JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Jane B. Sæthre,  forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF)

Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF)

Tri Nguyen Dinh

Debatt:

«Jo, Knut Arild Hareide – du privatiserer jernbanen»

«Jernbanen blir ikke privatisert», skrev samferdselsminister Knut Arild Hareide i et debattinnlegg på frifagbevegelse.no. Her får han svar fra forbundslederen i Norsk Jernbaneforbund.



02.07.2020
10:07
02.07.2020 10:37

Samferdselsminister Knut Arild Hareide fortsetter å argumentere for at implementering av EUs fjerde jernbanepakke er et ledd i å gjøre jernbanen mer moderne, fleksibel og framtidsrettet. Han gjør også et poeng av at jernbanen fortsatt er under statlig kontroll og eierskap. Vi merker oss at han også vil ufarliggjøre kravet til konkurranseutsetting av persontrafikken. Det hevdes av dette ikke er hugget i stein. Hareide underkommuniserer at det er ytterst få og tidsbegrensede forhold som må ligge til grunn hvis trafikkpakker skal tildeles uten konkurranse. Eksempel på dette er at staten kan gå inn å rydde opp midlertidig dersom et selskap går konkurs.

Debatt: «Jernbanen blir ikke privatisert», skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide

Det er ingen tvil om at EU s jernbanepolitikk er basert på ideologien om at bruk av konkurranse er et velegnet instrument, og at markedet selv er en regulator for suksess. Med andre ord privatisering. Hvem er det Hareide lytter til? Er det rimelig å stole på at byråkrater i samferdselsdepartementet sitter med nok kunnskap til å beslutte hva som er riktig medisin for norsk jernbane? Hva er erfaringene fra andre land? Hvor stor andel kan tilskrives virkemidlet konkurranse i de landene som lykkes med jernbanepolitikken? Kan 84 000 pendlere daglig rundt Oslo sammenlignes med mer enn 1 million rundt London, og brukes som argumentasjon for at konkurranse vil lykkes? Beviser det at konkurranse driver opp prisene slik at behovet for offentlig tilskudd reduseres?

Hareides forgjenger Jon Georg Dale slo seg på brystet og viste til at regjeringen vil tjene milliarder på at jernbanen overlates til markedet. Hvilket regnestykke kan bevise det? Jernbanereformen er pakket inn i ordene, moderne, mer fleksibel, høyere punktlighet og bedre tilbud. Alle ønsker seg en bedre jernbane. Veien til suksess er hardt arbeid og mere penger. NSB viste at de lykkes med de strekningene som fikk nye togsett og flere togavganger, Kongsvingerbanen og Jærbanen er gode eksempler. Det handlet om samhandling og koordinering. Flere togavganger og bedre punktlighet oppnås gjennom dobbeltspor, krysningsspor, plattformer og stasjoner kombinert med nye tog.

I Jernbanesektoren oppnår ingen selskap suksess hver for seg, kun sammen. Vi har et etterslep på 21 milliarder på planlagt vedlikehold av jernbanen i Norge. Det er hovedgrunnen til at jernbanen i Norge ikke er til å stole på. De landene som lykkes er de landene som bruker mest penger, og som har valgt å samle jernbanen under en felles ledelse. Hareide bruker kreftene feil, han lytter ikke til fagfolk som jobber ute i sporet, til fagkompetansen i første linje, og deres kompetente ledere.

Det å sammenligne jernbanen i Norge med pendlertrafikken rundt London er som å sammenligne en landhandler med Harrods. Det gir ingen mening. Det kan gjøres mye i eget land, vi må fortsette å legge stein på stein. Vi fraråder deg nok en gang, Hareide, du må ikke å låse framtidige virkemidler for å utvikle jernbanen i Norge til EUs jernbanepakke 4. Det er et rigid system som ikke åpner for lokale og nasjonale tilpasninger. Det kan være lurt å eksperimentere litt. Noen strekninger vil sikkert egne seg for konkurranse, andre bør få tilført mer ressurser og oppmerksomhet. Direkte tildeling av trafikkpakker må være mulig og sist, men ikke minst staten bør vokte seg vel for å gi slipp på kontrollen over et eget virkemiddelselskap.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.07.2020
10:07
02.07.2020 10:37



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt Tyra: – Flere lærlinger ble brukt til å sette opp nye møbler, kaste søppel og flytte ting på kontoret

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

skjermdump, NRK TV - Sånn er Norge

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Jan-Erik Østlie

NHO hevder at nytt tilbud til vekterne oppfyller alle krav. Helt feil, svarer forbundsleder

Kværner Stord er et av stedene der vektere blir tatt ut i streik fra 2. november.

Kværner Stord er et av stedene der vektere blir tatt ut i streik fra 2. november.

Håvard Sæbø

Her trappes vekterstreiken opp


Flere saker