JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsplitting av jernbanen

Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Problemene på Follobanen har fått begeret til å flyte over for Rødt. Partiet vil ha full gjennomgang av jernbanen i Norge.
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

anders@lomedia.no

– Kaoset i Bane Nor er et ektefødt barn av jernbanereformen, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Regjeringa må slutte å se på dette som enkelthendelser. Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal. Tida er overmoden for en full gjennomgang av norsk jernbane, fortsetter han.

Vil ha jernbanesamling

Moxnes mener Bane Nor må legges ned i sin nåværende form, og at hele jernbanen må samles i én integrert organisasjon.

– Har oppsplitting og jakten på billigst mulige anbud skapt en situasjon hvor ingen tar ansvar for helheten? Det kan se sånn ut, sier han.

Moxnes vil ha en organisering som ligner på det for eksempel Sporveien i Oslo har, bare i større skala.

Der er det én aktør som har overordnet ansvar både for skinner, infrastruktur, vognsett og drift, og som dermed kan planlegge helhetlig. 

– Da unngår vi unødvendig dobbeltarbeid, ansvarsfraskrivelse og alvorlige kommunikasjonsproblemer, sier Moxnes.

Ny rapport fra TØI: Jernbanereformen til Solberg-regjeringen får slakt

NJF: – Må granskes

Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund har hele veien vært kritisk til jernbanereformen, og ønsker endringer. Men tar ikke til orde for å legge ned Bane Nor.

Forbundsleder Jane B. Sæthre i NJF

Forbundsleder Jane B. Sæthre i NJF

Ole Palmstrøm

– Forslaget om å legge ned Bane Nor er ingen god løsning. Det blir som å dele ut kortene på nytt og håpe på en bedre jernbane, kommenterer hun.

Men Sæthre er helt med på forslaget om en fullintegrert jernbane.

– Å slå sammen selskaper, kombinert med å etablere et holdingselskap som er en paraply for både infrastruktur- og trafikkselskapene har jeg mer tro på. Det er vel i prinsippet slik Sporveien er organisert, og et kart vi i NJF har tegna selv også, sier hun.

Når det gjelder Follobanen, er Sæthre helt med på en full granskning.

– Vi må finne ut hva som har gått galt, og hvorfor. Dette er en av de største landbaserte utbyggingene i moderne tid, fullfinansiert av staten, har bundet opp store summer og har store kostnadsoverskridelser, minner hun om.

Sæthre påpeker at byggingen har pågått i over ti år, under skiftende regjeringer, ledelse og styrer i Jernbaneverket og Bane Nor.

– Hvem har egentlig ansvaret? Spør hun.

Samtidig er forbundslederen sikker på at det blir bra til slutt.

– Follobanen og Blixtunnelen blir en kjempesuksess, som vil være bra for de reisende og bil bedre togtilbudet til det folkerike Østfold, sier hun.

Forbund krever granskning: Arbeidsmandsforbundet vil ha full gransking av Follobanen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse