JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hva skjer med NSB-ansattes pensjon?

– NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen

NSB har nå to valg, mener Aps Sverre Myrli: Kutte i de ansattes pensjon eller tape konkurransen med selskaper med mye lavere pensjonskostnader.
IKKE OVERRASKET: Sverre Myrli (Ap) forteller at pensjons-problemet er en av grunnene til at opposisjonen har advart mot privatiseringen av NSB.

IKKE OVERRASKET: Sverre Myrli (Ap) forteller at pensjons-problemet er en av grunnene til at opposisjonen har advart mot privatiseringen av NSB.

Dorthe Karlsen

yngvil@lomedia.no

– NSB er vingeklippet. Oppsplittingen og privatisering av jernbanen er direkte årsak til det, sier Ap-politiker Sverre Myrli, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget.

Den borgerlige regjeringens avgjørelse om å splitte opp NSB og sette togdrift og vedlikehold på anbud skaper pensjonstrøbbel. NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder kroner i pensjonsforpliktelser overfor sine ansatte.

Slik blir den blå-blå jernbanen

– Det er ingen overraskelse at dette blir et problem. Akkurat dette brukte vi som argument mot jernbanereformen, sier Myrli.

• Norsk Jernbaneforbund krever at staten overtar pensjonsforpliktelsene

– NSB er klemt inn i et hjørne

– Mener Arbeiderpartiet at staten må overta de historiske pensjonsforpliktelsene og kostnadene knyttet til overgang til ny pensjonsordning i NSB-konsernet?

Myrli vil ikke uttale seg om hvordan dette kan løses nå. Det han gjerne vil si er:

– Opposisjonen ved Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har gjentatte ganger advart mot privatisering av jernbanen på grunn av akkurat det som skjer nå.

– NSB har dyrere pensjonsforpliktelser enn andre selskaper. Det kan ikke være sånn at de ansattes lønn og pensjon skal være utslagsgivende i anbudskonkurransen. NSB er nå klemt inn i et hjørne, advarer Myrli.

Press på pensjonsordningene i den «nye» jernbanen

Mange hensyn å ta for regjeringen

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom-Christer Nilsen (Høyre), svarer slik i en epost til FriFagbevegelse:

«I likhet med andre store arbeidsgivere har NSB betydelige forpliktelser knyttet til opptjente pensjonsrettigheter for nåværende og tidligere ansatte. I forbindelse med konkurranseutsetting av persontogtrafikken vil det bli vurdert hvordan disse forpliktelsene skal håndteres», skriver Nilsen.

Få nyhetsbrevet vårt

Statssekretæren skriver videre: «I denne sammenheng må både statsstøtteregelverket, gjeldende regelverk knyttet til SPK-pensjoner og hensynet til de ansatte vurderes. Som eier vil staten uansett sikre at både Nye NSB og de enhetene som skal skilles ut fra konsernet har en egenkapital som er tilstrekkelig i forhold til den virksomhet som drives og de mål som er satt for den enkelte virksomhet.»

Dette venter når regjeringen får viljen sin med toget

Disse landene lykkes med jernbanen

Dette er saken:

• Den borgerlige regjeringens avgjørelse om å splitte opp NSB og sette togdrift og vedlikehold på anbud skaper pensjonstrøbbel.

• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder kroner i pensjonsforpliktelser overfor sine ansatte.

• Jernbaneforbundet og Arbeiderpartiet mener at NSB vil tape i konkurransen hvis selskapet selv må bære pensjonskostnadene.

• Regjeringen vurderer nå hvem som skal ta kostnadene.

• LO Stat, som forhandler om tariffavtalen til NSB-ansatte, og arbeidsgiverforeningen Spekter har tatt pause i forhandlingene.

• De to organisasjonene har sendt et brev til Samferdselsdepartementet og Statsministerens kontor der de ber om en avklaring av hvem som skal betale.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette er saken:

• Den borgerlige regjeringens avgjørelse om å splitte opp NSB og sette togdrift og vedlikehold på anbud skaper pensjonstrøbbel.

• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder kroner i pensjonsforpliktelser overfor sine ansatte.

• Jernbaneforbundet og Arbeiderpartiet mener at NSB vil tape i konkurransen hvis selskapet selv må bære pensjonskostnadene.

• Regjeringen vurderer nå hvem som skal ta kostnadene.

• LO Stat, som forhandler om tariffavtalen til NSB-ansatte, og arbeidsgiverforeningen Spekter har tatt pause i forhandlingene.

• De to organisasjonene har sendt et brev til Samferdselsdepartementet og Statsministerens kontor der de ber om en avklaring av hvem som skal betale.