane NOR må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen
Virksomhetsoverdragelse
Han får støtte av Nils Ole Morken, nestleder verkstedarbeiderklubben i Lodalen.
Morken påpeker at usikkerheten øker etter hvert som togstrekninger legges ut på anbud. Hvem som vinner persontrafikken, hvem som vinner vedlikeholdet, og hvem som har jobb når dette skjer, er noe det grubles over under kranene i Lodalen.
I desember mistet fire jobben på grunn av overtallighet. Fram til da hadde overtallighet blitt løst med omplassering eller naturlig avgang.
– Og så ser vi at de ved andre verksteder har klart å få virksomhetsoverdragelse når det har kommet inn nye operatører. Det gir litt trygghet. Men vi vet likevel ikke om jobbene blir værende her eller blir flyttet, sier Morken.
Les også: Togrenholderne gikk ned mange tusen i lønn – nå jubler Wenche for seier i retten
Mister kompetanse
Den usikkerheten mener de tillitsvalgte går ut over både arbeidsmiljøet og kvaliteten på arbeidet. For når jobbene forsvinner fra Lodalen, blir ikke verkstedarbeiderne med på lasset. De fleste søker seg til andre jobber – utenfor jernbane.
– Da vedlikeholdet ble flyttet til Stavanger, måtte Mantena rekruttere mange nye verkstedarbeidere. Dette er flinke folk, uten tvil, men de har ikke skrudd tog før. Det må de lære seg. Bytter man ut en som har skrudd tog i sju år med en som aldri har gjort det, så mister du sju års erfaring. Bytter man ut mange erfarne arbeidere på kort tid, får det følger for kvaliteten, fastslår Noss.
Han understreker at det ikke går ut over sikkerheten. Ingen får skru på togene før de kan det de skal.
– Men de som reiser med toget kan merke det på de små tingene. Det er ikke kritisk om kaffeautomaten ikke virker. Men det er jo kjedelig når du skal reise langt, konstaterer Noss.
Les også: Tøft første år for Go-Ahead
Mange kokker
I tillegg til usikkerheten for arbeidsplassene, har det også blitt mer uoversiktlig inne i verkstedhallene i Lodalen. Nå er det tre verkstedbedrifter som har tilholdssted på tomta like ved Oslo S: Mantena, Stadler og Euromaint.
I tillegg er det fire persontogoperatører som stiller opp togene sine der: Vy, SJ, Go-Ahead og Flytoget. Det gjør at logistikken til tider kan oppleves kaotisk.
– Har man uflaks må man tilkalle fire-fem forskjellige arbeidere for å få ett tog ut i trafikk, sier Johannes H. Haugen, fagarbeider og tillitsvalgt i Mantena Lodalen.
Hvis for eksempel et Vy-tog, som står bak et tog fra SJ og et fra Go-Ahead, skal ut, må det bestilles lokomotivførere fra alle selskapene for å flytte på dem. Skal det i tillegg kobles på vogner, må man ha to skiftere.
– Spesielt effektivt er det ikke. Men effektiv drift ser ut til aldri å ha vært en del av jernbanereformen, sier Haugen.
Les også: Koronakrisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen
Ingen stordriftsfordel
Han konstaterer at det som kan oppfattes som besparelser i teorien, ikke er det i praksis.
– Nå er det både dobbelt og trippelt opp med løftetraller, spesialverktøy, skruer og reoler for deler. Hvert togselskap har sine egne deler, selv om de kjører samme type tog. Sånn blir det når alle skal konkurrere med alle. At det skal bli billigere er vanskelig å se. Og enda gjenstår det flere pakker som skal ut på anbud – med muligheten til både flere togoperatører og verkstedbedrifter, sier Haugen.
I en tidligere versjon av saken sto det at Go-Ahead ville ha mest mulig av virksomheten sin samlet i Stavanger, og derfor flyttet vedlikeholdet dit.
Go-Ahead påpeker i en epost at det ikke var de som operatør som bestemte at vedlikeholdet skulle utføres i Stavanger.
«Dette lå allerede spesifisert i anbudspapirene og var ingenting vi kunne påvirke. Det var allerede besluttet at det skulle bygges et nytt verksted på Kvaleberg før vi startet arbeidet med tilbudet vårt. Hvilken vedlikeholdsleverandør vi ønsket å bruke, var imidlertid helt opp til oss.
Der valgte vi Mantena, som var den vi anså som hadde mest kompetanse og erfaring med togsettene som benyttes i Norge.» skriver Go-Ahead i eposten.
.
Hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas.
Glenn Noss
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Jan-Erik Østlie