Tidligere hadde Bane Nor ansatte som selv utførte vedlikehold på jernbanen. Nå er disse ansatte, og tilstandskontrollørene, ansatt i Spordrift – som blir et selvstendig selskap fra nyttår.
Bjørn A. Grimstad
Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen
Bane Nor har ansvaret for å tilstanden på jernbanen. 1. januar forsvinner alle ansatte som utfører kontrollene ute i sporet til et av selskapene som skal utføre arbeidet.
morten.hansen@lomedia.no
1. januar skilles Spordrift ut fra Bane Nor, og blir et selvstendig selskap eid av Næringsdepartementet. Med det forsvinner om lag 1200 ansatte som jobber med vedlikehold og fornying av infrastrukturen, og Bane Nor blir et selskap som i hovedsak blir et bestillerselskap med ansvar for å holde jernbanen best mulig stand.
Men blant de ansatte som forsvinner med Spordrift er tilstandskontrollørene. De jobber ute i sporet og har ifølge en stillingsannonse fra 2014 ansvar for å:
• Holde oversikt og kontroll over at anleggene tilfredsstiller kravene til sikkerhet, tilgjengelighet og kvalitet.
• Holde faggruppeleder informert om tilstanden på tekniske anlegg på sin strekning.
• Sørge for at data generert ved kontroller og befaring blir lagt inn i BaneData.
• Følge opp uønskede hendelser og avvik.
• Initiere utviklingstiltak innen eget fagområde.
Kort og godt ha full oversikt over tilstanden ute i sporet.
Ingen planer om å erstatte
Men selv om de ansatte som gjør denne jobben forsvinner med Spordrift, har ikke Bane Nor noen planer om å erstatte disse, skriver Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane Nor, i en epost.
– Vi har nå hatt noe erfaring med denne arbeidsdelingen, og så langt har det fungert bra. Bane Nor har ikke planer om å duplisere funksjonen. Tilstandsovervåkerne vil fortsette å gjøre jobben for Spordrift. Bane Nor vil holde kontroll på endring av tilstand over tid. Dette vil bli gjort ved en kombinasjon av ingeniører samt teknologiske løsninger, skriver Sverre Kjenne i en epost.
Dette er løsninger Bane Nor jobber med, og hvor alt ikke er på plass.
–Hvilke vurderinger har dere gjort rundt at et eksternt selskap, som er tilbyder av tjenester dere skal kjøpe, selv skal vurdere om det trengs å utføre vedlikehold?
– Bane Nor styrer og prioriterer vedlikehold. Leverandører kommer med innspill om behov for vedlikehold. Disse blir vurdert, skriver Kjenne.
Kan utnytte tilliten
Det er svar som får Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Bane Nor til å reagere. Han slår fast at han er oppriktig bekymret for om selskapet er i stand til å ha oversikten over tilstanden ute i sporet.
– Inntil nå har vi vært avhengig av at Spordrift har vært et lojalt datter selskap. Det forandrer seg ved årsskiftet. Da er Spordrift et selvstendig selskap og skal først og fremst ha ansvar for seg selv og sin egen bunnlinje, sier Dahlen.
Han påpeker at med den løsningen Bane Nor har valgt, har de satt seg selv i en posisjon hvor det er åpning for misbruk.
– Jeg tror ikke Spordrift kommer til å utnytte dette. Men når de som skal kontrollere hvilket arbeid det er behov for å få utført, og hvilket arbeid som er utført, jobber i det selskapet som skal utføre dette arbeidet, sier det seg selv at det blir som å la bukken passe havresekken, sier Dahlen.
(Saken fortsetter under bildet)
Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund.
Bjørn A. Grimstad
Feil prioritering
I utgangspunktet skulle utskillelsen av Spordrift ikke skjedd før til sommeren 2021. Men etter press fra administrasjonen i Bane Nor, valgte styret – uten de ansattes representanter – å stemme for at dette ble framskyndet et halvt år. NJFs hovedtillitsvalgt komme med et lite stikk til både administrasjon og styret i selskapet.
– Vi har hele tiden ment, og argumentert for, at denne funksjonen skulle bli igjen i Bane Nor. Nå har vi gitt fra oss kompetansen. Hvordan skal Bane Nor ha oversikten over tilstanden ute i sporet? Det er det administrasjonen skulle brukt tiden på. Isteden virker det som om Bane Nor har forsøkt å få til en raskere utskillelse. Jeg er spent på om teknologien og ingeniørene som er løsningen er på plass til 1. januar, sier Dahlen.
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Sp lover norsk vaksineproduksjon
Bent Høie
Leif Martin Kirknes
Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie
HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.
Privat
Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør
Bjørn Inge Bergestuen/Frp