Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har fått mye kritikk fra jernbaneansattes fagforeninger for å ikke følge opp Hurdalsplattformen. Nå følger han opp lovnaden om færre selskaper ved å slå sammen Bane Nor og Spordrift.
Leif Martin Kirknes
Oppsplittingen av jernbanen
Spordrift skal slås sammen med Bane Nor igjen: – Vi har lyttet til de som har skoene på, sier Nygård
Bane Nor har ansvaret for drift og vedlikehold av jernbanen. Nå får de tilbake folkene som utfører arbeidet.
morten@lomedia.no
Sommeren 2019 ble Spordrift skilt ut fra Bane Nor, som en del av Solberg-regjeringens jernbanereform. Når reverserer Støre-regjeringen dette grepet.
– Vårt utgangspunkt er at drift og vedlikehold er kjernekompetanse som Bane Nor bør ha direkte kontroll over, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Han vil om veldig kort tid, i et foretaksmøte, gi selskapene beskjed om at Spordrift skal være en divisjon underlagt Bane Nor.
Jubelen fra jernbanearbeiderne har stilnet: – Jeg er utrolig skuffet over regjeringen
Bevare kompetanse
Solberg-regjeringen opprinnelige plan var at drift og vedlikehold av jernbanen skulle deles opp i anbudspakker. Spordrift skulle konkurrere på lik linje med andre selskaper om disse anbudene.
Disse konkurransene var noe av det første Nygård stoppet da han ble statsråd. Han påpeker at organiseringen med et drift- og vedlikeholdsselskap utenfor Bane Nor er en modell som er rigget for konkurranse.
– Det er det ikke behov for lenger, slår Nygård fast.
Han påpeker at regjeringen har vært opptatt av å beholde egen kompetanse på drift og vedlikehold.
– Hadde vi ikke stoppet konkurranseutsettingen hadde det vært en risiko for at internasjonale aktører ville tatt over, og vår egen kompetanse ville forvitret, sier samferdselsministeren.
Bedre oversikt
Han kaller sammenslåingen av de to selskapene som en reparasjon av Solberg-regjeringens jernbanereform.
– Vi ønsker å oppnå mer helhetlig kontroll over jernbaneinfrastrukturen. Målet er at det skal bidra til færre forsinkelser og innstillinger i togtrafikken. Det er dessverre ingen quick fix, men det er desto viktigere at vi utnytter ressursen på best mulig måte, understreker Nygård.
Hurdalsplattformen
Samferdselsdepartementet har brukt eksterne aktører til å se på hvordan jernbanen er bygd opp. Nygård understreker imidlertid at han har vektlagt Hurdalsplattformen tungt.
– Der slår vi fast at vi ønsker å samle ressursene og redusere antall selskaper. Dette er første skritt i så måte, påpeker Nygård.
Lytter til de som har skoene på
Nygård konstaterer at det er forskjellige synspunkter om dette i de to selskapene. Mens Spordrift har ønsket en videreføring av selskapsstrukturen, har Bane Nor ytret ønske om å få Spordrift inn under sine vinger.
For de 1300 ansatte som jobber «ute i pukken» har tilbakemeldingene og vært tydelige.
– De har ønsket denne typen organisering. Vi har lyttet til de som har skoene på. Jeg tror det vil bli mottatt positivt, sier Nygård.
Vedlikehold må bli viktigere
For Ola Rune Kleiven, hovedtillitsvalgt i Spordrift er denne beskjeden en tidlig julegave.
– Dette er kjempebra. Vi er klare til å gjøre en jobb så vi får en jernbane som er så bra som mulig, sier Kleiven.
Han slår fast at den nye organisasjonen har en stor jobb foran seg, og understreker at dette ikke løser alle problemene på jernbanen.
– For det første må drift og vedlikehold skikkelig opp på dagsordenen. I tillegg må den nye divisjonen få greie fullmakter å jobbe under. Så skal vi ta med oss de erfaringene vi har fått som Spordrift inn i Bane Nor, og gjøre en god jobb, sier Kleiven.
Spordrift
Norges største selskap innen drift og vedlikehold på jernbanen.
Stiftet oktober 2018 – skilt ut fra Bane Nor til 1. juli 2019
1300 ansatte – 1100 av disse jobber ute i sporet.
Av disse er det 558 banemontører, 242 energimontører og elektrikere, og 276 signalmontører.
Kilde: Spordrift
Spordrift
Norges største selskap innen drift og vedlikehold på jernbanen.
Stiftet oktober 2018 – skilt ut fra Bane Nor til 1. juli 2019
1300 ansatte – 1100 av disse jobber ute i sporet.
Av disse er det 558 banemontører, 242 energimontører og elektrikere, og 276 signalmontører.
Kilde: Spordrift
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.
Guro Gulstuen Nordhagen
Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim