JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen:

Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet

Det ligger ingen politisk beslutning bak anbudstildelingen til Go-Ahead, mener statsråden. Opposisjonen tviler.
Det ligger ikke politikk bak anbudskonkurransen for Sørlandsbansen.

Det ligger ikke politikk bak anbudskonkurransen for Sørlandsbansen.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Onsdag måtte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) svare på fire skriftlige spørsmål i Stortinget som omhandlet Sørlandsbanen og anbudskonkurransen.

Opposisjonen er imidlertid ikke fornøyd med prosessen og har bedt ham komme tilbake nok en gang for å redegjøre for hele anbudsprosessen, med påfølgende debatt. Det skjer før Stortinget tar julepause.

6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge

Kritisk opposisjon

Selv etter at samferdselsministeren måtte svare på de fire spørsmålene i spørretimen onsdag, er opposisjonen sterkt kritisk til det hele.

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) synes det lukter mer og mer politikk i anbudsprosessen som endte med at britiske Go-Ahead fikk anbudet for Sørlandsbanen i konkurranse med NSB og SJ.

– Jeg tror ikke statsråden har blandet seg inn og sett på søknadene. Det har han ikke gjort. Men at det er et politisk ønske at det er andre enn NSB som skulle få anbudet, det tror jeg er helt klart, sier samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, til FriFagbevegelse.

– Det er klart at det i realiteten er pris som avgjør. Anbudet er utformet slik. Og tildelingen er utformet slik at det som sies om kvalitet blir underordnet. Det er pris som avgjør. Dumper du prisen så vinner du anbudet, mener Myrli.

(Saken fortsetter under bildet.)

Sverre Myrli mener det lukter politikk av toganbudet til Go-Ahead.

Sverre Myrli mener det lukter politikk av toganbudet til Go-Ahead.

Helge Rønning Birkelund

Ikke til troende

Han får støtte fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp), som synes svarene til Jon Georg Dale ikke var tillitsvekkende.

– Her har jernbanedirektøren selv gått ut offentlig da Go-Ahead fikk anbudet, og uttalt at det er viktig å få inn nye aktører innenfor persontransporten. Det er en klar politisk uttalelse. At statsråden bare avfeier det inne i salen står ikke til troende, sier Sigbjørn Gjelsvik.

– I tillegg er det bare en aktør som er involvert i den videre prosessen med Jernbanedirektoratet, selv om det hevdes at det ikke var et forhandlingsmøte, mener Gjelsvik.

Dale vil ikke love Go-Ahead-ansatte at de får beholde lønn og pensjon

Statsråden selv avfeier alle påstander om politisk innblanding.

– Jeg må bare forholde meg til at opposisjonen prøver å lage et politisk spill på noe som ikke har vært det. Det er Jernbanedirektoratet som har hatt ut anbudet, det er Jernbanedirektoratet som har vektet de anbudene som har kommet inn etter de kriteriene som er laget, sier Jon Georg Dale til FriFagbevegelse.

– Kanskje har det noe med ideologi å gjøre. Dere er ikke akkurat motstandere av privatisering?

– Dette er ingen privatisering. Det har vært konkurranseutsatt anbud i 10 år. Og vi har fått en annen aktør som skal trafikkere Sørlandsbanen. Dette er en konkurranse der kvalitet er vektet 60 prosent og pris er vektet 40 prosent, svarer Dale.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge

12 av 15 kriterium

Sigbjørn Gjelsvik hevdet i sitt spørsmål til Dale at Go-Ahead scora bedre enn NSB på bare ett av 15 kvalitetskriterium. Mens NSB scora bedre på 12 av 15 kvalitetskriterium. Han viste også til en av de ledende ekspertene i Norge på offentlige anskaffelser, advokat Robert Myhre, som har sagt at det er åpenbart at selskapene ikke kommer likt ut. Han hevder forskjellen er stor.

– Hadde ikke Go-Ahead oppfylt kravene hadde de ikke vunnet konkurransen, svarte Jon Georg Dale.

– Kravet var at anbudsvinneren skulle levere minst like godt som i dag, og det var små forskjeller på de tre anbudene, la han til.

– Vi er en profesjonell kjøper som er en seriøs aktør Vi skal være veldig fornøyd med at vi har politikere som er useriøse aktører fra staten sin side, sa Dale.

Sverre Myrli ville vite hvorfor det er Jernbanedirektoratet selv som behandlet klagen fra SJ på anbudskonkurransen. Det er helt vanlig praksis, svarte Dale.

– Men hvis de ville anket vedtaket kunne SJ gjort det til KOFA (klagenemnda for offentlige anskaffelser, red.mrk.). Det har de ikke gjort, svarte Dale.

Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene

Warning
Annonse
Annonse