JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Anbudene i jernbanen:

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Hvor skal togene vedlikeholdes? Hvem skal gjøre jobben? Er det jobb nok til alle? Verkstedarbeiderne i Lodalen er usikre på framtida.


25.02.2021
13:02
17.03.2021 23:20

morten.hansen@lomedia.no

Verkstedet i Lodalen i Oslo var et av navene i togvedlikeholdet i Norge. Men etter jernbanereformen har usikkerheten økt i takt med antallet togoperatører og verkstedbedrifter.

Selv om det går stadig flere tog på norske skinner, er ikke jobben til verkstedarbeideren i Lodalen sikker.

– Et resultat av anbudspakkene, er at arbeidsplassene, ikke arbeidet, forsvinner. Og det gjør de, selv om Mantena vinner jobber. Vi som jobber her ser at stadig flere oppgaver flyttes til andre steder. Det går inn på folk. Vi må nok slå fast at stemningen i Lodalen er laber for tiden, sier Glenn Noss, tillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena i Lodalen.

Jernbanepakke 4: Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Til Stavanger

Selv om Mantena vinner noen av anbudene, er ikke det ensbetydende med at jobbene blir værende i Oslo. Det er Norske tog som eier togsettene, men det er togoperatørene som leier dem. Og sistnevnte bestemmer hvem som skal utføre vedlikeholdet.

– Den første trafikkpakken som ble satt ut på anbud, Sørlandsbanen, ble vunnet av Go-Ahead. Da ble vedlikeholdet flyttet til Stavanger, selv om det er Mantena som gjør jobben, sier Noss.

Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?

Til Trondheim?

Han forteller at nå er verkstedarbeiderne spent på hva som vil skje med vedlikeholdet på togene som går på Dovrebanen. SJ, som vant konkurransen om persontrafikken på de nordligste strekningene, valgte Mantena til å gjøre arbeidet på disse togsettene.

– Dette arbeidet gjør vi nå i Lodalen. Men hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas, konstaterer Noss.

Les også: Bane NOR må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen

Virksomhetsoverdragelse

Han får støtte av Nils Ole Morken, nestleder verkstedarbeiderklubben i Lodalen.

Morken påpeker at usikkerheten øker etter hvert som togstrekninger legges ut på anbud. Hvem som vinner persontrafikken, hvem som vinner vedlikeholdet, og hvem som har jobb når dette skjer, er noe det grubles over under kranene i Lodalen.

I desember mistet fire jobben på grunn av overtallighet. Fram til da hadde overtallighet blitt løst med omplassering eller naturlig avgang.

– Og så ser vi at de ved andre verksteder har klart å få virksomhetsoverdragelse når det har kommet inn nye operatører. Det gir litt trygghet. Men vi vet likevel ikke om jobbene blir værende her eller blir flyttet, sier Morken.

Les også: Togrenholderne gikk ned mange tusen i lønn – nå jubler Wenche for seier i retten

Mister kompetanse

Den usikkerheten mener de tillitsvalgte går ut over både arbeidsmiljøet og kvaliteten på arbeidet. For når jobbene forsvinner fra Lodalen, blir ikke verkstedarbeiderne med på lasset. De fleste søker seg til andre jobber – utenfor jernbane.

– Da vedlikeholdet ble flyttet til Stavanger, måtte Mantena rekruttere mange nye verkstedarbeidere. Dette er flinke folk, uten tvil, men de har ikke skrudd tog før. Det må de lære seg. Bytter man ut en som har skrudd tog i sju år med en som aldri har gjort det, så mister du sju års erfaring. Bytter man ut mange erfarne arbeidere på kort tid, får det følger for kvaliteten, fastslår Noss.

Han understreker at det ikke går ut over sikkerheten. Ingen får skru på togene før de kan det de skal.

– Men de som reiser med toget kan merke det på de små tingene. Det er ikke kritisk om kaffeautomaten ikke virker. Men det er jo kjedelig når du skal reise langt, konstaterer Noss.

Les også: Tøft første år for Go-Ahead

Mange kokker

I tillegg til usikkerheten for arbeidsplassene, har det også blitt mer uoversiktlig inne i verkstedhallene i Lodalen. Nå er det tre verkstedbedrifter som har tilholdssted på tomta like ved Oslo S: Mantena, Stadler og Euromaint.

I tillegg er det fire persontogoperatører som stiller opp togene sine der: Vy, SJ, Go-Ahead og Flytoget. Det gjør at logistikken til tider kan oppleves kaotisk.

– Har man uflaks må man tilkalle fire-fem forskjellige arbeidere for å få ett tog ut i trafikk, sier Johannes H. Haugen, fagarbeider og tillitsvalgt i Mantena Lodalen.

Hvis for eksempel et Vy-tog, som står bak et tog fra SJ og et fra Go-Ahead, skal ut, må det bestilles lokomotivførere fra alle selskapene for å flytte på dem. Skal det i tillegg kobles på vogner, må man ha to skiftere.

– Spesielt effektivt er det ikke. Men effektiv drift ser ut til aldri å ha vært en del av jernbanereformen, sier Haugen.

Les også: Koronakrisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen

Ingen stordriftsfordel

Han konstaterer at det som kan oppfattes som besparelser i teorien, ikke er det i praksis.

– Nå er det både dobbelt og trippelt opp med løftetraller, spesialverktøy, skruer og reoler for deler. Hvert togselskap har sine egne deler, selv om de kjører samme type tog. Sånn blir det når alle skal konkurrere med alle. At det skal bli billigere er vanskelig å se. Og enda gjenstår det flere pakker som skal ut på anbud – med muligheten til både flere togoperatører og verkstedbedrifter, sier Haugen.

I en tidligere versjon av saken sto det at Go-Ahead ville ha mest mulig av virksomheten sin samlet i Stavanger, og derfor flyttet vedlikeholdet dit.

Go-Ahead påpeker i en epost at det ikke var de som operatør som bestemte at vedlikeholdet skulle utføres i Stavanger.

«Dette lå allerede spesifisert i anbudspapirene og var ingenting vi kunne påvirke. Det var allerede besluttet at det skulle bygges et nytt verksted på Kvaleberg før vi startet arbeidet med tilbudet vårt. Hvilken vedlikeholdsleverandør vi ønsket å bruke, var imidlertid helt opp til oss.

Der valgte vi Mantena, som var den vi anså som hadde mest kompetanse og erfaring med togsettene som benyttes i Norge.» skriver Go-Ahead i eposten.

.

Hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas.

Glenn Noss

25.02.2021
13:02
17.03.2021 23:20



Mest lest

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på

Erlend Angelo

Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Privat

På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.

Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.

Jan-Erik Østlie

LO innrømmer: Vi bommet på sakene


Flere saker