Jobbsøking: Hvordan skrive søknad og CV?
Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?
Rekruttere fra offentlig og privat sektor deler sine tips for å lykkes med CV og jobbsøknad.
Hva er det viktig å huske på når du skriver en jobbsøknad? Og hvordan kan du tilpasse CV-en til den stillingen du søker på? (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
aurora@lomedia.no
Unormalt mange har mistet jobben i 2020. Idet året går mot slutten, er nesten 200.000 helt eller delvis arbeidsledige her til lands.
De som har vært permittert i lang tid, i spesielt utsatte bransjer, oppfordres til å tenke nytt og vurdere å skifte karrierevei.
Det betyr at mange av oss må skrive jobbsøknader og finpusse på CV-en.
Curriculum vitae (CV) er en systematisk oversikt over dine erfaringer og kvalifikasjoner fra utdanning og yrkesliv. I tillegg til personalia, inneholder CV-en informasjon om utdanning, arbeidserfaring, kurs, verv og lignende.
Jobbsøknaden er friere i formen og gir deg en mulighet til å få fram hvorfor du er riktig person for stillingen du søker på.
FriFagbevegelse har spurt to som jobber med rekruttering, en fra offentlig og en privat sektor, om hva som gjør at en CV og jobbsøknad skiller seg ut på en god måte. Og: Hvilke egenskaper er det viktig å få fram hvis du søker deg til et yrke der du ikke har erfaring eller formell kompetanse?
Les også: Er du blitt arbeidsledig? Her er noen tips om hva du bør gjøre
Bergen kommune: Ikke helt som i privat sektor
Med rundt 19.000 mennesker som jobber fast i kommunen, er Bergen kommune en stor arbeidsgiver i offentlig sektor og den største arbeidsgiveren i sin region.
Ketil Johnsen som driver med opplæring innen rekruttering i Bergen kommune, mener det er noen viktige skiller mellom å søke på jobb i det offentlige og i privat sektor, som sjelden kommer fram i media.
– Når karriereveiledere råder folk til å møte opp og levere CV personlig, for eksempel, så gjelder ikke det i det offentlige, sier Johnsen til FriFagbevegelse.
I Bergen kommune skal det være en offentlig utlysning om en ledig stilling, og det skal være god søkerbehandling.
– I det offentlige skal det være offentlighet, åpenhet og dokumentert saksbehandling, sier Johnsen.
Kvalifikasjoner trumfer andre forhold
I tillegg er det kvalifikasjonsprinsippet som gjelder ved offentlige ansettelser. Det går ut på at den best kvalifiserte søkeren til en stilling skal ansettes. Dette gjelder både i kommunen og i staten.
– I det offentlige skal ansettelser skje etter konkurranse og den best kvalifiserte søkeren skal ansettes. Hensyn til andre forhold enn det står som krav til kvalifikasjoner i utlysningsteksten, skal ikke virke inn, sier Johnsen.
Når det gjelder krav til kompetanse, er det et skille mellom «må ha»-krav og «bør ha»-krav.
– Har du ikke det som står under «må ha»-kravene i utlysningen, kommer du ikke i med i betraktningen. Der det kun er «bør ha»-krav kan i prinsippet alle søke, forklarer han.
Ufaglærte må få fram motivasjon og interesse
Johnsen mener det er positivt at mange som har vært permittert lenge eller har mistet jobben, i disse dager følger oppfordringen om å prøve en annen karrierevei.
– Vi ser at det er mange som ønsker å bytte karriere, det ser vi som positivt for da får vi inn en annen type kompetanse.
Utfordringen for denne gruppen når det gjelder å søke jobb i det offentlige, er disse «må ha»-kravene, forklarer han.
– Hvis vi søker etter en sykepleier, kan du ikke komme inn i stillingen som hjelpepleier. Da er det et «må ha»-krav om sykepleierutdanning. Da skal alle andre ikke komme i betraktning.
– Søker vi etter en ufaglært hjelpepleier, åpner det opp mulighetene på en annen måte. Jo færre «må ha»-krav, jo flere søkere er kvalifisert, i den forstand. Det viktige for deg som søker da, er å vise interesse. Vis at du er motivert for den stillingen, og gjør deg bemerket på den måten.
Lett å gjennomskue masseproduserte søknader
– Hva skiller en god søknad og en dårlig søknad?
– Dette er et stort fagfelt, og snakker du med forskjellige folk, vil du få ulike svar. Det finnes mange gode svar, men ikke en fasit.
Selv mener han det å vise interesse og gi et godt innblikk i hva man kan gjennom søknaden, er gode råd.
– Du må gjennom søknaden vise interesse for den stillingen du søker på og svare på de krav som er stilt i utlysningsteksten. Som rekrutterer er det ofte lett å gjennomskue om den søknaden man leser er masseprodusert og brukt til mange andre stillinger. Man må legge litt flid i å skrive søknaden.
Hvis søknaden har språkfeil, dårlige formuleringer og ikke svarer på spørsmålene den som skal ansette, forventer å få svar på, faller den kanskje ikke ut, men det gir ikke et godt inntrykk, understreker Johnsen.
– Greier du å få fram at dette er en personlig søknad og forklarer at dette er en stilling du vil ha, og du samtidig får fram at du har den nødvendige kompetanse og fyller de faglige kriteriene, er det en god søknad.
«Blind» rekruttering
Johnsen forteller at Bergen kommune nå starter opp med et prosjekt med «blind» rekruttering, i noen utvalgte avdelinger. Det innebærer at den første gjennomgangen av søkere til en stilling skjer med CV-en i anonymisert form.
De som velger ut kandidater i første runde ser kun CV, uten navn, alder, nasjonalitet eller selve søknaden. Etter hvert i prosessen åpner all informasjonen seg, forklarer han.
– Dette kan være et virkemiddel for å inkludere utsatte grupper av kandidater. Det kan resultere i at vi får en bredere gruppe, men det vet vi ikke ennå. Det er det vi skal undersøke.
– I en slik prosess høres det ut som CV-en blir ekstra viktig. Er det noen grep man kan ta for å sørge for at den er best mulig?
– I en anonymisert CV kan er det en fordel at det kommer tydelig fram hva som menes med for eksempel «økonomibakgrunn». I rekrutteringsverktøyet som du søker på stillingen gjennom, kan du bruke underpunkter til å få fram konkret hvilken kompetanse du har.
– Det kan være lurt uavhengig av om det er en anonymisert prosess eller ikke. Det første vi ser på ved søknader til stillinger i det offentlige, er alltid denne standard-CV-en. Så ser vi etter hvert på vedleggene med søknaden.
Søknaden må besvare stillingsannonsen
Som representant for privat sektor, spør vi Per-Ole Torvund som er ansvarlig for rekruttering i servicegiganten ISS Norge, om hans beste tips for å lykkes med CV og søknad.
Som Johnsen, understreker Torvund at det er viktig å vise at du har brukt tid på CV og søknad, og at disse er tilpasset den stillingen du søker på.
– Hvis du søker på en stilling som er utlyst, er det viktig at søknaden besvarer stillingsannonsen. Du må lese annonsen godt og få fram i søknaden hvorfor du er en god kandidat til jobben, sier Torvund til FriFagbevegelse.
– Hvis det for eksempel kommer fram at kundedialog er viktig, kan det være lurt å skrive hva du legger i god service, og komme med eksempler fra egen jobberfaring som sier noe om din kompetanse relatert til kunder og service, fortsetter han.
Per-Ole Torvund er ansvarlig for rekruttering i ISS Norge.
ISS Norge
CV-en kan også tilpasses stillingen
Når det gjelder CV, så er dette et dokument der det er best å holde seg til et standard oppsett. Her finnes mange gode maler i Word som kan benyttes, forklarer Torvund.
– Selv om CV-en er et grunndokument, som skal være ganske generelt, er det mulig å tilpasse dette noe til den aktuelle stillingen. Det kan du gjøre ved å utheve egenskaper, kompetanser og erfaringer du mener er spesielt viktig for jobben du søker på.
Ikke ring bare for å ringe
Hvis du har spørsmål etter å ha lest annonsen nøye, kan du gjerne ringe den som er kontaktperson, men ikke ring bare for å ringe, råder han.
– Hvis du har et relevant og godt spørsmål, kan det bidra til å få fram din interesse og motivasjon for rollen, samt at du har forstått rollen. Dersom du ikke har et godt spørsmål, kan det virke mot sin hensikt å ringe.
Fremhev digital kompetanse og språkferdigheter
ISS ansetter medarbeidere i mange ulike roller, hovedsakelig innenfor renhold, catering, resepsjon og eiendom.
– Hva får en CV og en søknad om jobb som for eksempel renholder i ISS, til å skille seg ut positivt?
– Rådene med tanke på utforming av CV og søknad er i all hovedsak generelle, men det kan være elementer som er viktigere å fremheve når du søker en stilling innen renhold, svarer Torvund.
– Hvis jeg skal nevne noe spesifikt relatert til stillinger innen renhold, så vil jeg trekke fram et økt behov for digital kompetanse, kundedialog og språkferdigheter. Kanskje er det et nettbrett du må forholde deg til i jobben, eller du må ta kurs via e-læring. Å få fram hva man har av digital kompetanse er derfor smart, fortsetter han.
Når det gjelder renhold har det også skjedd en endring, som gjør at renholdere er mer synlige, i positiv forstand, forklarer Torvund.
– Covid-19 har bidratt til at flere ser viktigheten av godt og profesjonelt renhold, og synlige renholdere bidrar til økt trygghet. Økt synlighet medfører at renholdere blir mer eksponert for kunden, noe som stiller høyere krav til å mestre språk, kundedialog og evnen til å yte god service utover det å gjøre rent. Alle disse nye «kravene» er det viktig å besvare i en søknad.
Språkferdigheter har en verdi i alle jobber, men på ulike nivåer, legger han til.
– Hvis du for eksempel har bevis på at du har bestått norskeksamen på nivå B1, er det definitivt noe du bør få fram. Det sier mer enn om du bare nevner at du har gått et norskkurs.
Kommer langt med riktig innstilling
Også ISS Norge er positivt innstilt til arbeidsledige som tar oppfordringen om å omstiller seg, og søker på andre jobber enn det de har erfaring med fra tidligere.
Torvund forklarer at de har kurs relatert til alle de fagområdene og tjenesten de leverer.
– ISS har en stor og profesjonell opplæringsavdeling, så vi kan ansette folk uten erfaring, sier han.
– Hvilke egenskaper er viktige for dere når noen uten erfaring søker jobb hos ISS?
– Om du kommer inn med pågangsmot, riktig motivasjon, høy servicegrad, ønske og evne til å lære, samt et sterkt ønske om å gjøre god jobb, så har du gode forutsetninger for å lykkes. Vi kan bygge kompetanse internt og derfor leve opp til et kjent rekrutteringsuttrykk: «hire for attitude, train for skills».