JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Deutsche Bahn slutter med sovevogner

Tyskere og dansker protesterer mot kutt i nattog-tilbudet

Det største jernbaneselskapet i Mellom-Europa, Deutsche Bahn, gir opp sovevognene. Nå overtar østerrikske ÖBB driften av sove- og liggevogner i, og til og fra, Tyskland.
ENIGHET: Det var en fin tone mellom reisende og demonstranter da Deutsche Bahns siste nattog forlot Berlin lørdag 10. desember. Alle vil at DB fortsetter sovevognsdriften.

ENIGHET: Det var en fin tone mellom reisende og demonstranter da Deutsche Bahns siste nattog forlot Berlin lørdag 10. desember. Alle vil at DB fortsetter sovevognsdriften.

Poul Kattler/Back-on-Track.eu

Deutsche Bahn (DB) har lenge hevdet at driften av sovevognene går med underskudd. Ifølge offisielle tall fra DB tapte selskapet 27 millioner kroner av en omsetning på 810 millioner i 2015 på nattogene. Tallene bestrides både av Jernbaneforbundet EVG og av flere aksjons- og interessegrupper som kjemper for bedre jernbanetilbud.

De hevder at det i 2015 ble løst 1,6 millioner billetter til sove- og liggevognene, og at 1,2 millioner reisende i tillegg løste billett underveis til plasser som var ledige. DB snakker om 1,4 til 1,6 millioner reisende.

BRED OPPSLUTNING: Både tyske, danske og andre jernbanevenner var møtt fram på Berlins Sentralstasjon 10. desember for å protestere mot at Deutsche Bahn legger ned sovevognsdriften.

BRED OPPSLUTNING: Både tyske, danske og andre jernbanevenner var møtt fram på Berlins Sentralstasjon 10. desember for å protestere mot at Deutsche Bahn legger ned sovevognsdriften.

Poul Kattler/Back-on-Track.eu

Grunnlønn under 7 Euro

Uansett er driften av sove- og liggevogner nå en saga blott for DB. Den ene strekningen etter den andre er avviklet og overlatt til det østerrikske ÖBB.

Deutsche Bahns siste nattog var fra Berlin Hauptbahnhof til Zürich lørdag 10. desember kl. 20.50. Flere hundre jernbanetilhengere var møtt fram og protesterte.

Fra nå av er det altså ÖBB som skal drive sove- og liggevogner i Tyskland.

Et av de åpne spørsmål er hvordan østerrikerne vil forholde seg til den tyske minstelønnssatsen på 8,84 Euro. Østerrike har ikke en tilsvarende ordning, og grunnlønnen i ÖBB er under sju Euro.

Her lover pressetalsmann Uwe Reitz i EVG at de skal følge spesielt godt med framover i samarbeid med det østerrikske jernbaneforbundet.

Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget

Flere kutt

Sovevogner er ikke det første offeret i «moderniseringen» av DB. I oktober forsvant de populære biltogene. Inntil da kunne man kjøre bilen inn på toget, legge seg og våkne neste morgen med bil i Trieste i Italia eller Sør-Frankrike.

Nå frykter mange at neste trekk er restaurantvognene i fjerntogene. I mange tog er de allerede erstattet med såkalte «boardrestaurant» med stort sett bare pizza, pølser og kjeks som mattilbud.

Det kuttes altså stadig mer i de tradisjonelle tilbudene på jernbanen i Tyskland, selv om alle sier seg enig i at målet er å få flere reisende ut av biler og fly og over på jernbane.

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

NSB-ansatte gikk til politisk streik for pensjonsrettigheter

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse