JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Anbudene i jernbanen:

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Hvor skal togene vedlikeholdes? Hvem skal gjøre jobben? Er det jobb nok til alle? Verkstedarbeiderne i Lodalen er usikre på framtida.



25.02.2021
13:02
17.03.2021 23:20

morten.hansen@lomedia.no

Verkstedet i Lodalen i Oslo var et av navene i togvedlikeholdet i Norge. Men etter jernbanereformen har usikkerheten økt i takt med antallet togoperatører og verkstedbedrifter.

Selv om det går stadig flere tog på norske skinner, er ikke jobben til verkstedarbeideren i Lodalen sikker.

– Et resultat av anbudspakkene, er at arbeidsplassene, ikke arbeidet, forsvinner. Og det gjør de, selv om Mantena vinner jobber. Vi som jobber her ser at stadig flere oppgaver flyttes til andre steder. Det går inn på folk. Vi må nok slå fast at stemningen i Lodalen er laber for tiden, sier Glenn Noss, tillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena i Lodalen.

Jernbanepakke 4: Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Til Stavanger

Selv om Mantena vinner noen av anbudene, er ikke det ensbetydende med at jobbene blir værende i Oslo. Det er Norske tog som eier togsettene, men det er togoperatørene som leier dem. Og sistnevnte bestemmer hvem som skal utføre vedlikeholdet.

– Den første trafikkpakken som ble satt ut på anbud, Sørlandsbanen, ble vunnet av Go-Ahead. Da ble vedlikeholdet flyttet til Stavanger, selv om det er Mantena som gjør jobben, sier Noss.

Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?

Til Trondheim?

Han forteller at nå er verkstedarbeiderne spent på hva som vil skje med vedlikeholdet på togene som går på Dovrebanen. SJ, som vant konkurransen om persontrafikken på de nordligste strekningene, valgte Mantena til å gjøre arbeidet på disse togsettene.

– Dette arbeidet gjør vi nå i Lodalen. Men hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas, konstaterer Noss.

Les også: Bane NOR må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen

Virksomhetsoverdragelse

Han får støtte av Nils Ole Morken, nestleder verkstedarbeiderklubben i Lodalen.

Morken påpeker at usikkerheten øker etter hvert som togstrekninger legges ut på anbud. Hvem som vinner persontrafikken, hvem som vinner vedlikeholdet, og hvem som har jobb når dette skjer, er noe det grubles over under kranene i Lodalen.

I desember mistet fire jobben på grunn av overtallighet. Fram til da hadde overtallighet blitt løst med omplassering eller naturlig avgang.

– Og så ser vi at de ved andre verksteder har klart å få virksomhetsoverdragelse når det har kommet inn nye operatører. Det gir litt trygghet. Men vi vet likevel ikke om jobbene blir værende her eller blir flyttet, sier Morken.

Les også: Togrenholderne gikk ned mange tusen i lønn – nå jubler Wenche for seier i retten

Mister kompetanse

Den usikkerheten mener de tillitsvalgte går ut over både arbeidsmiljøet og kvaliteten på arbeidet. For når jobbene forsvinner fra Lodalen, blir ikke verkstedarbeiderne med på lasset. De fleste søker seg til andre jobber – utenfor jernbane.

– Da vedlikeholdet ble flyttet til Stavanger, måtte Mantena rekruttere mange nye verkstedarbeidere. Dette er flinke folk, uten tvil, men de har ikke skrudd tog før. Det må de lære seg. Bytter man ut en som har skrudd tog i sju år med en som aldri har gjort det, så mister du sju års erfaring. Bytter man ut mange erfarne arbeidere på kort tid, får det følger for kvaliteten, fastslår Noss.

Han understreker at det ikke går ut over sikkerheten. Ingen får skru på togene før de kan det de skal.

– Men de som reiser med toget kan merke det på de små tingene. Det er ikke kritisk om kaffeautomaten ikke virker. Men det er jo kjedelig når du skal reise langt, konstaterer Noss.

Les også: Tøft første år for Go-Ahead

Mange kokker

I tillegg til usikkerheten for arbeidsplassene, har det også blitt mer uoversiktlig inne i verkstedhallene i Lodalen. Nå er det tre verkstedbedrifter som har tilholdssted på tomta like ved Oslo S: Mantena, Stadler og Euromaint.

I tillegg er det fire persontogoperatører som stiller opp togene sine der: Vy, SJ, Go-Ahead og Flytoget. Det gjør at logistikken til tider kan oppleves kaotisk.

– Har man uflaks må man tilkalle fire-fem forskjellige arbeidere for å få ett tog ut i trafikk, sier Johannes H. Haugen, fagarbeider og tillitsvalgt i Mantena Lodalen.

Hvis for eksempel et Vy-tog, som står bak et tog fra SJ og et fra Go-Ahead, skal ut, må det bestilles lokomotivførere fra alle selskapene for å flytte på dem. Skal det i tillegg kobles på vogner, må man ha to skiftere.

– Spesielt effektivt er det ikke. Men effektiv drift ser ut til aldri å ha vært en del av jernbanereformen, sier Haugen.

Les også: Koronakrisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen

Ingen stordriftsfordel

Han konstaterer at det som kan oppfattes som besparelser i teorien, ikke er det i praksis.

– Nå er det både dobbelt og trippelt opp med løftetraller, spesialverktøy, skruer og reoler for deler. Hvert togselskap har sine egne deler, selv om de kjører samme type tog. Sånn blir det når alle skal konkurrere med alle. At det skal bli billigere er vanskelig å se. Og enda gjenstår det flere pakker som skal ut på anbud – med muligheten til både flere togoperatører og verkstedbedrifter, sier Haugen.

I en tidligere versjon av saken sto det at Go-Ahead ville ha mest mulig av virksomheten sin samlet i Stavanger, og derfor flyttet vedlikeholdet dit.

Go-Ahead påpeker i en epost at det ikke var de som operatør som bestemte at vedlikeholdet skulle utføres i Stavanger.

«Dette lå allerede spesifisert i anbudspapirene og var ingenting vi kunne påvirke. Det var allerede besluttet at det skulle bygges et nytt verksted på Kvaleberg før vi startet arbeidet med tilbudet vårt. Hvilken vedlikeholdsleverandør vi ønsket å bruke, var imidlertid helt opp til oss.

Der valgte vi Mantena, som var den vi anså som hadde mest kompetanse og erfaring med togsettene som benyttes i Norge.» skriver Go-Ahead i eposten.

.

Hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas.

Glenn Noss

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.02.2021
13:02
17.03.2021 23:20



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Kritikken hagler mot tidligere Høyre-ordførers 22. juli-utspill

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Tormod Ytrehus

Kabinansatte har både opplevd permitteringer og smittefare. Nå ser det litt lysere ut, ifølge forbundsleder

Arkivfoto

Arkivfoto

Sissel M. Rasmussen

Sykehusklovner kan tape millioner på rødgrønn regelendring


Flere saker