JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rolf Ringdal åpnet lokførernes landsmøte: – Jernbanen ikke en del av en fungerende beredskap

Lokomotivmannsforbundets leder frykter konsekvensene i en krisesituasjon.
– Vi ser hvilken avgjørende rolle jernbanen har i Ukraina. Hadde vi fått en slik situasjon her i Norge, hadde det trolig ikke gått et eneste tog, sier Rolf Ringdal.

– Vi ser hvilken avgjørende rolle jernbanen har i Ukraina. Hadde vi fått en slik situasjon her i Norge, hadde det trolig ikke gått et eneste tog, sier Rolf Ringdal.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Ringdal trakk fram jernbanens betydning for nasjonal beredskap og sikkerhet i sin tale til Norsk Lokomotivmannsforbunds (NLF) landsmøte.

– Hvis Norge skulle komme i en virkelig nasjonal krise, vil jeg gå så langt som å si at jernbanen ikke ville vært en del av en fungerende beredskap.

Ringdal brukte krigen i Ukraina som eksempel.

– Vi ser hvilken avgjørende rolle jernbanen har i Ukraina. Hadde vi fått en slik situasjon her i Norge, hadde det trolig ikke gått et eneste tog.

Programmet: Her er de viktigste sakene på landsmøtet for lokomotivførerne

Svekket og pulverisert

Det begrunner han med usikkerhet rundt vedlikehold av blant annet togmateriell.

Lokomotivmannsforbundet mener iveren etter konkurranse på jernbanen har gått ut over vedlikeholdet av togene. Ringdal sa dette har gått ut over det statlige vedlikeholdsselskapet Mantena.

– Det går igjen utover sikkerhet og driftsstabilitet, sa Ringdal

Han karakteriserer fagmiljøet innen togmateriell som sterkt svekket og pulverisert. For selskap med utenlandske eiere utgjør en stadig større andel av både fagmiljøet og vedlikeholdet.

– Togselskaper skriver kontrakter med selskaper uten tariffavtaler og faste ansatte. For å spare noen kroner, kaster de over bord et sterkt fagmiljø, sa Ringdal.

Aktuelt: Signalmontørene ber departementet om hjelp. Frykter for sikkerheten

Vil ha ett selskap

Forbundslederen mener løsningen er et statlig nasjonalt jernbaneselskap, og sier et slikt selskap vil være en viktig faktor i en nasjonal beredskap.

– NLFs klare mål er ett nasjonalt og statlig eid jernbaneselskap som har ansvar for jernbanedriften i Norge. Og vedlikehold av togmateriell må inngå i et slikt statlig selskap, slo Ringdal fast.

Selv om Ringdal vil tilbake til et statlig selskap, krever han og NLF en jernbanepolitikk som ser framover. De etterlyser planmessig utbygging og modernisering – og ikke minst mer vedlikehold.  

– Det vi derimot ikke trenger er eksperimentering med jernbanen, sa Ringdal.

Med eksperimentering er det måten jernbanen blir organisert på han har i tankene.

– Vi må forholde oss til at jernbanen er best som et integrert system. Vi må tenke en helhetlig jernbane, understrekte Ringdal.

Mye lest: Ofotbanen er Norges mest lønnsomme jernbanestrekning

Ikke bare menn

Dette var etter alle solemerker siste gang en åpningstale ble gjort av en lokomotivmann. Det kanskje viktigste punktet på dette representantskapsmøtet er et forslag endring av navn. 

– Tiden er nå moden, noen vil kanskje si overmoden, for at vi skifter navn. Det er ingen tvil om at NLF er et forbund for alle lokomotivførere og lokomotivfaglig personale. Med nytt navn blir det enda tydeligere. Vi vil trolig nå hete Norsk Lokomotivførerforbund – forkortelsen blir fortsatt NLF.

Ringdal påpeker at NLF er et forbund som tilpasser seg og endrer seg når det er riktig og nødvendig.

– Men vi tar vare på tradisjonene våre, på stoltheten vår, på vår faglige styrke, sa Ringdal.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse