JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Gorm Frimannslund går av som Bane Nor-sjef. – Trist, sier NJF-tillitsvalgt

Gorm Frimannslund trer av som konsernsjef i Bane Nor etter en turbulent tid for togselskapet.
Gorm Frimannslund går av som konsernsjef for Bane Nor.

Gorm Frimannslund går av som konsernsjef for Bane Nor.

Morten Hansen

vaktsjef@ntb.no, morten.hansen@lomedia.no

Det opplyser selskapet i en pressemelding tirsdag.

Beslutningen er tatt sammen med styret i Bane Nor etter en krevende periode for den norske jernbanen, skriver selskapet. Åpningen av Follobanen gikk alt annet enn på skinner.

Frimannslund ble utnevnt som konsernsjef for Bane Nor høsten 2016.

Bakgrunn: Bane Nor-ansatte har lav tillit til konsernledelsen

– Godt samarbeid

Lars Øyvind Sannes, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Bane Nor, sier han har samarbeidet bra med Frimannslund.

– Jeg synes det er trist som tillitsvalgt. Samarbeidet med Frimannslund, har vært veldig bra. Det har vært respektfullt og konstruktivt. Så har vi ikke alltid vært enig, men dialogen har vært god, sier Sannes.

Han understreker at han ser fram til å samarbeide med den konstituerte konserndirektøren.

– Er bytte av konserndirektør en løsning som er til for politikerne eller jernbanen?

– Som konsernsjef er du en ansvarlig for det arbeidet konsernet gjør. Men jeg tror det er flere som må ta på seg ansvaret for den jernbanens tilstand i dag. De behovene som jernbanen har i dag blir ikke løst ved bytte av konsernsjefen, sier Sannes.

Sannes slår fast at det er mange oppgaver Henning Bråtebæk må ta tak i. Blant annet fusjonen med selskapet han kommer fra, Spordrift.

– Det blir spennende. En vellykket fusjon mellom Bane Nor og Spordrift er kanskje det viktigste vi må få til, sier Sannes.

Det er gitt tydelige signal fra Samferdselsdepartementet om at effektiviseringstiltakene som er gjort i Spordrift og Bane Nor blir videreført, og at det oppnås synergier som følge av sammenslåingen.

– Det er mange som kommer til å følge med på hvordan det går, sier Sannes. 

Leter etter ny konsernsjef

– Gorm Frimannslund er en flott person som jeg har satt stor pris på å samarbeide med. Han har ledet Bane Nor gjennom krevende endringsprosesser basert på Jernbanereformen som ble vedtatt i 2015, og lagt grunnlaget for moderniseringen av jernbanen og utvikling på knutepunktene, sier styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor.

Frimannslund vil til og med januar 2024 være til disposisjon for foretaket. Styret setter nå i gang med å finne en ny konsernsjef.

Henning Bråtebæk konstitueres som konsernsjef fra og med tirsdag. Han kommer fra stillingen som administrerende direktør i drifts- og vedlikeholdsselskapet Spordrift, som mandag formelt ble overdratt til Bane Nor.

Rødt vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Et nødvendig skifte

Jane B. Sæthre, Forbundsleder i Jernbaneforbundet, mener det ble nødvendig med et skifte. Over tid har Bane Nor utviklet seg i negativ retning med dårligere punktlighet og vedvarende driftsforstyrrelser.

– I tillegg kom Follobanens problemer med kostnadsoverskridelser og skandaler etter oppstart, sier Sæthre.

Hun mener det har vært lite driftserfaring i toppledelsen i selskapet. Sæthre konstaterer at Bråtebekk har bakgrunn fra jernbanedrift. 

– Han har mye fagkompetanse innen jernbanen. Vi ser fram til mer strategisk søkelys på togdrift og punktlighet, sier Sæthre. 

Follobanen

Bane Nor har fått mye kritikk for håndteringen av Follobanen. Togstrekningen mellom Ski og Oslo åpnet 11. desember, men bare én uke senere ble Follobanen stengt på grunn av strømproblemer. Gjenåpningen ble utsatt flere ganger før strekningen åpnet igjen 5. mars.

Prosjektet kostet staten 36,8 milliarder kroner og tok 13 år å bygge.

Frimannslund har kalt problemene med Follobanen for en krise for Bane Nor.

Det er anslått at utbedringen av feilene vil koste mellom 60 og 100 millioner kroner. Håndteringen av prosjektet skal granskes av PwC.

Warning
Annonse
Annonse