FRAMSKYNDET: Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane NOR skal skilles helt ut fra Bane NOR allerede fra juli 2021
Morten Hansen
Spordrift skilles ut før tida
Bane Nor hasteinnfører oppstykking av jernbanen: Departementet velger ideologi foran sikkerhet, mener ansatte
De ansattes tillitsvalgte i Bane Nor-styret raser over det de mener er overkjøring av styrets beslutninger. Neste sommer skulle Spordrift overføres til næringsdepartementet. Nå er det framskyndet et halvt år.
morten.hansen@lomedia.no
I oktober 2018 ble Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane Nor opprettet. To måneder senere ble det bestemt at selskapet skulle skilles helt ut fra Bane Nor, og bli eid av Nærings- og fiskeridepartementet fra juli 2021.
På siste styremøte i juni ble overføringen fra Bane Nor framskyndet til 1. januar 2021. Angivelig etter press fra Samferdselsdepartementet.
– At Samferdselsdepartementet instruerer Bane Nor i å framskynde den endelige utskillelsen av Spordrift, er en klar mistillit til det sittende styret og avtroppende styreleder. Jeg er opprørt og provosert, sier Tor Egil Pålerud.
Debatt: «Jo, Knut Arild Hareide – du privatiserer jernbanen»
Faglig begrunnet tidsplan
Forbundssekretæren i Norsk Jernbaneforbund (NJF) er observatør i styret til Bane Nor på vegne av de ansatte. Han viser til at styret i desember 2018 vedtok at Spordrift skulle helt ut av Bane Nor og overføres til Nærings- og fiskeridepartementet 1. juli neste år. Nå er det framskyndet til 1. januar 2021.
– Dette var ikke et vedtak som var tatt ut av luften. Det var et styrevedtak som var faglig begrunnet. Og det var en tidsplan som allerede var presset, sier Pålerud.
Ideologi foran sikkerhet
Han poengterer at både de som jobber ute i sporet – og begge selskapene – trenger tiden fram mot et endelig skille på å få oversikt, klargjøre roller, og gjøre nødvendige organisatoriske og strukturelle endringer.
Pålerud sier styret forlenget den opprinnelige tidsplanen som var foreslått av Bane Nors konsernsjef Gorm Frimannslund, ut fra en vurdering om forsvarlighet og gjennomføringsrisiko basert på styrets drøftinger og supplerende informasjon som ble gitt i møtet.
– Likevel velger Samferdselsdepartementet å overstyre styret til Bane Nor. Det er en beslutning som kun er ideologisk begrunnet. De velger ideologi, i beste fall, foran punktlighet på jernbanen – i verste fall sikkerheten, sier Pålerud.
Les også: EU-domstolen toger fram i Norge
Forutsetninger
Han understreker at mange av forutsetningene som skulle være oppfylt før Spordrift ble overført til Nærings- og fiskeridepartementet ikke er oppfylt. I styreprotokollen fra 19. desember 2018 står det:
«Det forutsettes at det foreligger en god og nøyaktig beskrivelse av tilstanden på jernbaneinfrastrukturen før konkurranseutsetting …» og «Før konkurranseutsetting gjennomføres, forutsettes det at det foreligger en risikovurdering som viser at konkurranseutsetting er akseptabelt. Risikovurderingen skal være gjennomført innen 1. april 2021»
Brutte forutsetninger
Pålerud konstaterer at ingen av disse punktene er oppfylt.
– Det er kanskje det mest alvorlige i hele denne saken. Departementet tvinger igjennom en framskyndig uten at de har oversikt over hvilken risiko de løper, sier Pålerud.
Det er imidlertid utarbeidet en risikoanalyse i forhold til sikkerhetsgodkjenning. Pålerud påpeker at det bare gir en liten del av hele bildet.
– Det mener jeg med all tydelighet viser at departementet ikke fullt ut forstår hva de er i ferd med å gjøre, sier Pålerud.
Departementet svarer:
Samferdselsdepartementet skriver i en epost at de ikke kjenner seg igjen i saksfremstillingen som Pålerud presenterer for FriFagbevegelse:
«Samferdselsdepartementet har som eier ikke lagt konkrete føringer på hvordan Bane NOR driver sitt effektiviseringsarbeid, heller ikke i arbeidet med konkurranseutsetting av drifts- og vedlikeholdsoppgaver. Samferdselsdepartementet har derimot uttrykt tydelige forventninger til at Bane NOR henter ut de gevinstene ved konkurranseutsetting av drift og vedlikehold som er lagt til grunn i jernbanereformen, og at gevinstene ikke skyves ut i tid.
For å skape forutsigbarhet og tillit i markedet til Bane NORs rolle som bestiller av drifts- og vedlikeholdstjenester, har departementet tatt til etterretning at dette krever en utskillelse av Spordrift per 1.1.2021. Bane NOR har orientert departementet om sine risikovurderinger knyttet til tidslinjen for konkurranseutsetting og utskillingen av Spordrift. Risikovurderingene gjelder ikke bare sikkerhetsgodkjenning, men også øvrige aspekter ved disse prosessene.
Vi vil for ordens skyld opplyse at departementets instruksjonsmyndighet kun utøves på foretaksmøtet, og at det har ikke vært avholdt foretaksmøter der departementets instruksjonsmyndighet er blitt utøvet på dette saksområdet.»
Siri Hatlen, som ble erstattet av Cato Hellesjø som styreleder i Bane Nor den 23. juni, hadde ikke anledning til å kommentere saken.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen