JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FÅR STØTTE: Overkonduktør Eli Ostrø og aspirant Thorbjørn Thon-Haugen i NSB er glade for at så mange ønsker at NSB skal vinne de neste anbudene på jernbanen.

FÅR STØTTE: Overkonduktør Eli Ostrø og aspirant Thorbjørn Thon-Haugen i NSB er glade for at så mange ønsker at NSB skal vinne de neste anbudene på jernbanen.

Morten Hansen

Nordmenn om jernbaneprivatiseringa:

Folket heier på NSB i jernbanekonkurransene, viser undersøkelse

Seks av ti håper NSB vinner de kommende anbudskonkurransene. Konduktørene Eli Ostrø og Thorbjørn Thon-Haugen er glade for den store støtten.


28.11.2018
22:00
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no | merete.jansen@lomedia.no | anders@lomedia.no

Etter at britiske Go-Ahead fikk jobben med å drifte persontogene på Sørlandet, er det klart for to nye «pakker» ut på anbud. Nå i desember går fristen for å sende inn tilbud på Trafikkpakke Nord, som blant annet består av Dovrebanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen. I løpet av neste høst skal Bergensbanen og jernbanestrekningene på Vestlandet anbudsutsettes.

I en undersøkelse utført av Opinion, på vegne av FriFagbevegelse og Dagsavisen, viser det seg at et klart flertall helst ser at NSB går seirende ut av disse konkurransene.

57 prosent av de spurte håper NSB vinner anbudene. 27 prosent synes ikke det er så nøye om det blir NSB eller andre selskaper. Kun 4 prosent svarer at de foretrekker andre togselskaper enn NSB.

Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet

Konduktørene usikre på fremtiden

– Det er veldig fint at nesten 60 prosent heier på oss, sier overkonduktør Eli Ostrø som akkurat har kommet med toget fra Stabekk til Oslo S.

Hun er egentlig overrasket over at det ikke er enda flere, siden NSB skårer så godt i brukerundersøkelser. Hun mistenker at mange ikke helt skjønner hva privatisering innebærer.

– Det er verdier som forsvinner, rett og slett. Alle har et forhold til NSB.

Aspirant Thorbjørn Thon-Haugen som er på opplæring sammen med Ostrø, mener det samme.

– NSB er på en måte et produkt av landet Norge, akkurat som Kvikk Lunsj. Tog er NSB.

Selv identifiserer de seg sterkt med arbeidsgiveren. Og selv om de får bli med over til et nytt selskap, oppleves det hele som svært usikkert.

– Alt forhandles jo om, og alt handler om kroner og ører. Det eneste de kan tjene noe på, er billettprisene og vår lønn og pensjon. Det er det som blir konkurransen, reelt sett, sier Ostrø.

6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge

Håper NSB vinner de neste kampene

De to håper fortsatt at NSB skal vinne de neste anbudsrundene. Thon-Haugen gjør et poeng ut av at det var nettopp NSB han ville jobbe for da han tidligere i år søkte om plass på Jernbaneskolen i en alder av 40 år.

– NSB har en egen plass i hjertet mitt. Så jeg håper vi alle kan fortsette å jobbe der.

Eli Ostrø er påpasselig med å skyte inn at uansett hvem som vinner, må de ansatte få beholde dagens vilkår.

Ingen av dem frykter å ende opp uten jobb i årene fremover.

– Kundemassen øker jo hvert år. Vi kommer ikke unna tog om vi skal få folk over på kollektiv transport, påpeker Ostrø som har vært i NSB i ni år og fortsatt trives veldig godt.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge

– Folk skjønner at infrastrukturen er problemet

Leder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund organiserer flesteparten av de jernbaneansatte i Norge. Hun ser ikke bort fra at noen tenker konkurranse vil virke skjerpende.

– Men samtidig er nok de som bruker toget mest opptatt av at tilbudet ikke skal bli svekket – at det ikke skal bli dyrere og dårligere, sier Sætre.

Hun tror mange tenker at NSB er en garanti for det.

– Og så tror jeg at mange skjønner at det ikke er de som kjører togene som er ansvarlig for forsinkelser og kanselleringer – det må gammel og slitt infrastruktur ta ansvaret for. Toget vil ikke være mer i rute med utenlandske togselskaper. De som fortsatt vil ha et norsk selskap på norske skinner, ser at NSB som oftest er i rute der det er mulig, sier Sætre.

Go-Ahead kan komme til å slite på Sørlandsbanen. Der blir tusenvis av tog innstilt

Dale: Konkurransen skjerper NSB

Onsdag måtte samferdselsminister Jon Georg Dale svare Stortinget om prosessen rundt den første anbudspakken. At folket heier på NSB i fortsettelsen, kommenterer han slik:

– Jeg er positivt overrasket over denne tilbakemeldingen om NSB. Jeg har reist mye rundt de siste månedene, og det er ikke alle steder jeg har sett at tilliten til NSB er så høy som dette. Det er bra at denne undersøkelsen viser at tilliten er så høy, sier han.

Han tror NSB styrker seg gjennom konkurransen

– Den anbudskonkurransen som har vært viser at NSB har godt av konkurranse. De skjerper seg voldsomt, både på det de leverer på innhold og prisen de leverer, sier Dale.

Han det er veldig bra at NSB ikke henger med hodet etter tapet for Go-Ahead i første runde.

– Tvert imot sier NSB de har lært mye som de kan bruke videre. Det vitner om at NSB fortsatt er et offensivt selskap, sier han.

– Påvirker kontroversen etter Go-Ahead-tildelingen hvordan dere vektlegger kvalitet og pris i kommende anbudskonkurranser?

– I utgangspunktet ligger det til Jernbanedirektoratet å foreta de vurderingene. Jeg styrer ikke tildelingen, men høyt fokus på kvalitet er viktig. Det vil jeg som statsråd være tydelig på overfor Jernbanedirektoratet, sier han.

Han mener den nylig avsluttede anbudskonkurransen både har fått ned prisen, men også løftet servicenivået.

– Det blir flere avganger på Jærbanen og i helgene, og det er et direkte resultat av anbudskonkurransen. Vi har fått økt fokus på kvalitet, og det er viktig for de kommende konkurransene, påpeker Dale.

LO Media

28.11.2018
22:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker