Det ligger ikke politikk bak anbudskonkurransen for Sørlandsbansen.
Helge Rønning Birkelund
Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen:
Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet
Det ligger ingen politisk beslutning bak anbudstildelingen til Go-Ahead, mener statsråden. Opposisjonen tviler.
helge@lomedia.no
Onsdag måtte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) svare på fire skriftlige spørsmål i Stortinget som omhandlet Sørlandsbanen og anbudskonkurransen.
Opposisjonen er imidlertid ikke fornøyd med prosessen og har bedt ham komme tilbake nok en gang for å redegjøre for hele anbudsprosessen, med påfølgende debatt. Det skjer før Stortinget tar julepause.
• 6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge
Kritisk opposisjon
Selv etter at samferdselsministeren måtte svare på de fire spørsmålene i spørretimen onsdag, er opposisjonen sterkt kritisk til det hele.
Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) synes det lukter mer og mer politikk i anbudsprosessen som endte med at britiske Go-Ahead fikk anbudet for Sørlandsbanen i konkurranse med NSB og SJ.
– Jeg tror ikke statsråden har blandet seg inn og sett på søknadene. Det har han ikke gjort. Men at det er et politisk ønske at det er andre enn NSB som skulle få anbudet, det tror jeg er helt klart, sier samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, til FriFagbevegelse.
– Det er klart at det i realiteten er pris som avgjør. Anbudet er utformet slik. Og tildelingen er utformet slik at det som sies om kvalitet blir underordnet. Det er pris som avgjør. Dumper du prisen så vinner du anbudet, mener Myrli.
(Saken fortsetter under bildet.)
Sverre Myrli mener det lukter politikk av toganbudet til Go-Ahead.
Helge Rønning Birkelund
Ikke til troende
Han får støtte fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp), som synes svarene til Jon Georg Dale ikke var tillitsvekkende.
– Her har jernbanedirektøren selv gått ut offentlig da Go-Ahead fikk anbudet, og uttalt at det er viktig å få inn nye aktører innenfor persontransporten. Det er en klar politisk uttalelse. At statsråden bare avfeier det inne i salen står ikke til troende, sier Sigbjørn Gjelsvik.
– I tillegg er det bare en aktør som er involvert i den videre prosessen med Jernbanedirektoratet, selv om det hevdes at det ikke var et forhandlingsmøte, mener Gjelsvik.
• Dale vil ikke love Go-Ahead-ansatte at de får beholde lønn og pensjon
Statsråden selv avfeier alle påstander om politisk innblanding.
– Jeg må bare forholde meg til at opposisjonen prøver å lage et politisk spill på noe som ikke har vært det. Det er Jernbanedirektoratet som har hatt ut anbudet, det er Jernbanedirektoratet som har vektet de anbudene som har kommet inn etter de kriteriene som er laget, sier Jon Georg Dale til FriFagbevegelse.
– Kanskje har det noe med ideologi å gjøre. Dere er ikke akkurat motstandere av privatisering?
– Dette er ingen privatisering. Det har vært konkurranseutsatt anbud i 10 år. Og vi har fått en annen aktør som skal trafikkere Sørlandsbanen. Dette er en konkurranse der kvalitet er vektet 60 prosent og pris er vektet 40 prosent, svarer Dale.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
12 av 15 kriterium
Sigbjørn Gjelsvik hevdet i sitt spørsmål til Dale at Go-Ahead scora bedre enn NSB på bare ett av 15 kvalitetskriterium. Mens NSB scora bedre på 12 av 15 kvalitetskriterium. Han viste også til en av de ledende ekspertene i Norge på offentlige anskaffelser, advokat Robert Myhre, som har sagt at det er åpenbart at selskapene ikke kommer likt ut. Han hevder forskjellen er stor.
– Hadde ikke Go-Ahead oppfylt kravene hadde de ikke vunnet konkurransen, svarte Jon Georg Dale.
– Kravet var at anbudsvinneren skulle levere minst like godt som i dag, og det var små forskjeller på de tre anbudene, la han til.
– Vi er en profesjonell kjøper som er en seriøs aktør Vi skal være veldig fornøyd med at vi har politikere som er useriøse aktører fra staten sin side, sa Dale.
Sverre Myrli ville vite hvorfor det er Jernbanedirektoratet selv som behandlet klagen fra SJ på anbudskonkurransen. Det er helt vanlig praksis, svarte Dale.
– Men hvis de ville anket vedtaket kunne SJ gjort det til KOFA (klagenemnda for offentlige anskaffelser, red.mrk.). Det har de ikke gjort, svarte Dale.
• Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin