Rolf Ringdal åpnet lokførernes landsmøte: – Jernbanen ikke en del av en fungerende beredskap
Lokomotivmannsforbundets leder frykter konsekvensene i en krisesituasjon.
– Vi ser hvilken avgjørende rolle jernbanen har i Ukraina. Hadde vi fått en slik situasjon her i Norge, hadde det trolig ikke gått et eneste tog, sier Rolf Ringdal.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Ringdal trakk fram jernbanens betydning for nasjonal beredskap og sikkerhet i sin tale til Norsk Lokomotivmannsforbunds (NLF) landsmøte.
– Hvis Norge skulle komme i en virkelig nasjonal krise, vil jeg gå så langt som å si at jernbanen ikke ville vært en del av en fungerende beredskap.
Ringdal brukte krigen i Ukraina som eksempel.
– Vi ser hvilken avgjørende rolle jernbanen har i Ukraina. Hadde vi fått en slik situasjon her i Norge, hadde det trolig ikke gått et eneste tog.
Programmet: Her er de viktigste sakene på landsmøtet for lokomotivførerne
Svekket og pulverisert
Det begrunner han med usikkerhet rundt vedlikehold av blant annet togmateriell.
Lokomotivmannsforbundet mener iveren etter konkurranse på jernbanen har gått ut over vedlikeholdet av togene. Ringdal sa dette har gått ut over det statlige vedlikeholdsselskapet Mantena.
– Det går igjen utover sikkerhet og driftsstabilitet, sa Ringdal
Han karakteriserer fagmiljøet innen togmateriell som sterkt svekket og pulverisert. For selskap med utenlandske eiere utgjør en stadig større andel av både fagmiljøet og vedlikeholdet.
– Togselskaper skriver kontrakter med selskaper uten tariffavtaler og faste ansatte. For å spare noen kroner, kaster de over bord et sterkt fagmiljø, sa Ringdal.
Aktuelt: Signalmontørene ber departementet om hjelp. Frykter for sikkerheten
Vil ha ett selskap
Forbundslederen mener løsningen er et statlig nasjonalt jernbaneselskap, og sier et slikt selskap vil være en viktig faktor i en nasjonal beredskap.
– NLFs klare mål er ett nasjonalt og statlig eid jernbaneselskap som har ansvar for jernbanedriften i Norge. Og vedlikehold av togmateriell må inngå i et slikt statlig selskap, slo Ringdal fast.
Selv om Ringdal vil tilbake til et statlig selskap, krever han og NLF en jernbanepolitikk som ser framover. De etterlyser planmessig utbygging og modernisering – og ikke minst mer vedlikehold.
– Det vi derimot ikke trenger er eksperimentering med jernbanen, sa Ringdal.
Med eksperimentering er det måten jernbanen blir organisert på han har i tankene.
– Vi må forholde oss til at jernbanen er best som et integrert system. Vi må tenke en helhetlig jernbane, understrekte Ringdal.
Mye lest: Ofotbanen er Norges mest lønnsomme jernbanestrekning
Ikke bare menn
Dette var etter alle solemerker siste gang en åpningstale ble gjort av en lokomotivmann. Det kanskje viktigste punktet på dette representantskapsmøtet er et forslag endring av navn.
– Tiden er nå moden, noen vil kanskje si overmoden, for at vi skifter navn. Det er ingen tvil om at NLF er et forbund for alle lokomotivførere og lokomotivfaglig personale. Med nytt navn blir det enda tydeligere. Vi vil trolig nå hete Norsk Lokomotivførerforbund – forkortelsen blir fortsatt NLF.
Ringdal påpeker at NLF er et forbund som tilpasser seg og endrer seg når det er riktig og nødvendig.
– Men vi tar vare på tradisjonene våre, på stoltheten vår, på vår faglige styrke, sa Ringdal.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.