Ole Palmstrøm
Debatt:
«Jernbanen blir ikke privatisert», skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide
Befolkningsvekst i byområder og sterkere miljøbevissthet er viktige årsaker til at jernbanen har fått sin renessanse i Norge og mange andre land.
Togtransport er arealeffektivt, og det er derfor hensiktsmessig om flere reisende og mer gods kan transporteres med tog. Dette er også det overordnede målet med EUs fjerde jernbanepakke. Dette skal oppnås ved sunn konkurranse, enklere tillatelsesprosesser, en felles europeisk sikkerhetskultur, bruk av ny teknologi og ved å utnytte det jernbanenettet vi har på en bedre måte. Skal togtransport hevde seg i konkurransen med andre transportformer, er slike grep nødvendige.
Jernbanepolitikken skal vi fortsatt styre selv. Vi skal eie tog, skinner, stasjoner og Vy. Jernbanen blir ikke privatisert, men private og offentlig eide selskaper kan konkurrere om statlige tjenester. Konkurranse er ment som et virkemiddel, ikke et mål i seg selv. Det legger til rette for nytenkning hos togselskapene, samtidig som man får mer jernbane for pengene. Slike konkurranser er for øvrig helt vanlig når det offentlige kjøper persontransporttjenester – for eksempel flyruter på kortbanenettet, ferjeruter og bussruter.
Selv om kravet om konkurranse er hovedregelen, er det ikke hugget i stein. Regelverket åpner for direktetildeling, hvis det kan gi bedre kvalitet på tjenesten eller høyere kostnadseffektivitet.
Vi er åpne på at EUs fjerde jernbanepakke medfører myndighetsoverføring til EUs jernbanebyrå ERA. Dette skjer imidlertid på et teknisk område der vi har mange felleseuropeiske krav allerede, med noen få nasjonale regler om blant annet klima og strøm til togene. Statens jernbanetilsyn får innflytelse gjennom å vurdere samsvar med de nasjonale reglene, og ved å delta i ERAs arbeid. Jernbanetilsynet skal fortsatt kontrollere togtrafikken, og kan stanse togselskaper som ikke vil kjøre tog på en sikker måte i Norge.
De konstitusjonelle sidene ved myndighetsoverføringen er i lovforslaget nøye vurdert. Det er flere som har trukket i tvil om vi kan gjennomføre pakken i Norge innenfor de rammene for myndighetsoverføring som Grunnloven oppstiller. Derfor har jeg bedt om at Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet gjør en egen vurdering av disse spørsmålene. Det vil gi meg og Stortinget en ekstra trygghet for at vi ikke går på kant med Grunnloven.
Ved å utvikle en felles europeisk sikkerhetskultur, kan vi føle oss trygge på at jernbanevirksomhet drives sikkert i hele Europa under nasjonalt tilsyn. Vi ønsker å ta del i den videre utviklingen, med sikte på å styrke jernbanen. Jeg er trygg på at den fjerde jernbanepakken vil være positiv for den videre utviklingen av norsk jernbane.
Selv om kravet om konkurranse er hovedregelen, er det ikke hugget i stein.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Oppgjøret om lønna di: Sjekk kravene og hva som skjer videre
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
I Norge har Tesla-ansatte gitt uttrykk for at de frykter for å miste jobben hvis det blir kjent at de er organisert, noe Tesla har hevdet det ikke finnes noen grunn for. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
Tesla-streiken: Elektrikere nekter å installere ladere
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin