André Bårdsen (t.v.) og Hans-Olav Wold mener utvidelsen av Fagernesterminalen i Narvik gjør den grønne godstrafikken på jernbanen enda mer attraktiv.
Morten Hansen
Ofotbanen er Norges mest lønnsomme jernbanestrekning
Nå er Fagernesterminalen på Narvik havn utvidet til å ta imot og sende enda mer gods de drøyt fire milene til svenskegrensen.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi hadde ikke muligheten til å ta imot flere tog. Nå er vi godt rustet for de neste årene. Vi har fått god plass og kapasiteten er økt betraktelig. Terminalen er rigget for å møte framtida.
André Bårdsen, terminalsjef i CargoNet, ser ned langs lastegata på Narvik havn.
Selv om Ofotbanen bare utgjør to prosent av det norske jernbanenettet, blir det fraktet veldig mye gods her. Over 30 prosent av all godsmengden i Norge går over Ofotbanen og Narvik havn.
– På grunn av beliggenheten er det en ettertraktet jernbanestrekning. Det er få alternativer. Veiene rundt her er dårlige og ulykkesbelastet, konstaterer Bårdsen.
50 prosent økt kapasitet
Mesteparten av godset som kommer hit, er malm fra Kiruna i Sverige. Resten handler mye om det man putter i munnen.
– Vi sender fra oss veldig mye fisk og sjømat. I retur får vi konsumvarer. Asko og Rema er store kunder her. I tillegg til Posten og Bring, forklarer Bårdsen.
Han forteller at godsmengden har økt kontinuerlig de siste årene. Under koronapandemien økte det enda mer. Dette, kombinert med at malmeksporten tok stadig større del av terminalområdet, førte til at behovet for mer plass bare økte.
Utbyggingen som ble gjort for ti år siden, var ikke nok. For to år siden startet en ny utbygging. Nå er det investert 330 millioner kroner for å kunne håndtere enda flere tog på Fagernesterminalen. Kapasiteten er økt med 50 prosent. Utbyggingen gjør det mulig å ta imot to fullastede godstog i timen på det mest hektiske.
Det trengs. Malm, forsvarsmateriell og biler er noe av det som blir fraktet over Ofotbanen. Og, som nevnt, forbruksvarer. Det er beregnet at om lag 80 prosent av dagligvarer, post og forbruksartikler til Nord-Norge nord for Tysfjorden kommer med disse togene. Brorparten kommer med ARE-ruten – Arctic Rail Express. Den ble etablert i 1993 som en direkte godsrute fra Alnabru til Narvik gjennom Sverige.
Hver dag året rundt kommer og går det tre ARE-tog. I timene før midnatt ankommer togene sørfra fullastet med dagligvarer og forbruksartikler til nordlige deler av Nordland og Troms og Finnmark. Varene kan dermed være framme i Tromsø og mange andre steder når morgenen gryr. På kort tid skal togene losses for konteinere og semihengere, før de lastes opp med fersk fisk som skal sørover.
– Igjen handler det om beliggenheten. Lager man en sirkel på 30 mil rundt Narvik, finner man de befolkningstette områdene i Nord-Norge. Terminalen her er ikke bare viktig for Narvik. Den er viktig for hele regionen, konstaterer Bårdsen.
Aktuelt: Silje og Christine er konduktører på Norges nordligste togstrekning
Enorm utvikling
I 37 år har Hans-Olav Wold jobbet på godsterminalen. Han forteller om en enorm utvikling på Ofotbanen. Fra noen sporadiske godsvogner som hang på persontogene til dagens daglige ARE-tog.
– Det var ikke alle som hadde noen stor tro på det prosjektet. Vi må vel slå fast at de tok feil. Det har vært en suksess fra første dag, smiler Wold.
Han konstaterer at det det var få som så for seg den økningen som har skjedd.
– Den gang var det litt frukt og grønt og noen hagemøbler som ble sendt med toget. Vi hadde en liten terminal her som besto av en rampe og ett bygg. Det er en helt annen hverdag nå. Både når det gjelder godsmengde, utstyr og ikke minst på selve terminalen, fastslår Wold.
Fagernesterminalen er ikke blitt større enn at alle må bidra ute på terminalområdet. At terminalsjefen kobler vogner mens terminalarbeideren kjører skiftelokomotivet, er ikke uvanlig.
Morten Hansen
Bedre arbeidsforhold
Den siste utbyggingen, som har tatt to år, har ikke bare gitt mer plass og et nytt laste- og lossespor. Trailerne som frakter godset til og fra havna, har fått bedre og sikrere arbeidsforhold. En ny verkstedhall er på plass. Det samme er en egen tinehall for lokomotivene. Begge deler er en nødvendighet for at godstrafikken skal kunne fungere.
– Det er 1950 kilometer fra Narvik til Oslo gjennom Sverige, og den svenske infrastrukturen er ikke mye bedre enn den i Norge. Det sliter på materiellet. I tillegg varierer klimaet veldig. Det går ut over lokomotiv og vogner. Spesielt på vinteren, sier Bårdsen.
Streng kulde, mye snø og is, kombinert med glovarme vognhjul, gjør at bare et lite stopp får vognene til å fryse fast.
– Da er det bra at vi både kan tine og vedlikeholde når togene kommer inn hit, fastslår Bårdsen.
Revidert budsjett: Regjeringen legger opp til dårligere jernbane, mener Jernbanealliansen
Blitt hørt
Det har vært to hektiske år med utbygging. Bårdsen berømmer Bane Nor for samarbeidsklimaet. Han sier de som bruker terminalen, har vært involvert under hele prosessen – helt fra de første behovsanalysene ble gjort.
– Vi har deltatt på ukentlige møter med prosjektavdelingen. Daglig drift og anleggsarbeid har fungert smidig. Produksjonen vår kunne ikke fungert uten denne kommunikasjonen. I tillegg har våre innspill blitt hørt, sier Bårdsen.
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox
Her er de vanligste jobbene i Norge
NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.
Ole Palmstrøm