JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen

Bane Nor har ansvaret for å tilstanden på jernbanen. 1. januar forsvinner alle ansatte som utfører kontrollene ute i sporet til et av selskapene som skal utføre arbeidet.
Tidligere hadde Bane Nor ansatte som selv utførte vedlikehold på jernbanen. Nå er disse ansatte, og tilstandskontrollørene, ansatt i Spordrift – som blir et selvstendig selskap fra nyttår.

Tidligere hadde Bane Nor ansatte som selv utførte vedlikehold på jernbanen. Nå er disse ansatte, og tilstandskontrollørene, ansatt i Spordrift – som blir et selvstendig selskap fra nyttår.

Bjørn A. Grimstad

morten.hansen@lomedia.no

1. januar skilles Spordrift ut fra Bane Nor, og blir et selvstendig selskap eid av Næringsdepartementet. Med det forsvinner om lag 1200 ansatte som jobber med vedlikehold og fornying av infrastrukturen, og Bane Nor blir et selskap som i hovedsak blir et bestillerselskap med ansvar for å holde jernbanen best mulig stand.

Men blant de ansatte som forsvinner med Spordrift er tilstandskontrollørene. De jobber ute i sporet og har ifølge en stillingsannonse fra 2014 ansvar for å:

• Holde oversikt og kontroll over at anleggene tilfredsstiller kravene til sikkerhet, tilgjengelighet og kvalitet.

• Holde faggruppeleder informert om tilstanden på tekniske anlegg på sin strekning.

• Sørge for at data generert ved kontroller og befaring blir lagt inn i BaneData.

• Følge opp uønskede hendelser og avvik.

• Initiere utviklingstiltak innen eget fagområde.

Kort og godt ha full oversikt over tilstanden ute i sporet.

Ingen planer om å erstatte

Men selv om de ansatte som gjør denne jobben forsvinner med Spordrift, har ikke Bane Nor noen planer om å erstatte disse, skriver Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane Nor, i en epost.

– Vi har nå hatt noe erfaring med denne arbeidsdelingen, og så langt har det fungert bra. Bane Nor har ikke planer om å duplisere funksjonen. Tilstandsovervåkerne vil fortsette å gjøre jobben for Spordrift. Bane Nor vil holde kontroll på endring av tilstand over tid. Dette vil bli gjort ved en kombinasjon av ingeniører samt teknologiske løsninger, skriver Sverre Kjenne i en epost.

Dette er løsninger Bane Nor jobber med, og hvor alt ikke er på plass.

–Hvilke vurderinger har dere gjort rundt at et eksternt selskap, som er tilbyder av tjenester dere skal kjøpe, selv skal vurdere om det trengs å utføre vedlikehold?

– Bane Nor styrer og prioriterer vedlikehold. Leverandører kommer med innspill om behov for vedlikehold. Disse blir vurdert, skriver Kjenne.

Kan utnytte tilliten

Det er svar som får Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Bane Nor til å reagere. Han slår fast at han er oppriktig bekymret for om selskapet er i stand til å ha oversikten over tilstanden ute i sporet.

– Inntil nå har vi vært avhengig av at Spordrift har vært et lojalt datter selskap. Det forandrer seg ved årsskiftet. Da er Spordrift et selvstendig selskap og skal først og fremst ha ansvar for seg selv og sin egen bunnlinje, sier Dahlen.

Han påpeker at med den løsningen Bane Nor har valgt, har de satt seg selv i en posisjon hvor det er åpning for misbruk.

– Jeg tror ikke Spordrift kommer til å utnytte dette. Men når de som skal kontrollere hvilket arbeid det er behov for å få utført, og hvilket arbeid som er utført, jobber i det selskapet som skal utføre dette arbeidet, sier det seg selv at det blir som å la bukken passe havresekken, sier Dahlen.

(Saken fortsetter under bildet)

Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund.

Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund.

Bjørn A. Grimstad

Feil prioritering

I utgangspunktet skulle utskillelsen av Spordrift ikke skjedd før til sommeren 2021. Men etter press fra administrasjonen i Bane Nor, valgte styret – uten de ansattes representanter – å stemme for at dette ble framskyndet et halvt år. NJFs hovedtillitsvalgt komme med et lite stikk til både administrasjon og styret i selskapet.

– Vi har hele tiden ment, og argumentert for, at denne funksjonen skulle bli igjen i Bane Nor. Nå har vi gitt fra oss kompetansen. Hvordan skal Bane Nor ha oversikten over tilstanden ute i sporet? Det er det administrasjonen skulle brukt tiden på. Isteden virker det som om Bane Nor har forsøkt å få til en raskere utskillelse. Jeg er spent på om teknologien og ingeniørene som er løsningen er på plass til 1. januar, sier Dahlen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse