JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Forsvaret er avhengig av jernbanen i en konfliktsituasjon, sier brigader Håkon Warø ved FOH. Han mener det er svært viktig at vi kan vedlikeholde kritisk jernbanemateriell i Norge. (Illustrasjonsfoto).

Forsvaret er avhengig av jernbanen i en konfliktsituasjon, sier brigader Håkon Warø ved FOH. Han mener det er svært viktig at vi kan vedlikeholde kritisk jernbanemateriell i Norge. (Illustrasjonsfoto).

Frederik Ringnes/Forsvaret

Forsvarstopp roper varsku om jernbanen: – Vi kan ikke gjøre oss avhengige av andre

Forsvaret er avhengig av en jernbane som fungerer for å sikre god beredskap. Det betyr også norsk kompetanse på vedlikehold.



12.06.2023
11:36
13.06.2023 11:15

morten.hansen@lomedia.no

– Fra et militært perspektiv er det ikke noe å vente på. Hvis vi har et behov, må vi innfri det med en beredskapskapasitet som vi har tilgang på hvis vi får bruk for det. 

Brigader Håkon Warø ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) sier at Forsvaret er avhengig av jernbanen i en konfliktsituasjon.

Han understreker at jernbanens infrastruktur og materiell har en sentral plass i norsk og europeisk beredskap.

Warø bruker de russiske forberedelsene i forkant av krigen i Ukraina som eksempel:

En militær tommelfingerregel er at ved styrkeoppbygging til krig trengs det én konteiner med utstyr per soldat. Siden Russlands styrke var på inntil 200.000 soldater, betyr det at de flyttet gods tilsvarende minst 200.000 konteinere til områdene langs den ukrainske grensen.

– Det er bare jernbanen som kan absorbere så store mengder det her er snakk om. Man kan bruke skip, men da bruker man mye mer tid på transporten, sier Warø.

Derfor understreker brigaderen at Forsvaret er opptatt av at jernbanen fungerer og har kompetanse og materiell tilgjengelig.

– Vi har ikke egne jernbaneavdelinger i Forsvaret. Vi har militært personell som er eksperter på å ta imot og flytte personell, materiell og kjøretøyer. Bruk av selve jernbanen må løses av jernbanens egne eksperter. Det er slik det norsk totalforsvaret fungerer, poengterer Warø. 

Rolf Ringdal på lokførernes landsmøte: – Jernbanen ikke en del av en fungerende beredskap

Beredskapsmessige svakheter

Dette er et spørsmål som er blitt høyaktuelt etter at Vy ble tildelt persontrafikken på Østlandet.

Nå forhandler de med aktuelle selskaper som driver med vedlikehold av togmateriell.

Vy sier til NRK at de ikke har krav til beredskap på vedlikehold i sin kontrakt med Jernbanedirektoratet. Dermed kan Norges eneste store togvedlikeholder, Mantena, miste dette oppdraget.

I verste fall kan kompetanse som er viktig for Forsvaret forsvinne ut av landet. 

– Vi i forsvaret tar ikke stilling til konkurranseutsetting av persontrafikken, selv om det har sine beredskapsmessige svakheter. Men vi er opptatt av at vi har god beredskap. I et forsvarsperspektiv er det viktig at vi kan vedlikeholde kritisk jernbanemateriell i Norge – og at det ikke blir satt ut til land i for eksempel Sørøst-Europa. Det blir for langt unna, sier Warø.

Må ha nasjonal kontroll

Han mener myndighetene må stille seg et spørsmål hvor hensiktsmessig er det å sørge for at dette er en type vedlikeholdsproduksjon som skjer på norsk jord, og hvor mye er man villige til å betale for det.

Warø sammenlikner det med ammunisjonsselskapet Nammo, som produserer ammunisjon i Norge. 

– Staten har for eksempel sagt at de er villige til å støtte Nammo, slik at de kan ha en forutsigbarhet i både etterspørsel og produksjon over tid, påpeker Warø.

I januar inngikk staten en kontrakt med Nammo på inntil 2,6 milliarder kroner. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum begrunnet avtalen med at det handlet om trygghet og nasjonal beredskap.

Det samme resonnementet mener Warø kan bruke overfor Mantena og tilsvarende virksomheter, som presses på pris.

– For i verste fall kan vedlikeholdet av viktige komponenter skje i land langt unna. Vi må ha noe nasjonal kontroll på sentrale beredskapskomponenter. Vi kan ikke gjøre oss avhengige av andre, som i en krisesituasjon ikke ser det store kommersielle utbyttet ved å levere til oss, sier Warø.

God oversikt

Det samme gjelder materiellet. I Norge eier CargoNet godt under halvparten av lokomotivene de bruker. Ingen av disse er diesellokomotiv. 

– Man kan ikke sette seg i en situasjon hvor eieren av materiellet har en formening om hvordan materiellet anvendes, sier Warø.

– Når det er sagt, så har vi i Norge en meget solid beredskapslovgivning, herunder rekvisisjonsloven. Alt av materiell som er på norsk territorium når rekvisisjonsloven iverksettes kan rekvireres. Men utenlandsk eierskap av materiell kan komplisere bildet noe, fortsetter han.

Warø understreker at det er mye god kapasitet i jernbanenorge.

Forskjellige aktører kompliserer bildet, men han sier jernbanen er en åpenbar del av forsvarsevnen og totalberedskapen.

At det kan fraktes materiell via Sverige opp til Narvik, og fra Narvik havn og inn til Sverige og Finland, gir fleksible løsninger, selv om det norske jernbanenettet ikke går lenger nord enn til Fauske. 

Warø sier de i sine planer ser på hvor det er mulig å koble sitt materiell til jernbanenettet, og har god oversikt over hvilke kapasiteter som er tilgjengelig.

– Samtidig legger vi ikke skjul på at vi ønsker mer jernbane. Vi heier på nye jernbanestrekninger og vi ønsker en utvikling som kan transportere tyngre materiell. Toget kan brukes til mer enn å bare frakte folk og laks, fastslår Warø.

12.06.2023
11:36
13.06.2023 11:15



Mest lest

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Hanna Skotheim

Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

Martin Guttormsen Slørdal

300 yrkesskadde nordmenn rammes av et hull i loven. Rune er blant dem

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Jan-Erik Østlie

Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

Jøran Grønstad

Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka  «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Jonas Fagereng Jacobsen

Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro

De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen


Flere saker