– Vi ser hvilken avgjørende rolle jernbanen har i Ukraina. Hadde vi fått en slik situasjon her i Norge, hadde det trolig ikke gått et eneste tog, sier Rolf Ringdal.
Morten Hansen
Rolf Ringdal åpnet lokførernes landsmøte: – Jernbanen ikke en del av en fungerende beredskap
Lokomotivmannsforbundets leder frykter konsekvensene i en krisesituasjon.
morten@lomedia.no
Ringdal trakk fram jernbanens betydning for nasjonal beredskap og sikkerhet i sin tale til Norsk Lokomotivmannsforbunds (NLF) landsmøte.
– Hvis Norge skulle komme i en virkelig nasjonal krise, vil jeg gå så langt som å si at jernbanen ikke ville vært en del av en fungerende beredskap.
Ringdal brukte krigen i Ukraina som eksempel.
– Vi ser hvilken avgjørende rolle jernbanen har i Ukraina. Hadde vi fått en slik situasjon her i Norge, hadde det trolig ikke gått et eneste tog.
Programmet: Her er de viktigste sakene på landsmøtet for lokomotivførerne
Svekket og pulverisert
Det begrunner han med usikkerhet rundt vedlikehold av blant annet togmateriell.
Lokomotivmannsforbundet mener iveren etter konkurranse på jernbanen har gått ut over vedlikeholdet av togene. Ringdal sa dette har gått ut over det statlige vedlikeholdsselskapet Mantena.
– Det går igjen utover sikkerhet og driftsstabilitet, sa Ringdal
Han karakteriserer fagmiljøet innen togmateriell som sterkt svekket og pulverisert. For selskap med utenlandske eiere utgjør en stadig større andel av både fagmiljøet og vedlikeholdet.
– Togselskaper skriver kontrakter med selskaper uten tariffavtaler og faste ansatte. For å spare noen kroner, kaster de over bord et sterkt fagmiljø, sa Ringdal.
Aktuelt: Signalmontørene ber departementet om hjelp. Frykter for sikkerheten
Vil ha ett selskap
Forbundslederen mener løsningen er et statlig nasjonalt jernbaneselskap, og sier et slikt selskap vil være en viktig faktor i en nasjonal beredskap.
– NLFs klare mål er ett nasjonalt og statlig eid jernbaneselskap som har ansvar for jernbanedriften i Norge. Og vedlikehold av togmateriell må inngå i et slikt statlig selskap, slo Ringdal fast.
Selv om Ringdal vil tilbake til et statlig selskap, krever han og NLF en jernbanepolitikk som ser framover. De etterlyser planmessig utbygging og modernisering – og ikke minst mer vedlikehold.
– Det vi derimot ikke trenger er eksperimentering med jernbanen, sa Ringdal.
Med eksperimentering er det måten jernbanen blir organisert på han har i tankene.
– Vi må forholde oss til at jernbanen er best som et integrert system. Vi må tenke en helhetlig jernbane, understrekte Ringdal.
Mye lest: Ofotbanen er Norges mest lønnsomme jernbanestrekning
Ikke bare menn
Dette var etter alle solemerker siste gang en åpningstale ble gjort av en lokomotivmann. Det kanskje viktigste punktet på dette representantskapsmøtet er et forslag endring av navn.
– Tiden er nå moden, noen vil kanskje si overmoden, for at vi skifter navn. Det er ingen tvil om at NLF er et forbund for alle lokomotivførere og lokomotivfaglig personale. Med nytt navn blir det enda tydeligere. Vi vil trolig nå hete Norsk Lokomotivførerforbund – forkortelsen blir fortsatt NLF.
Ringdal påpeker at NLF er et forbund som tilpasser seg og endrer seg når det er riktig og nødvendig.
– Men vi tar vare på tradisjonene våre, på stoltheten vår, på vår faglige styrke, sa Ringdal.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
TØFFE TAK: Erlend Overvik beskriver årene hvor han kjempet for å få komme tilbake til jobb som en stor påkjenning for både ham og familien. Det har gjort at gleden han alltid hadde når han skulle på jobb er borte. Tilliten til systemet og ledelsen er heller ikke der lenger. Selv om han ikke føler han må passe på hva han gjør, forteller han at han går litt på tå-og-hev når han nå har fått komme tilbake på arbeidsplassen.
Martin Guttormsen Slørdal
Erlend ble utestengt fra jobb i fire år. Tillitsvalgt forteller om fryktkultur
I framtida skal du leve av pensjon. Derfor er det lurt å kunne noe om pensjonssystemet.
Brian Cliff Olguin
Forvirret av pensjon? Her er en oversikt
Renholdsassistent Alexander Skadberg har gjennom sine fem år på sokkelen fått en stolthet og trivsel i jobben. Hans opplevelse av å bli utsatt for fordommer kom derfor bardust på.
Arkivfoto: Tord Paulsen, Khrono
Alexander ble satt ut av kommentar på pauserommet: – Ser ikke ut som du er fra Bodø
– Dette vil hjelpe noe utrolig, forteller en tydelig prega Rune Sundmoen.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble tilkjent millioner for sin yrkesskade. Etter 13 år får han omsider pengene
Kokkene Jarle Quist og Vendela Fremstad trodde de var på vei mot fast jobb i Equinor, men fikk nedslående nyheter. Nå går de og 29 andre til søksmål mot oljeselskapet.
Jonas Fagereng Jacobsen
– Jeg er kvalifisert til alle de jobbene jeg søker på, men får dem ikke
Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell.
Anita Arntzen
Skulle ønske hun fikk spørsmål om sexlivet da mannen flyttet på sykehjem
Kommentar
I dagens situasjon må finansminister Trygve Slagsvold Vedum holde igjen på pengebruken for å unngå at Norges Bank setter opp renta mer enn høyst nødvendig, skriver Kjell Werner.
Jan-Erik Østlie
Fjern den nye kakseskatten
Kokk Vebjørn Furuseth har mye løfting, ståing og gåing i jobben. Han vil ha uttelling for jobben han gjør i dag i form av Avtalefestet pensjon (AFP).
Tormod Ytrehus
Kokken Vebjørn krever ny «sliterpensjon»
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Sykepleiere og lærere kan bli pålagt å anmelde papirløse mennesker
Debatt
Hadde Erna Solberg vore avhengig av bustønad, kunne ho ha blitt kasta ut av bustaden sin om ho ikkje hadde oversikt over eiga inntekt, skriv Trine Østereng.
Jan-Erik Østlie
Erna Solberg er raus med dei mektige og hard mot dei med minst
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
Sparebank 1 Forsikring er den største leverandøren av hybridpensjon i markedet. Nå har Sparebank 1 Gruppen valgt hybrid for sine egne ansatte.
Ole Palmstrøm
Lite LO kan gjøre for å presse Sparebank1 på renter, mener Jørn Eggum
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB