Jernbane
Vy valgte sveitsiske Stadler. Nå klager norske Mantena
Anbudet sveitserne vant gjelder vedlikeholdet av togene på Østlandet.
Stadler vant anbudet på togvedlikeholdet på Østlandet. Nå har Mantena klaget på avgjørelsen.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Vy fikk tidligere i år tildelt all persontrafikk på Østlandet. Nå har de valgt selskapet som skal vedlikeholde togene.
Det ble det sveitsiske selskapet Stadler, som også er produsent av mange av de togene som skal trafikkere togstrekningene rundt Oslo.
Nå har det andre store vedlikeholdsselskapet på jernbanen i Norge, Mantena, klaget inn avgjørelsen til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA).
Espen Sare, kommunikasjonssjef i Mantena vil ikke gå inn på hva konkret de mener er gjort feil i anbudsprosessen.
– Mantena har stilt spørsmål ved selve anbudsprosessen. Vi har noen spørsmål rundt konklusjonen i anbudet. Derfor ønsker vi å få disse vurdert av KOFA, sier Sare.
Aktuelt: Vy vant over Flytoget: Bra for både passasjerer og ansatte, mener LO-lederen
Kostnad og kvalitet
Vy er kjent med at Mantena har klaget på avgjørelsen, men har foreløpig ikke mottatt en henvendelse fra KOFA.
– Den vil vi behandle etter normale rutiner når den mottas. Vys oppfatning er at anbudsprosessen er gjennomført i henhold til gjeldende lovverk, sier Erik Røhne, konserndirektør Vy tog.
Han understreker at Vy har gjennomført en offentlig konkurranse om vedlikehold av tog som trafikkerer på Østlandet.
– Basert på en samlet vurdering av kostnad og kvalitet, har vi tildelt kontrakten til Stadler Service AG, sier Røhne.
Konserndirektøren sier vedlikeholdet fortsatt vil utføres ved eksisterende lokasjoner i Skien, Sundland og Lodalen, men at det vil kunne skje noen endringer i avtaleperioden.
Bekymret for beredskapen
Før sommeren var det en debatt om jernbanens rolle i norsk beredskap.
Blant annet ble det fra forsvarshold uttrykt bekymring for at vedlikehold av materiell som er viktig for forsvaret ikke ble utført i Norge.
Det er en problemstilling Mantena, som er eid av Næringsdepartementet, mener er reell.
– Vi er bekymret for beredskapen i norsk jernbane og norsk beredskapsevne i en krisesituasjon, sier Sare.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.