Alf Ragnar Olsen" />
FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Bommet på bemanningen

Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at arbeidsgiveren ansetter igjen

Et voldsomt arbeidspress, mye overtid og uforutsigbare arbeidsdager skaper frustrasjon etter at Posten Norge bommet på bemanningsbehovet.



22.10.2020
14:25
23.10.2020 14:22

alf@lomedia.no

Fagforeningsleder Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet har løftet problemstillingen med feil bemanning i Posten. Flere tillitsvalgte rundt om i landet melder om det samme. De krever at Posten ansetter flere.

Sa opp for mange

Posten har rett og slett bommet på bemanningen i forbindelse med omleggingen til redusert frekvens. Det sier fagforeningsleder Jarle Eide.

– Det har ledelsen tidlig fått veldig mange meldinger om, og problemet er at arbeidet med å gjøre tiltak oppleves å gå alt for sakte. Det trykkes på fra oss i Fagforbundet Post og finans for at tiltak skal iverksettes, sier Eide.

Han forstår dette var en meget kompleks omlegging og at veksten i netthandelen som følge av koronapandemien var umulig å forutse. Men nå mener Eide tendensen har vart så lenge at ny fast bemanning må på plass.

– Posten forventer sågar at dette vil vare. Alt for mange har svært uforutsigbare og lange arbeidsdager, uholdbart arbeidspress, og stor bruk av overtid, sier han.

Eide er tydelig på at det må rettes opp i raskt.

– Vi står foran Black Friday og julekjøret - og medlemmene våre skal og kan ikke ha denne belastninga, sier Eide, og legger til:

– Det er viktig at ledelsen handler raskt, og setter i verk tiltak som løser problemene - slik at de ansatte får forsvarlige forhold. Hvis ikke frykter jeg at sykefraværet mange steder vil øke betydelig. Det vil forverre problematikken, så jeg håper ledelsen er i forkant, sier Eide.

Tall: Posten legger ned 25 postkontor. Bare seks blir igjen i hele Norge

Nok folk

Knappheten på folk bli veldig tydelig når det skjer noe uforutsett.

– Noen steder spiller også korona-konsekvenser inn. Det har vi eksempelvis sett i Haugesund, der to tredjedeler av budene ble satt i karantene. Noe liknende kan fort skje hvor som helst i disse tider, sier Eide.

Tillitsvalgt Helge Mathisen sier mange medlemmer ikke bare er frustrert over den rådende situasjonen, de frykter at arbeidsgiver ikke vil oppbemanne tilstrekkelig mye.

– Bemanningen er for lav. Nå er Posten i gang med å lage anslag og vurderinger for bemanningstiltak. Folk er oppgitte over at dette har tatt så lang tid, og mange steder er de nye anslagene blitt satt for lave. Utover i oktober blir det drøftinger - men dette er en stor bekymring for mange, som har lange og tunge dager, og ikke føler seg trygg på at dette vil bli løst, sier Mathisen.

Nå kommer kuttene: «Superbud» Amanda og 956 andre mister jobben

Gråtende og oppgitt

Ringvirkningene av for store nedtrekk har skapt frustrasjon flere steder. Det bekreftes blant annet av nestleder Tove Rundtom i Oslo og omegn - som understreker at der er det tiltak og bedring på gang.

– På det verste var det så ille at folk kom gråtende til meg. Det er fortsatt frustrasjon og strevsomme dager, men vi har tatt fatt i saken, og det gjøres tiltak. Så i vår region ser vi lyset i tunnelen nå. Men ja, det vil ta litt tid ennå. Det rekrutteres nesten 50 postbud, noe som er vært krevende, og på Østlandsterminalen settes det inn omlag 30 personer på RK. Men disse skal ha opplæring også, så det vil ta litt tid før vi ser effekten.

– Andre steder i landet frykter man at tiltakene kan bli underdimensjonerte. Tror du 80 personer vil løse situasjonen fullt ut i Oslo-området?

– Vi deler bekymringen. Jeg har sagt til ledelsen at vi kommer til å sitte på ryggen deres til vi har fått på plass bemanning som normaliserer og gir folk en forsvarlig arbeidsmengde. Vi har fått en felles forståelse for at vi må ha en åpen dialog om å kunne fylle på flere ansatte ved behov, sier Rundtom.

Tillitsvalgt Terje Nordgulen sier situasjonen i Sogn og Fjordane er et eksempel på at man noen steder har truffet bedre enn andre.

– Her melder mine folk om at det meste er under kontroll. Det er hvertfall mindre dramatiske utfordringer der - selv om det er et komplekst bilde. Det kan variere fra enhet til enhet, påpeker han.

Eide er tydelig på at han mener de som har tatt sluttpakker bør få fortrinnsrett i oppbemanningen som nå skjer.

– Det er løftet opp sentralt, og Fagforbundet mener at de som måtte ta sluttavtaler – der Posten nå har et oppbemanningsbehov – skal få tilbud om å omgjøre sine frivillige avtaler i ansiennitetsrekkefølge, i tråd med arbeidsmiljølovens regler om fortrinnsrett ved nyrekruttering. Forutsetningen er at det ikke finnes andre overtallige som har krav på arbeidet. Begrunnelsen for dette er at de kan ansees som forledet eller lurt av feilaktige beregninger av arbeidskraftbehovet. De må derfor få en mulighet til å velge å gjøre om beslutningen sin, sier Eide.

Mye lest: Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

Kutter lunsjpausen

Det er lunsjtid på Bergensterminalen på Minde. Men på personalrommet er det alt annet enn folksomt. Det skyldes slett ikke bare korona-tiltak. Det forklarer budene Jørn Jetmundsen, Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen - som er inne til lunsj.

– Det er ekstremt lange dager. Uforutsigbar arbeidsmengde, stadig flere leveringsformer og flere produkter å passe på. Det er også voldsomt mye mer pakkepost, som krever ekstra tid, da disse skal kunne spores, og derfor må scannes, forteller trioen.

De sier at mange er så stressa at de tar ti minutters lunsjpause på en bensinstasjon eller dropper lunsjen helt. Andre starter en time tidligere enn normalt, og jobber gratis for å få hodet over vannet når det gjelder presset for å bli ferdig.

– Folk er så stressa at det er bare et tidsspørsmål før folk blir sjuke. Folk er stolte. Det er mange som ikke sier noe. Men man ser det jo, sier Jørn Jetmundsen som er tillitsvalgt på avdelingen.

Han mener løsningen på problematikken kunne vært løst ved et svært så enkelt grep;

– Koronaen kom, og netthandelen har eksplodert. Oppi dette mener jeg det logiske hadde vært å utsette omleggingen til redusert frekvens med ett års tid. Det hadde løst problemene - ganske enkelt, sier Jetmundsen.

Etter 104 år er det slutt: Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet på Svalbard skal vekk

(Saken fortsetter under bildet)

UHOLDBART: – Mange er overarbeidet, slitne og frustrerte.. Det må komme tiltak og mer personell, sier tillitsvalgt Jørn Jetmundsen (f.v.) – noe kollegene Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen ved postterminalen i Bergen er enige i.

UHOLDBART: – Mange er overarbeidet, slitne og frustrerte.. Det må komme tiltak og mer personell, sier tillitsvalgt Jørn Jetmundsen (f.v.) – noe kollegene Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen ved postterminalen i Bergen er enige i.

Alf Ragnar Olsen

Mange faktorer

Gutta rundt bordet nikker - og forteller om flere problemer.

– Mengden pakker er blitt så voldsom at det blir plassmangel i bilene. Nå skal enda større pakker kunne leveres, når vektgrensen på Pakke i Postkassen (PiP) økes. Det vil forsterke problemene, og gi enda flere tunge arbeidsdager. Vi mangler systemer for å systematisere posten til rutene. Før tok det 20-30 minutter til klargjøring. Nå går det fort rundt en time før omdelingen kan starte, sier Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen. Det er et evig race mot klokka, slår de rundt bordet fast.

I lengden tar det på.

– Det er fælt å dra fra jobb uten å føle at man har gjort en god jobb, selv om man har stått på som en gal. Det er dessverre mange i Posten som føler det sånn akkurat nå. Det sier seg selv at det ikke kan fortsette, sier Jørn Jetmundsen - som får støtte av kollega Tom Erik Strømme.

– Det må komme tiltak, og de må være skikkelig dimensjonert. Det er det eneste som vil nytte, sier Strømme.

Fått med deg denne? Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Umulig å forutse, svarer Posten-ledelsen

Informasjonssjef Kenneth Pettersen beklager på vegne av Postens ledelse arbeidspresset de ansatte har blitt utsatt for grunnet feil bemanning ved en rekke enheter rundt om i landet.

Pettersen sier det i forkant ble lagt gjennomarbeidede planer ved alle enheter for nye driftsopplegg og ny bemanning.

– Planene var også grunnlaget for nedbemanningen og antall tilbud om frivillige fratredelsesordninger. Alle disse planene var reelle og bemanningsreduksjonene gjort i tråd med dette, sier Pettersen.

Pettersen sier endringene i bemanningsbehovet skyldes det nye handlemønsteret til norske postkunder.

– Etter Korona-nedstengingen i mars endret dette seg betydelig. Brevvolumet falt med 16 prosent første halvår, mens andre tjenester har hatt en betydelig økning. Det gjelder blant annet småpakker, pakke i postkassen og hjemlevering.

– Dette var umulig for Posten å forutse, og det er fortsatt stor usikkerhet om hvordan utviklingen blir framover. I tillegg ble volumet av aviser langt større enn forutsatt, noe som ble kjent først i juli, sier Pettersen.

Regjeringen og Frp sier nei: 350.000 nordmenn går glipp av feriepenger

Økt netthandel og pakkepost medførte endrede forutsetninger for planene som var lagt for drift og bemanning ved enhetene. Det har gitt en merbelastning Posten beklager.

– Kombinasjonen av disse tingene resulterte i at en del enheter dessverre ikke har hatt riktig bemanning. Resultatet ble at en del ansatte har opplevd at arbeidsbelastningen har blitt for stor. Vi beklager at mange av våre medarbeidere i en periode har opplevd for stort arbeidspress og -omfang. Ved alle enheter dette gjelder jobbes det i samarbeid med de tillitsvalgte med å komme fram til gode arbeidsplaner, riktig bemanning og rekruttering av nye ansatte. Utfordringen er at det er veldig usikkert hvordan volumet vil utvikle seg innenfor de ulike tjenesteområdene. I tillegg er det uvisst hvordan høysesong med Black Friday og juletrafikk påvirkes.

– Det må derfor gjøres en avveining mellom hvor mange som skal tilsettes fast og hvor mange som tilsettes midlertidig. Men vi må ha tilstrekkelig med ansatte på jobb for å kunne gjennomføre en forsvarlig drift med et forsvarlig arbeidsmiljø. Vi er godt i gang, men kan ikke gi en spesifikk dato for når arbeidet skal være ferdig overalt. Det vil være kontinuerlige vurderinger som må gjøres, og vi må følge volumutviklingen nøye, sier informasjonssjefen.

Pettersen sier til Posthornet at Posten Norge vil gi ansatte som har tatt sluttpakke prioritet ved tilsettingene som skal skje.

– Når vi nå rekrutterer, har vi sagt at utover de som har lovfestede rettigheter vil de som har sluttet med sluttvederlag og som ikke har fått ny jobb bli prioritert ved tilsetting. De det gjelder vil bli gjort oppmerksom på kunngjøringen av nye stillinger, tilføyer Pettersen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.10.2020
14:25
23.10.2020 14:22



Mest lest

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn

Jan-Erik Østlie

Nytt forslag på bordet i vekterstreiken

KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

Knut Viggen

Statnett vil ikke bruke Wizz Air, men det er ingen boikott

Simen Strømme

Går vekterstreiken mot slutten?

Jan Inge Haga

Flyplassvektere får beholde jobben mens de venter på rettssak

Totalt vil 2468 vektere være i streik fra neste uke.

Totalt vil 2468 vektere være i streik fra neste uke.

Paul S. Amundsen

Natt til tirsdag trappes vekterstreiken nok en gang opp


Flere saker