JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud på jernbanen

Verkstedarbeidere i politisk streik: Krever at vedlikeholdet av tog skjer i Norge

Ikke bare risikerer de å miste jobbene. De er minst like bekymret for at Norge svekker beredskapsevnen når vedlikeholdet av tog sendes ut av landet.
Onsdag gikk verkstedarbeiderne ut i en tre timer lang politisk streik. De møtte opp for å kreve svar av politikerne på hvordan Norge skal bevare kompetanse på vedlikehold av tog.

Onsdag gikk verkstedarbeiderne ut i en tre timer lang politisk streik. De møtte opp for å kreve svar av politikerne på hvordan Norge skal bevare kompetanse på vedlikehold av tog.

Anders Hauge-Eltvik

morten@lomedia.no

anders@lomedia.no

I sommer ble det klart at Vy, som fikk direktetildelt all togtrafikk på Østlandet, valgte Stadler til å vedlikeholde togene.

Mantena, som er eid av staten, tapte anbudskonkurransen.

Kritiske komponenter

Onsdag gikk verkstedarbeiderne ut i en tre timer lang politisk streik.

De er ikke bare bekymret for arbeidsplassene sine. De mener anbudstapet også vil svekke den norske sikkerhets- og beredskapsevnen.  

– Vy har nå tildelt et utenlandsk selskap jobben med å vedlikeholde togene som går på Østlandet, uten at det foreligger krav om at kritiske komponenter skal vedlikeholdes i Norge, sier Glenn Noss, tillitsvalg for verkstedarbeiderne i Mantena på Grorud i Oslo.

Glenn Noss.

Glenn Noss.

Anders Hauge-Eltvik

Sendes til lavkostland

Han påpeker at vedlikeholdskontrakten som gikk til sveitsiske Stadler kan medføre at togenes understell blir sendt til lavkostnadsland. Stadler har blant annet et stort verksted i Ungarn som vedlikeholder toghjul.

– I en krisesituasjon vil store deler av togene våre befinne seg tusenvis av kilometer unna. Dette vil svekke Norges beredskapsevne betraktelig, sier Noss.

Trenger volum i Norge

Hovedtillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena, Dag-Arne Johansen, sier konkurransen på togvedlikehold er nå så hard, det er omtrent umulig å tjene penger på de kontraktene som inngås. I sin appell under streikemarkeringen utenfor Stortinget understreket han at Mantena er avhengig av et visst volum for å kunne fortsette med tyngre vedlikehold i Norge.

– Hvis et så viktig volum som i trafikkpakke Østlandet går utenlands, risikerer vi at alt tungt vedlikehold forsvinner ut av landet, sa Johansen.

Dag-Arne Johansen.

Dag-Arne Johansen.

Anders Hauge-Eltvik

Etterlyser regjeringen

Han mener den harde anbudskonkurransen er en av konsekvensene av jernbanereformen.

– Regjeringas manglende handling på å få jernbanen på rett kjøl igjen, er tydelig. Og sterkt beklagelig.

Verkstedarbeiderne i Mantena krever derfor at det settes krav til styrende myndigheter om at tyngre komponentvedlikehold fortsatt skal utføres i Norge.

– Dette for å sikre jernbaneberedskapen, for å sikre norske arbeidsplasser, og for å sikre fortsatt statlig togvedlikehold i Norge. Regjeringa må komme på banen, og vise handlekraft – nå, sa Johansen i sin appell.

Han advarer mot at 100 arbeidsplasser i Mantena kan forsvinne dersom ikke tyngre vedlikehold i Norge sikres.

SV varsler forslag

På markeringen utenfor Stortinget var også SV, MDG og Rødt på plass. SVs Freddy André Øvstegård takket de oppmøtte for å reise saken.

– Jernbanereformen har til nå bare skapt kaos, og den største regninga er det dere som jobber her som får. Og nå har det begynt å gå utover beredskapen på alvor, sier han.

Han sier det er gode grunner til å ha vedlikeholdskompetansen i Norge, og viser til krig og urolige tider, og nylig stengte grenser under pandemien.

– SV skal fremme et eget forslag om å stanse tildelinga av vedlikeholdskontrakten. Da må Stortinget ta aktivt stilling, og jeg håper sikkerhet trumfer markedsliberalistiske eksperimenter, sa han.

Freddy André Øvstegård.

Freddy André Øvstegård.

Anders Hauge-Eltvik

Janne Håkonsen, leder i Lokomotivpersonalets Forening Oslo, er ikke i tvil om hva hun synes:

– Regjeringa bør skaffe seg en jernbanepolitikk. Dere har sett dere nødt til å gå til politisk streik for beredskapen på vegne av hele sektoren og befolkninga ellers. Det skulle faen ikke være nødvendig, tordnet hun.

Janne Håkonsen.

Janne Håkonsen.

Anders Hauge-Eltvik

Verkstedarbeiderne i Mantena frykter for arbeidsplassene om anbudstildelinga ikke stoppes.

Verkstedarbeiderne i Mantena frykter for arbeidsplassene om anbudstildelinga ikke stoppes.

Anders Hauge-Eltvik

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse