JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har samlet inn 3,5 millioner kroner til havnearbeidere uten jobb

Havnearbeidere uten jobb i Mosjøen og Tromsø har fått utbetalt 2,3 millioner kroner. Til nå.
Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening, forteller at det både er innsamlet og utbetalt millioner til havnearbeiderne i Mosjøen og Tromsø, men Pål M. Aanes (til venstre), leder for havnearbeiderne i Mosjøen, håper at havnearbeiderne snart kan være tilbake i vanlig lønnet arbeid.

Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening, forteller at det både er innsamlet og utbetalt millioner til havnearbeiderne i Mosjøen og Tromsø, men Pål M. Aanes (til venstre), leder for havnearbeiderne i Mosjøen, håper at havnearbeiderne snart kan være tilbake i vanlig lønnet arbeid.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det forteller leder i Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, til Transportarbeideren.

Innsamlingsaksjonen ble startet umiddelbart etter at forbundsstyret valgte å avslutte boikotten av Risavika, og med det sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø i januar i år. Det medførte samtidig at streikebidraget til de den gang 28 havnearbeiderne gjennom streikefondet til Transportarbeiderforbundet, ble stoppet.

Innbetalingene har stoppet opp

Siden konflikten hadde vart så lenge, fikk heller ikke havnearbeiderne arbeidsledighetstrygd, og de hadde heller ingen jobb å gå tilbake til. Innsamlingsaksjonen ble derfor satt igang for at havnearbeiderne som hadde streiket nesten tre år for Mosjøens del, og over tre år for de i Tromsø, ikke skulle stå på bar bakke.

Svært mange klubber, foreninger, fagforeninger og enkeltpersoner har siden betalt inn rundt 3,5 millioner kroner til innsamlingsaksjonen.

Nå er det derimot få store innbetalinger som kommer inn, og de siste tre månedene har det vært ganske stille.

– De store innbetalingene til innsamlingen er avsluttet, men det kommer noen smådrypp, blant annet fra en pensjonist som har hatt fast trekk fra dag en. Han må vi finne en måte å takke på, sier Steffensen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

17.500 per måned

Totalt har 2,3 millioner kroner blitt utbetalt til de rammede havnearbeiderne.

– Ved siste utbetaling var det 16 stykker som fikk penger fra innsamlingen, men vi kan love at hver eneste krone som er kommet inn skal gå ut igjen til havnearbeiderne, understreker Steffensen.

Summen havnearbeiderne har fått, har vært på 17.500 kroner hver måned.

– Den summen skal være omtrent tilsvarende det man kunne fått fra NAV beregnet fra en normal inntekt, forteller han.

Steffensen bekrefter samtidig at styret og kontrollkomiteen for innsamlingsaksjonen har hatt et møte der de ble enige om når utbetalingene skal avsluttes.

– Vi skulle avslutte til jul, senest i januar, sier Bjørn Steffensen.

Sertifiserer havnearbeidere

En av de største utbetalingene fra innsamlingsaksjonen vil nå gå til Mosjøen Transportarbeiderforening. Der vil drøyt 100.000 kroner gå til at seks av havnearbeiderne kan få sertifikat for både gravemaskiner og dumpere.

– Da vil vi få utvidet kompetansen som gjør at vi kan ta på oss flere jobber, sier Pål M. Aanes, leder for havnearbeiderne i Mosjøen.

I Mosjøen har havnearbeiderne nå utvidet registreringen i Brønnøysundregisteret til det gamle losse- og lastekontoret, slik at de kan ta på seg andre oppdrag enn kun lossing og lasting av skip.

– Losse- og lastekontoret i Mosjøen er oppe og går, vi vil bli en form for bemanningsbyrå, sier Aanes.

Reiser for å få jobb

Han har stor tro på at de vil kunne skaffe havnearbeiderne jobber igjen, selv om han er usikker på hvor mye arbeid det blir.

– Det er en boom i Vefsn-området nå, så vi er optimister. Vi har hatt noen jobber på båter der vi har fått veldig mye skryt for blant annet å ha losset båter på halve tida av det oppdragsgiveren har anslått på forhånd, sier han.

Med sertifisering tror han at havnearbeiderne kan få flere jobber.

– Får vi opp omsetninga i foreninga, kan vi også få opp kompetansen vår. Nå har vi fordelt arbeidsoppgavene, slik at noen har ansvar for å gå ut i markedet å finne arbeidsoppdrag. Vil noen ha oss til å kjøre gravemaskin i Finnmark, så sender vi folk dit, sier Pål M. Aanes.

Enighet om ny havnetariffavtale

Flere saker fra NTF-landsmøtet

NTF-lederen vil ha debatt om sammenslåing
Har samlet inn 3,5 millioner kroner til havnearbeiderne
Stort flertall for å si opp EØS-avtalen
Nesten hver fjerde delegat stemte på Rødt
NTF-landsmøtet i bilder - dag 1
To kjappe til tre på NTF-landsmøtet
LO-lederen: – Transportarbeiderne gir seg ikke på tørre møkka
Transport-lederen ønsker samarbeid med Kristelig Folkeparti

Annonse
Annonse