Torsdag starter landsmøtet for lokomotivførerne. Her er de viktigste sakene
Det er duket for både navnebytte og en kvinneforsterkning i ledelsen på landsmøtet i Norsk Lokomotivmannsforbund denne uka.
På landsmøtet vil det bli ta opp ting som arbeidsforhold, nye togsett, trafikksikkerhet, fagopplæring og et godt arbeidsmiljø.
Morten Hansen
nina.hanssen@lomedia.no
Rolf Ringdal er nok den av LOs forbundsledere med best utsikt fra sitt kontor i Svingen 2.
Her kan lederen av Norsk Lokomotivmannsforbund og resten av ledelsen følge med på togtrafikken til og fra Oslo S.
De har sterke meninger om jernbanepolitikken som føres, og mener det har blitt for mye unødig støy.
Torsdag starter forbundets landsmøte (representantskapsmøte) som vil legge klare føringer i handlingsplanen til en ny ledelse.
De var vært harnisk mot Solberg-regjeringen og protestert mot jernbanereformen som åpnet for privatisering. Men heller ikke dagens regjering er vernet.
– Jernbanepolitikken også fra dagens regjering har vært sterkt kritikkverdig og diskusjonen om oppsplitting har skapt unødig strid mellom jernbaneselskapene som de kunne spart seg, sier han, som flere ganger i media har vært ute og kritisert samferdselsministeren.
Han er glad for at forbundet sammen med LO og Norsk Jernbaneforbund presset regjeringen ekstra slik at det ikke ble oppsplitting av persontrafikken på Østlandet.
Følger med på Flytoget
– Vi kommer nok fortsatt til å følge nøye med på utviklingen i Flytoget, sier han og peker ned på Oslo S der et flytog setter kursen mot Gardermoen.
– Det er ikke Flytoget AS som selskap som opptar oss mest, men de ansatte der. Vi må passe på at de ivaretar medlemmene våre der slik at de er sikret verdiene sine i tariffavtalen, sier han.
Vel vitende om at det er forskjell på tariffavtalene i Vy og i Flytoget AS, er Ringdal opptatt av å sikre at ingen får dårligere betingelser og vilkår i fremtiden.
Utvidelse og navnebytte
I nesten ett år, siden forrige representantskapskapsmøte, har forbundet diskutert et navnebytte og mener det nå er på høy tid å fjerne «mann» i navnet og heller kalle forbundet Norsk Lokomotivførerforbund.
– Jeg tror ikke det vil bli mye debatt rundt dette. Men det er selvsagt høyt under taket når 49 delegater og 10–15 gjester møtes på et hotell i Oslo denne uka, sier Ringdal.
Han sier de ikke har tatt stilling til om forbundets blad Lokmanns Tidende også skal endre navn.
Mannsdominert, men kvinnesterkt
Det er bare 8 prosent kvinner i medlemsmassen og på landsmøtet er det seks kvinnelige delegater. Ringdal skulle gjerne sett flere aktive kvinnelige tillitsvalgte og medlemmer.
Det ligger et forslag til vedtektsendring om å utvide forbundsledelsen fra 6 til 10 personer og valgkomiteen har innstilt fire kvinner i ledelsen.
– Dette ville være bra for oss, sier Ringdal og håper at delegatene på landsmøte er enige.
– Vi trenger mer arbeidskapasitet, da det er travelt for våre tillitsvalgte med alle arbeidsoppgavene forbundet har, sier han.
Forbundsleder Rolf Ringdal og forbundssekretær Grethe Thorsen er klare for landsmøte i Norsk Lokomotivmannsforbund torsdag og fredag.
Nina Hanssen
Da Ringdal ble valgt til leder i 2011 hadde forbundet kun 1100 medlemmer og to tariffavtaler. NLF organiserer nesten alle lokførerne i landet, og teller nesten 2000 medlemmer inkludert folk som jobber i administrasjon og andre roller i sektoren og forhandler 15–16 tariffavtaler og har medlemmer i 24 virksomheter.
– Ved nyttår i år hadde vi 1954 medlemmer, men i likhet med de andre forbundet vokser vi, presiserer forbundssekretær Grethe Therese Thorsen.
Begge tar gjenvalg på landsmøtet sammen med nestleder Erik Larsson og gleder seg til nå til å møte kolleger fra hele landet. Også Thorsen tror det vil bli bra på få flere kvinner inn i ledelsen av det lille forbundet.
– Det vil jo bli historisk om vi klarer å få 40 prosent kvinner i ledelsen i et forbund der vi har 92 prosent menn, smiler forbundssekretær Grethe Thorsen fornøyd.
Helhetlig jernbaneselskap
Mens resten av det eksisterende forbundsstyret strømmer på for det siste møtet før landsmøte serverer Thorsen og Ringdal kaffe og viser frem handlingsplanen.
– Det er ikke mye endringer. Vi har vært tydelig og holder en stø politisk kurs. For oss er det viktig å jobbe for en helhetlig jernbane som ikke er oppsplittet eller mange private aktører, sier Ringdal.
Ringdal sier at de på landsmøte vil ta opp ting som medlemmene er opptatt av blant annet arbeidsforhold, nye togsett, trafikksikkerhet, fagopplæring og et godt arbeidsmiljø som vi kan påvirke. Men Thorsen sier det også er tradisjon å understreke at jernbanen er mer miljøvennlig enn veier ovenfor politikerne.
– Vi kommer nok også å diskutere internasjonale forhold og det vil bli vedtatt flere uttalelser om blant annet at vi støtter det ukrainske folk og fagbevegelsen der og fordømmer invasjonen, sier han.
I tillegg vil det komme noen uttalelser som handler om at de fordømmer norske firma som har business med de okkuperte områdene i Palestina.