Silje Kristine Larsåsen og Christine Bugge (bak) har en veldig variert arbeidsdag selv om strekningen de trafikkerer, er en av Norges korteste.
Morten Hansen
Ofotbanen
Silje og Christine er konduktører på Norges nordligste togstrekning
I Narvik har seks konduktører fått på plass tariffavtale mellom Norsk Jernbaneforbund og det tre år gamle togselskapet Arctic Train.
morten.hansen@lomedia.no
Rundt 20 turister samler seg rundt det blå toget på Narvik stasjon. Himmelen er klar, og vintersola nærmer seg fjelltoppene.
Det lover godt for turistene som har ett mål for kvelden; forhåpentligvis få et glimt av nordlyset.
Foran seg har de en 36 kilometer lang strekning, opp til Bjørnfjell, bygd av rallarene for drøyt hundre år siden.
– Det er en strekning som er full av historie og noe av den fineste og villeste naturen i Norge, sier Silje Kristine Larsåsen.
Konduktør og potet
Hun er en av seks konduktører i Arctic Train. Denne togturen er to av dem på jobb.
Larsåsen og Christine Bugge skal se til at passasjerene får en god og trygg togreise. En konduktørjobb, slik de fleste tenker seg den, er det ikke.
– Vi er litt som poteten. Brukes til alt. Vi er litt guide, jobber litt på kafeen på stasjonen, litt informasjonsarbeider og litt reiseleder. Men først og fremst er vi konduktører, understreker Bugge.
Det er en jobbtittel de har kjempet hardt for. I fjor fikk de endelig tariffavtalen på plass med Arctic Train. Det tok tid, uten at Larsåsen opplever det som om arbeidsgiver motarbeidet avtalen.
– Det var nok mer sånn at vi rett og slett trengte den tiden vi brukte, sier hun.
Historiens sus: Her ble Nord-Norges første arbeiderkamp kjempet
En hånd på rattet
Men for konduktørene var det viktig å få en avtale. For i et reiselivsselskap som ble startet opp under koronapandemien, med usikkert kundegrunnlag, kan det bli litt mye armer og bein, påpeker Larsåsen.
– Da er det viktig å ha en hånd på rattet. Vi er et selskap som må prøve og feile litt. Noe fungerer, mens andre ting ikke gjør det. Det betyr ikke at vi ikke skal ha samme forutsigbarhet og rettigheter som andre ansatte i arbeidslivet. Må for eksempel vaktlister endres, skal vi ha muligheten til å drøfte det. På sånne områder har jeg følt at vi har drevet med litt voksenopplæring, sier Larsåsen.
Hun understreker at det ikke betyr at arbeidsgiver og arbeidstaker er veldig uenige.
– Jeg og alle de andre som er medlemmer i Norsk Jernbaneforbund her, ønsker virkelig at Arctic Train skal lykkes, for det er en utrolig fin arbeidsplass. Jeg trives virkelig i jobben min, sier Larsåsen.
KAFEDRIFT: Konduktørene i Arctic Train jobber og i jernbanekafeen, som togselskapet driver, på Narvik stasjon. fra venstre: Iselin Markussen, Silje Kristine Larsåsen, Irmelin Alice Hunstad Bjørkaas, Linda Westby Bjørkaas og Christine Bugge.
Morten Hansen
Norges nordligste
Denne kvelden er det litt mindre folk. Nordlyssesongen går mot slutten. Men etter en drøy uke med fullstappet tog under den årlige vinterfestuka, er det greit med noen rolige dager. Likevel skal passasjerene få en fin kveld.
Mens Bugge blir med toget opp til endestasjonen, hopper Larsåsen av på Katterat stasjon.
Her var norske styrker stasjonert under unionsoppløsningen og tyske styrker under andre verdenskrig. Nå er det engelske, amerikanske, tyske og franske turister som skal drikke varm solbærtoddy og spise sveler, som har inntatt det fredede stasjonsområdet.
På returen blir turistene møtt med bål, fakler og en stjerneklar himmel – uten nordlys.
– Naturen kan vi ikke gjøre noe med. Vårt mål er å være med å utvikle dette og nye produkter som gjør at det er fortsatt er rom for et turisttog i Narvik. Sånn at vi fortsatt kan jobbe som Norges nordligste konduktører, sier Larsåsen.
Ofotbanen
Ofotbanen er en 43 kilometer lang jernbane som går fra malmhavna i Narvik til riksgrensen mot Sverige ved Vassijaure.
Linjen fortsetter på svensk side med navnet Malmbanan. Den går til Luleå ved Bottenviken og er direkte knyttet til det svenske jernbanenettet.
Banen ble satt i drift 15. november 1902 og offisielt åpnet 14. juli 1903. I 1923 ble banen elektrifisert.
Kilde: Store norske leksikon
Ofotbanen
Ofotbanen er en 43 kilometer lang jernbane som går fra malmhavna i Narvik til riksgrensen mot Sverige ved Vassijaure.
Linjen fortsetter på svensk side med navnet Malmbanan. Den går til Luleå ved Bottenviken og er direkte knyttet til det svenske jernbanenettet.
Banen ble satt i drift 15. november 1902 og offisielt åpnet 14. juli 1903. I 1923 ble banen elektrifisert.
Kilde: Store norske leksikon
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.
Ole Palmstrøm
Hovedkasserer: – Den økonomiske situasjonen i NTL er bekymringsfull
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox