JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsplittingen av jernbanen

Spordrift skal slås sammen med Bane Nor igjen: – Vi har lyttet til de som har skoene på, sier Nygård

Bane Nor har ansvaret for drift og vedlikehold av jernbanen. Nå får de tilbake folkene som utfører arbeidet.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har fått mye kritikk fra jernbaneansattes fagforeninger for å ikke følge opp Hurdalsplattformen. Nå følger han opp lovnaden om færre selskaper ved å slå sammen Bane Nor og Spordrift.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har fått mye kritikk fra jernbaneansattes fagforeninger for å ikke følge opp Hurdalsplattformen. Nå følger han opp lovnaden om færre selskaper ved å slå sammen Bane Nor og Spordrift.

Leif Martin Kirknes

morten@lomedia.no

Sommeren 2019 ble Spordrift skilt ut fra Bane Nor, som en del av Solberg-regjeringens jernbanereform. Når reverserer Støre-regjeringen dette grepet.  

– Vårt utgangspunkt er at drift og vedlikehold er kjernekompetanse som Bane Nor bør ha direkte kontroll over, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Han vil om veldig kort tid, i et foretaksmøte, gi selskapene beskjed om at Spordrift skal være en divisjon underlagt Bane Nor.

Jubelen fra jernbanearbeiderne har stilnet: – Jeg er utrolig skuffet over regjeringen

Bevare kompetanse

Solberg-regjeringen opprinnelige plan var at drift og vedlikehold av jernbanen skulle deles opp i anbudspakker. Spordrift skulle konkurrere på lik linje med andre selskaper om disse anbudene.

Disse konkurransene var noe av det første Nygård stoppet da han ble statsråd. Han påpeker at organiseringen med et drift- og vedlikeholdsselskap utenfor Bane Nor er en modell som er rigget for konkurranse.

– Det er det ikke behov for lenger, slår Nygård fast.

Han påpeker at regjeringen har vært opptatt av å beholde egen kompetanse på drift og vedlikehold.

– Hadde vi ikke stoppet konkurranseutsettingen hadde det vært en risiko for at internasjonale aktører ville tatt over, og vår egen kompetanse ville forvitret, sier samferdselsministeren.

Bedre oversikt

Han kaller sammenslåingen av de to selskapene som en reparasjon av Solberg-regjeringens jernbanereform.

– Vi ønsker å oppnå mer helhetlig kontroll over jernbaneinfrastrukturen. Målet er at det skal bidra til færre forsinkelser og innstillinger i togtrafikken. Det er dessverre ingen quick fix, men det er desto viktigere at vi utnytter ressursen på best mulig måte, understreker Nygård.

Hurdalsplattformen

Samferdselsdepartementet har brukt eksterne aktører til å se på hvordan jernbanen er bygd opp. Nygård understreker imidlertid at han har vektlagt Hurdalsplattformen tungt.

– Der slår vi fast at vi ønsker å samle ressursene og redusere antall selskaper. Dette er første skritt i så måte, påpeker Nygård.

Lytter til de som har skoene på

Nygård konstaterer at det er forskjellige synspunkter om dette i de to selskapene. Mens Spordrift har ønsket en videreføring av selskapsstrukturen, har Bane Nor ytret ønske om å få Spordrift inn under sine vinger.

For de 1300 ansatte som jobber «ute i pukken» har tilbakemeldingene og vært tydelige.

– De har ønsket denne typen organisering. Vi har lyttet til de som har skoene på. Jeg tror det vil bli mottatt positivt, sier Nygård.

Vedlikehold må bli viktigere

For Ola Rune Kleiven, hovedtillitsvalgt i Spordrift er denne beskjeden en tidlig julegave.

– Dette er kjempebra. Vi er klare til å gjøre en jobb så vi får en jernbane som er så bra som mulig, sier Kleiven.

Han slår fast at den nye organisasjonen har en stor jobb foran seg, og understreker at dette ikke løser alle problemene på jernbanen.

– For det første må drift og vedlikehold skikkelig opp på dagsordenen. I tillegg må den nye divisjonen få greie fullmakter å jobbe under. Så skal vi ta med oss de erfaringene vi har fått som Spordrift inn i Bane Nor, og gjøre en god jobb, sier Kleiven. 

Spordrift

Norges største selskap innen drift og vedlikehold på jernbanen.

Stiftet oktober 2018 – skilt ut fra Bane Nor til 1. juli 2019

1300 ansatte – 1100 av disse jobber ute i sporet.

Av disse er det 558 banemontører, 242 energimontører og elektrikere, og 276 signalmontører. 

Kilde: Spordrift

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Spordrift

Norges største selskap innen drift og vedlikehold på jernbanen.

Stiftet oktober 2018 – skilt ut fra Bane Nor til 1. juli 2019

1300 ansatte – 1100 av disse jobber ute i sporet.

Av disse er det 558 banemontører, 242 energimontører og elektrikere, og 276 signalmontører. 

Kilde: Spordrift