Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF)
Tri Nguyen Dinh
Debatt:
«Jo, Knut Arild Hareide – du privatiserer jernbanen»
«Jernbanen blir ikke privatisert», skrev samferdselsminister Knut Arild Hareide i et debattinnlegg på frifagbevegelse.no. Her får han svar fra forbundslederen i Norsk Jernbaneforbund.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide fortsetter å argumentere for at implementering av EUs fjerde jernbanepakke er et ledd i å gjøre jernbanen mer moderne, fleksibel og framtidsrettet. Han gjør også et poeng av at jernbanen fortsatt er under statlig kontroll og eierskap. Vi merker oss at han også vil ufarliggjøre kravet til konkurranseutsetting av persontrafikken. Det hevdes av dette ikke er hugget i stein. Hareide underkommuniserer at det er ytterst få og tidsbegrensede forhold som må ligge til grunn hvis trafikkpakker skal tildeles uten konkurranse. Eksempel på dette er at staten kan gå inn å rydde opp midlertidig dersom et selskap går konkurs.
Debatt: «Jernbanen blir ikke privatisert», skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide
Det er ingen tvil om at EU s jernbanepolitikk er basert på ideologien om at bruk av konkurranse er et velegnet instrument, og at markedet selv er en regulator for suksess. Med andre ord privatisering. Hvem er det Hareide lytter til? Er det rimelig å stole på at byråkrater i samferdselsdepartementet sitter med nok kunnskap til å beslutte hva som er riktig medisin for norsk jernbane? Hva er erfaringene fra andre land? Hvor stor andel kan tilskrives virkemidlet konkurranse i de landene som lykkes med jernbanepolitikken? Kan 84 000 pendlere daglig rundt Oslo sammenlignes med mer enn 1 million rundt London, og brukes som argumentasjon for at konkurranse vil lykkes? Beviser det at konkurranse driver opp prisene slik at behovet for offentlig tilskudd reduseres?
Hareides forgjenger Jon Georg Dale slo seg på brystet og viste til at regjeringen vil tjene milliarder på at jernbanen overlates til markedet. Hvilket regnestykke kan bevise det? Jernbanereformen er pakket inn i ordene, moderne, mer fleksibel, høyere punktlighet og bedre tilbud. Alle ønsker seg en bedre jernbane. Veien til suksess er hardt arbeid og mere penger. NSB viste at de lykkes med de strekningene som fikk nye togsett og flere togavganger, Kongsvingerbanen og Jærbanen er gode eksempler. Det handlet om samhandling og koordinering. Flere togavganger og bedre punktlighet oppnås gjennom dobbeltspor, krysningsspor, plattformer og stasjoner kombinert med nye tog.
I Jernbanesektoren oppnår ingen selskap suksess hver for seg, kun sammen. Vi har et etterslep på 21 milliarder på planlagt vedlikehold av jernbanen i Norge. Det er hovedgrunnen til at jernbanen i Norge ikke er til å stole på. De landene som lykkes er de landene som bruker mest penger, og som har valgt å samle jernbanen under en felles ledelse. Hareide bruker kreftene feil, han lytter ikke til fagfolk som jobber ute i sporet, til fagkompetansen i første linje, og deres kompetente ledere.
Det å sammenligne jernbanen i Norge med pendlertrafikken rundt London er som å sammenligne en landhandler med Harrods. Det gir ingen mening. Det kan gjøres mye i eget land, vi må fortsette å legge stein på stein. Vi fraråder deg nok en gang, Hareide, du må ikke å låse framtidige virkemidler for å utvikle jernbanen i Norge til EUs jernbanepakke 4. Det er et rigid system som ikke åpner for lokale og nasjonale tilpasninger. Det kan være lurt å eksperimentere litt. Noen strekninger vil sikkert egne seg for konkurranse, andre bør få tilført mer ressurser og oppmerksomhet. Direkte tildeling av trafikkpakker må være mulig og sist, men ikke minst staten bør vokte seg vel for å gi slipp på kontrollen over et eget virkemiddelselskap.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard