Spordrift skilles ut før tida
Bane Nor hasteinnfører oppstykking av jernbanen: Departementet velger ideologi foran sikkerhet, mener ansatte
De ansattes tillitsvalgte i Bane Nor-styret raser over det de mener er overkjøring av styrets beslutninger. Neste sommer skulle Spordrift overføres til næringsdepartementet. Nå er det framskyndet et halvt år.
FRAMSKYNDET: Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane NOR skal skilles helt ut fra Bane NOR allerede fra juli 2021
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
I oktober 2018 ble Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane Nor opprettet. To måneder senere ble det bestemt at selskapet skulle skilles helt ut fra Bane Nor, og bli eid av Nærings- og fiskeridepartementet fra juli 2021.
På siste styremøte i juni ble overføringen fra Bane Nor framskyndet til 1. januar 2021. Angivelig etter press fra Samferdselsdepartementet.
– At Samferdselsdepartementet instruerer Bane Nor i å framskynde den endelige utskillelsen av Spordrift, er en klar mistillit til det sittende styret og avtroppende styreleder. Jeg er opprørt og provosert, sier Tor Egil Pålerud.
Debatt: «Jo, Knut Arild Hareide – du privatiserer jernbanen»
Faglig begrunnet tidsplan
Forbundssekretæren i Norsk Jernbaneforbund (NJF) er observatør i styret til Bane Nor på vegne av de ansatte. Han viser til at styret i desember 2018 vedtok at Spordrift skulle helt ut av Bane Nor og overføres til Nærings- og fiskeridepartementet 1. juli neste år. Nå er det framskyndet til 1. januar 2021.
– Dette var ikke et vedtak som var tatt ut av luften. Det var et styrevedtak som var faglig begrunnet. Og det var en tidsplan som allerede var presset, sier Pålerud.
Ideologi foran sikkerhet
Han poengterer at både de som jobber ute i sporet – og begge selskapene – trenger tiden fram mot et endelig skille på å få oversikt, klargjøre roller, og gjøre nødvendige organisatoriske og strukturelle endringer.
Pålerud sier styret forlenget den opprinnelige tidsplanen som var foreslått av Bane Nors konsernsjef Gorm Frimannslund, ut fra en vurdering om forsvarlighet og gjennomføringsrisiko basert på styrets drøftinger og supplerende informasjon som ble gitt i møtet.
– Likevel velger Samferdselsdepartementet å overstyre styret til Bane Nor. Det er en beslutning som kun er ideologisk begrunnet. De velger ideologi, i beste fall, foran punktlighet på jernbanen – i verste fall sikkerheten, sier Pålerud.
Les også: EU-domstolen toger fram i Norge
Forutsetninger
Han understreker at mange av forutsetningene som skulle være oppfylt før Spordrift ble overført til Nærings- og fiskeridepartementet ikke er oppfylt. I styreprotokollen fra 19. desember 2018 står det:
«Det forutsettes at det foreligger en god og nøyaktig beskrivelse av tilstanden på jernbaneinfrastrukturen før konkurranseutsetting …» og «Før konkurranseutsetting gjennomføres, forutsettes det at det foreligger en risikovurdering som viser at konkurranseutsetting er akseptabelt. Risikovurderingen skal være gjennomført innen 1. april 2021»
Brutte forutsetninger
Pålerud konstaterer at ingen av disse punktene er oppfylt.
– Det er kanskje det mest alvorlige i hele denne saken. Departementet tvinger igjennom en framskyndig uten at de har oversikt over hvilken risiko de løper, sier Pålerud.
Det er imidlertid utarbeidet en risikoanalyse i forhold til sikkerhetsgodkjenning. Pålerud påpeker at det bare gir en liten del av hele bildet.
– Det mener jeg med all tydelighet viser at departementet ikke fullt ut forstår hva de er i ferd med å gjøre, sier Pålerud.
Departementet svarer:
Samferdselsdepartementet skriver i en epost at de ikke kjenner seg igjen i saksfremstillingen som Pålerud presenterer for FriFagbevegelse:
«Samferdselsdepartementet har som eier ikke lagt konkrete føringer på hvordan Bane NOR driver sitt effektiviseringsarbeid, heller ikke i arbeidet med konkurranseutsetting av drifts- og vedlikeholdsoppgaver. Samferdselsdepartementet har derimot uttrykt tydelige forventninger til at Bane NOR henter ut de gevinstene ved konkurranseutsetting av drift og vedlikehold som er lagt til grunn i jernbanereformen, og at gevinstene ikke skyves ut i tid.
For å skape forutsigbarhet og tillit i markedet til Bane NORs rolle som bestiller av drifts- og vedlikeholdstjenester, har departementet tatt til etterretning at dette krever en utskillelse av Spordrift per 1.1.2021. Bane NOR har orientert departementet om sine risikovurderinger knyttet til tidslinjen for konkurranseutsetting og utskillingen av Spordrift. Risikovurderingene gjelder ikke bare sikkerhetsgodkjenning, men også øvrige aspekter ved disse prosessene.
Vi vil for ordens skyld opplyse at departementets instruksjonsmyndighet kun utøves på foretaksmøtet, og at det har ikke vært avholdt foretaksmøter der departementets instruksjonsmyndighet er blitt utøvet på dette saksområdet.»
Siri Hatlen, som ble erstattet av Cato Hellesjø som styreleder i Bane Nor den 23. juni, hadde ikke anledning til å kommentere saken.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.