JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Jernbanepakke 4

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Fremskrittspartiets dramatiske snuoperasjonen er en seier for demokratiet, mener Jernbaneforbundet. Nå fortsetter jobben med å stoppe jernbanepakke 4.


23.10.2020
07:00
26.10.2020 10:49

helge@lomedia.no

Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes (se faktaboks).

17. november skulle Jernbanepakke 4 blitt behandlet i Stortinget. Nå blir det ikke noe av det. I stedet må transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget bli enige om en innstilling, og det må settes en ny dato for behandling av denne innstillingen på Stortinget. Resultatet av dette blir en bestilling til Høyesterett.

Bakgrunn: Frp støtter venstresiden og tar EUs jernbanereform til Høyesterett

4–6 uker

Normal saksbehandlingstid for en ankesak i Høyesterett er seks måneder for sivile saker og tre måneder i straffesaker.

Ifølge Høyesterett er det her snakk om en betenkning, ikke en anke, slik at ordinær saksbehandlingstid for anker vil være irrelevant.

Fremtredende jurister FriFagbevegelse har snakket med, mener Høyesterett kan gjøre en vurdering i løpet av en drøy måneds tid. Men dette kommer an på hvor omfattende bestillingen er. Og først må den komme til Høyesterett.

Å få en sak til behandling fra Stortinget er ikke dagligdags. Sist gang det skjedde var i 1945.

Snuoperasjonen til Fremskrittspartiet onsdag kom som lyn fra klar himmel. To Frp-statsråder har jobbet fram saken, før Knut Arild Hareide (KrF) la siste hånd på verket rett etter at han ble samferdselsminister.

(Saken fortsetter under bildet)

HELOMVENDING: 2000 demonstranter snudde ryggen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter at Stortinget vedtok regjeringens forslag til jernbanereform. Nå har Fremskrittspartiet gjort helomvending om EUs jernbanepakke IV.

HELOMVENDING: 2000 demonstranter snudde ryggen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter at Stortinget vedtok regjeringens forslag til jernbanereform. Nå har Fremskrittspartiet gjort helomvending om EUs jernbanepakke IV.

Anette Karlsen

Arbeiderpartiet tok stilling til spørsmålet allerede i 2018. Det var uaktuelt for Ap å gi inn for pakka.

– Vi tok det for gitt at dette skulle gå som fryktet og at Jernbanepakke 4 kom til å bli vedtatt. To Frp-statsråder har altså jobbet fram saken og Frp er også enig om innholdet i pakka, sier samferdselspolitisk talsperson for Ap, Sverre Myrli, til FriFagbevegelse.

– Nå må vi summe oss og lage en helt ny innstilling. Dette blir nybrottsarbeid. Det har ikke skjedd siden 1945. Vi har uansett fått en gledelig pause, sier Sverre Myrli.

Undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

– Nøkkelen har vært å få Frp i tale

Norsk Jernbaneforbund har jobbet mot implementering av Jernbanepakke 4 i fem samfulle år. Spørsmålet er om Jernbanepakke 4 inneholder en suverenitetsavståelse eller ikke.

Alle er enige om at det er snakk om en viss myndighetsoverføring, til EU-organer. Grunnloven har rammer for dette. Siden vi ikke medlem i EU er det begrenset hvor mye myndighet vi kan overføre dit.

Det har utviklet seg en juridisk lære der vi kan overføre myndighet til internasjonale organer der vi ikke er medlem så lenge den er «lite inngripende». Er overføringen «mer enn lite inngripende», kan ikke Norge overføre myndighet til EU-organer. Og da kan ikke Norge slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke.

Det er dette Høyesterett nå skal vurdere.

Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, innrømmer at hun var overrasket da nyheten om Frps snuoperasjon ble kjent onsdag.

– Vi har jobbet i fem år og plutselig skjøt saken fart og fikk en ny retning enn vi hadde forventet. Nøkkelen har vært å få Frp i tale. Det har både vi, Nei til EU, lokomotivmannsforbundet og jurister jobbet med. Da Bård Hoksrud begynte å tvile, øynet vi et lite håp, sier Jane Brekkhus Sæthre til FriFagbevegelse.

Hun er klokkeklar på at Jernbanepakke 4 innebærer en suverenitets-avståelse. Hun mener utviklingen i saken er en seier for demokratiet og partssamarbeidet.

– Det nytter å holde ut og ikke gi opp, sier Sætre.

Bommet på bemanningen: Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at arbeidsgiveren ansetter igjen

Fakta om EUs fjerde jernbanepakke:

* Fjerde jernbanepakke er en jernbanereform som ble vedtatt i EU i to omganger i 2016. Regjeringen har nå bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.

* Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.

* Reformen innebærer også at nye fullmakter overføres til EUs jernbanebyrå ERA. Byrået får blant annet myndighet til å utstede felles europeiske sikkerhetssertifikater og kjøretøytillatelser.

* Norge vil ha lik rett til deltakelse i ERAs styre, men uten stemmerett.

* Klageorganet til ERA blir EU-domstolen hvor Norge ikke har dommere.

* Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet har konkludert med at Stortingets vedtak om innlemmelse kan gjøres med flertall på halvparten istedenfor tre firedeler. Det er ventet at Stortinget skal ferdigbehandle saken i høst.

Kilde: NTB

23.10.2020
07:00
26.10.2020 10:49

Fakta om EUs fjerde jernbanepakke:

* Fjerde jernbanepakke er en jernbanereform som ble vedtatt i EU i to omganger i 2016. Regjeringen har nå bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.

* Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.

* Reformen innebærer også at nye fullmakter overføres til EUs jernbanebyrå ERA. Byrået får blant annet myndighet til å utstede felles europeiske sikkerhetssertifikater og kjøretøytillatelser.

* Norge vil ha lik rett til deltakelse i ERAs styre, men uten stemmerett.

* Klageorganet til ERA blir EU-domstolen hvor Norge ikke har dommere.

* Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet har konkludert med at Stortingets vedtak om innlemmelse kan gjøres med flertall på halvparten istedenfor tre firedeler. Det er ventet at Stortinget skal ferdigbehandle saken i høst.

Kilde: NTB




Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

Brian Cliff Olguin

NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Håvard Sæbø

Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Colourbox

Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Brian Cliff Olguin

Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig

Debatt

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Håvard Sæbø

Sliterordningen er en bløff


Flere saker