Stadler vant anbudet på togvedlikeholdet på Østlandet. Nå har Mantena klaget på avgjørelsen.
Morten Hansen
Jernbane
Vy valgte sveitsiske Stadler. Nå klager norske Mantena
Anbudet sveitserne vant gjelder vedlikeholdet av togene på Østlandet.
morten@lomedia.no
Vy fikk tidligere i år tildelt all persontrafikk på Østlandet. Nå har de valgt selskapet som skal vedlikeholde togene.
Det ble det sveitsiske selskapet Stadler, som også er produsent av mange av de togene som skal trafikkere togstrekningene rundt Oslo.
Nå har det andre store vedlikeholdsselskapet på jernbanen i Norge, Mantena, klaget inn avgjørelsen til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA).
Espen Sare, kommunikasjonssjef i Mantena vil ikke gå inn på hva konkret de mener er gjort feil i anbudsprosessen.
– Mantena har stilt spørsmål ved selve anbudsprosessen. Vi har noen spørsmål rundt konklusjonen i anbudet. Derfor ønsker vi å få disse vurdert av KOFA, sier Sare.
Aktuelt: Vy vant over Flytoget: Bra for både passasjerer og ansatte, mener LO-lederen
Kostnad og kvalitet
Vy er kjent med at Mantena har klaget på avgjørelsen, men har foreløpig ikke mottatt en henvendelse fra KOFA.
– Den vil vi behandle etter normale rutiner når den mottas. Vys oppfatning er at anbudsprosessen er gjennomført i henhold til gjeldende lovverk, sier Erik Røhne, konserndirektør Vy tog.
Han understreker at Vy har gjennomført en offentlig konkurranse om vedlikehold av tog som trafikkerer på Østlandet.
– Basert på en samlet vurdering av kostnad og kvalitet, har vi tildelt kontrakten til Stadler Service AG, sier Røhne.
Konserndirektøren sier vedlikeholdet fortsatt vil utføres ved eksisterende lokasjoner i Skien, Sundland og Lodalen, men at det vil kunne skje noen endringer i avtaleperioden.
Bekymret for beredskapen
Før sommeren var det en debatt om jernbanens rolle i norsk beredskap.
Blant annet ble det fra forsvarshold uttrykt bekymring for at vedlikehold av materiell som er viktig for forsvaret ikke ble utført i Norge.
Det er en problemstilling Mantena, som er eid av Næringsdepartementet, mener er reell.
– Vi er bekymret for beredskapen i norsk jernbane og norsk beredskapsevne i en krisesituasjon, sier Sare.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie