Alf Ragnar Olsen" />
FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Bommet på bemanningen

Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at arbeidsgiveren ansetter igjen

Et voldsomt arbeidspress, mye overtid og uforutsigbare arbeidsdager skaper frustrasjon etter at Posten Norge bommet på bemanningsbehovet.



22.10.2020
14:25
23.10.2020 14:22

alf@lomedia.no

Fagforeningsleder Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet har løftet problemstillingen med feil bemanning i Posten. Flere tillitsvalgte rundt om i landet melder om det samme. De krever at Posten ansetter flere.

Sa opp for mange

Posten har rett og slett bommet på bemanningen i forbindelse med omleggingen til redusert frekvens. Det sier fagforeningsleder Jarle Eide.

– Det har ledelsen tidlig fått veldig mange meldinger om, og problemet er at arbeidet med å gjøre tiltak oppleves å gå alt for sakte. Det trykkes på fra oss i Fagforbundet Post og finans for at tiltak skal iverksettes, sier Eide.

Han forstår dette var en meget kompleks omlegging og at veksten i netthandelen som følge av koronapandemien var umulig å forutse. Men nå mener Eide tendensen har vart så lenge at ny fast bemanning må på plass.

– Posten forventer sågar at dette vil vare. Alt for mange har svært uforutsigbare og lange arbeidsdager, uholdbart arbeidspress, og stor bruk av overtid, sier han.

Eide er tydelig på at det må rettes opp i raskt.

– Vi står foran Black Friday og julekjøret - og medlemmene våre skal og kan ikke ha denne belastninga, sier Eide, og legger til:

– Det er viktig at ledelsen handler raskt, og setter i verk tiltak som løser problemene - slik at de ansatte får forsvarlige forhold. Hvis ikke frykter jeg at sykefraværet mange steder vil øke betydelig. Det vil forverre problematikken, så jeg håper ledelsen er i forkant, sier Eide.

Tall: Posten legger ned 25 postkontor. Bare seks blir igjen i hele Norge

Nok folk

Knappheten på folk bli veldig tydelig når det skjer noe uforutsett.

– Noen steder spiller også korona-konsekvenser inn. Det har vi eksempelvis sett i Haugesund, der to tredjedeler av budene ble satt i karantene. Noe liknende kan fort skje hvor som helst i disse tider, sier Eide.

Tillitsvalgt Helge Mathisen sier mange medlemmer ikke bare er frustrert over den rådende situasjonen, de frykter at arbeidsgiver ikke vil oppbemanne tilstrekkelig mye.

– Bemanningen er for lav. Nå er Posten i gang med å lage anslag og vurderinger for bemanningstiltak. Folk er oppgitte over at dette har tatt så lang tid, og mange steder er de nye anslagene blitt satt for lave. Utover i oktober blir det drøftinger - men dette er en stor bekymring for mange, som har lange og tunge dager, og ikke føler seg trygg på at dette vil bli løst, sier Mathisen.

Nå kommer kuttene: «Superbud» Amanda og 956 andre mister jobben

Gråtende og oppgitt

Ringvirkningene av for store nedtrekk har skapt frustrasjon flere steder. Det bekreftes blant annet av nestleder Tove Rundtom i Oslo og omegn - som understreker at der er det tiltak og bedring på gang.

– På det verste var det så ille at folk kom gråtende til meg. Det er fortsatt frustrasjon og strevsomme dager, men vi har tatt fatt i saken, og det gjøres tiltak. Så i vår region ser vi lyset i tunnelen nå. Men ja, det vil ta litt tid ennå. Det rekrutteres nesten 50 postbud, noe som er vært krevende, og på Østlandsterminalen settes det inn omlag 30 personer på RK. Men disse skal ha opplæring også, så det vil ta litt tid før vi ser effekten.

– Andre steder i landet frykter man at tiltakene kan bli underdimensjonerte. Tror du 80 personer vil løse situasjonen fullt ut i Oslo-området?

– Vi deler bekymringen. Jeg har sagt til ledelsen at vi kommer til å sitte på ryggen deres til vi har fått på plass bemanning som normaliserer og gir folk en forsvarlig arbeidsmengde. Vi har fått en felles forståelse for at vi må ha en åpen dialog om å kunne fylle på flere ansatte ved behov, sier Rundtom.

Tillitsvalgt Terje Nordgulen sier situasjonen i Sogn og Fjordane er et eksempel på at man noen steder har truffet bedre enn andre.

– Her melder mine folk om at det meste er under kontroll. Det er hvertfall mindre dramatiske utfordringer der - selv om det er et komplekst bilde. Det kan variere fra enhet til enhet, påpeker han.

Eide er tydelig på at han mener de som har tatt sluttpakker bør få fortrinnsrett i oppbemanningen som nå skjer.

– Det er løftet opp sentralt, og Fagforbundet mener at de som måtte ta sluttavtaler – der Posten nå har et oppbemanningsbehov – skal få tilbud om å omgjøre sine frivillige avtaler i ansiennitetsrekkefølge, i tråd med arbeidsmiljølovens regler om fortrinnsrett ved nyrekruttering. Forutsetningen er at det ikke finnes andre overtallige som har krav på arbeidet. Begrunnelsen for dette er at de kan ansees som forledet eller lurt av feilaktige beregninger av arbeidskraftbehovet. De må derfor få en mulighet til å velge å gjøre om beslutningen sin, sier Eide.

Mye lest: Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

Kutter lunsjpausen

Det er lunsjtid på Bergensterminalen på Minde. Men på personalrommet er det alt annet enn folksomt. Det skyldes slett ikke bare korona-tiltak. Det forklarer budene Jørn Jetmundsen, Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen - som er inne til lunsj.

– Det er ekstremt lange dager. Uforutsigbar arbeidsmengde, stadig flere leveringsformer og flere produkter å passe på. Det er også voldsomt mye mer pakkepost, som krever ekstra tid, da disse skal kunne spores, og derfor må scannes, forteller trioen.

De sier at mange er så stressa at de tar ti minutters lunsjpause på en bensinstasjon eller dropper lunsjen helt. Andre starter en time tidligere enn normalt, og jobber gratis for å få hodet over vannet når det gjelder presset for å bli ferdig.

– Folk er så stressa at det er bare et tidsspørsmål før folk blir sjuke. Folk er stolte. Det er mange som ikke sier noe. Men man ser det jo, sier Jørn Jetmundsen som er tillitsvalgt på avdelingen.

Han mener løsningen på problematikken kunne vært løst ved et svært så enkelt grep;

– Koronaen kom, og netthandelen har eksplodert. Oppi dette mener jeg det logiske hadde vært å utsette omleggingen til redusert frekvens med ett års tid. Det hadde løst problemene - ganske enkelt, sier Jetmundsen.

Etter 104 år er det slutt: Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet på Svalbard skal vekk

(Saken fortsetter under bildet)

UHOLDBART: – Mange er overarbeidet, slitne og frustrerte.. Det må komme tiltak og mer personell, sier tillitsvalgt Jørn Jetmundsen (f.v.) – noe kollegene Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen ved postterminalen i Bergen er enige i.

UHOLDBART: – Mange er overarbeidet, slitne og frustrerte.. Det må komme tiltak og mer personell, sier tillitsvalgt Jørn Jetmundsen (f.v.) – noe kollegene Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen ved postterminalen i Bergen er enige i.

Alf Ragnar Olsen

Mange faktorer

Gutta rundt bordet nikker - og forteller om flere problemer.

– Mengden pakker er blitt så voldsom at det blir plassmangel i bilene. Nå skal enda større pakker kunne leveres, når vektgrensen på Pakke i Postkassen (PiP) økes. Det vil forsterke problemene, og gi enda flere tunge arbeidsdager. Vi mangler systemer for å systematisere posten til rutene. Før tok det 20-30 minutter til klargjøring. Nå går det fort rundt en time før omdelingen kan starte, sier Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen. Det er et evig race mot klokka, slår de rundt bordet fast.

I lengden tar det på.

– Det er fælt å dra fra jobb uten å føle at man har gjort en god jobb, selv om man har stått på som en gal. Det er dessverre mange i Posten som føler det sånn akkurat nå. Det sier seg selv at det ikke kan fortsette, sier Jørn Jetmundsen - som får støtte av kollega Tom Erik Strømme.

– Det må komme tiltak, og de må være skikkelig dimensjonert. Det er det eneste som vil nytte, sier Strømme.

Fått med deg denne? Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Umulig å forutse, svarer Posten-ledelsen

Informasjonssjef Kenneth Pettersen beklager på vegne av Postens ledelse arbeidspresset de ansatte har blitt utsatt for grunnet feil bemanning ved en rekke enheter rundt om i landet.

Pettersen sier det i forkant ble lagt gjennomarbeidede planer ved alle enheter for nye driftsopplegg og ny bemanning.

– Planene var også grunnlaget for nedbemanningen og antall tilbud om frivillige fratredelsesordninger. Alle disse planene var reelle og bemanningsreduksjonene gjort i tråd med dette, sier Pettersen.

Pettersen sier endringene i bemanningsbehovet skyldes det nye handlemønsteret til norske postkunder.

– Etter Korona-nedstengingen i mars endret dette seg betydelig. Brevvolumet falt med 16 prosent første halvår, mens andre tjenester har hatt en betydelig økning. Det gjelder blant annet småpakker, pakke i postkassen og hjemlevering.

– Dette var umulig for Posten å forutse, og det er fortsatt stor usikkerhet om hvordan utviklingen blir framover. I tillegg ble volumet av aviser langt større enn forutsatt, noe som ble kjent først i juli, sier Pettersen.

Regjeringen og Frp sier nei: 350.000 nordmenn går glipp av feriepenger

Økt netthandel og pakkepost medførte endrede forutsetninger for planene som var lagt for drift og bemanning ved enhetene. Det har gitt en merbelastning Posten beklager.

– Kombinasjonen av disse tingene resulterte i at en del enheter dessverre ikke har hatt riktig bemanning. Resultatet ble at en del ansatte har opplevd at arbeidsbelastningen har blitt for stor. Vi beklager at mange av våre medarbeidere i en periode har opplevd for stort arbeidspress og -omfang. Ved alle enheter dette gjelder jobbes det i samarbeid med de tillitsvalgte med å komme fram til gode arbeidsplaner, riktig bemanning og rekruttering av nye ansatte. Utfordringen er at det er veldig usikkert hvordan volumet vil utvikle seg innenfor de ulike tjenesteområdene. I tillegg er det uvisst hvordan høysesong med Black Friday og juletrafikk påvirkes.

– Det må derfor gjøres en avveining mellom hvor mange som skal tilsettes fast og hvor mange som tilsettes midlertidig. Men vi må ha tilstrekkelig med ansatte på jobb for å kunne gjennomføre en forsvarlig drift med et forsvarlig arbeidsmiljø. Vi er godt i gang, men kan ikke gi en spesifikk dato for når arbeidet skal være ferdig overalt. Det vil være kontinuerlige vurderinger som må gjøres, og vi må følge volumutviklingen nøye, sier informasjonssjefen.

Pettersen sier til Posthornet at Posten Norge vil gi ansatte som har tatt sluttpakke prioritet ved tilsettingene som skal skje.

– Når vi nå rekrutterer, har vi sagt at utover de som har lovfestede rettigheter vil de som har sluttet med sluttvederlag og som ikke har fått ny jobb bli prioritert ved tilsetting. De det gjelder vil bli gjort oppmerksom på kunngjøringen av nye stillinger, tilføyer Pettersen.

22.10.2020
14:25
23.10.2020 14:22



Mest lest

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Jøran Grønstad

Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste


Flere saker