JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-medlemmenes hjertesaker:

Mantena-ansatte Torbjørn brenner for at togverkstedet i Trondheim skal bestå: – Vi trenger å bevare sånne arbeidsplasser

Torbjørn Støre har aldri vært politisk aktiv. I år er han det. Hans viktigste sak er at Marienborg fortsatt skal huse verksted og industri.
VIL BEHOLDE VERKSTEDET: Torbjørn Støres hjertesak er at Trondheim fortsatt skal ha industriarbeidsplasser i byen.

VIL BEHOLDE VERKSTEDET: Torbjørn Støres hjertesak er at Trondheim fortsatt skal ha industriarbeidsplasser i byen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Det kan ikke bare være boliger og kafeer i Trondheim.

I 16 år har Torbjørn Støre jobbet ved Mantena på Marienborg, sentrumsnært i Trondheim. Nå er den tidligere flymekanikeren, nå nestlederen i Norsk Jernbaneforbund sin verkstedklubb i Mantena på Marienborg, redd for at det sakte, men sikkert går mot slutten.

I vår har han, sammen med andre tillitsvalgte i Mantena, forsøkt å få de politiske partiene i Trondheim til å jobbe for at det ikke skal gå den veien.

– Jeg har aldri vært politisk aktiv. Aldri stått på noen kommunevalgliste. Men dette er en sak det er viktig å kjempe for. Det handler om hvordan byen vår skal være, sier Støre.

Fra industri til bolig

Bakgrunnen for engasjementet er at Bane Nor ønsker å bygge en ny hall for vedlikehold av de nye Flirt-togene på Støren, en time i bil sør for Trondheim.

De ansatte frykter at når dagens lokaltog etter hvert blir faset ut, vil alt vedlikehold av lokaltog bli utført på Støren. Da vil det kun være lokomotiv-vedlikehold som gjenstår på Marienborg. Det vil ikke være lønnsomt, og Støre og hans kollegaer tror det dermed vil være slutten for Marienborg.

p

– Jeg frykter at det ikke bare handler om å effektivisere og rasjonalisere verkstedet. At det også handler om store verdier som kan realiseres.

Her er det en 140 mål stor tomt som sikkert mange ser for seg kan bli et boligområde, slår Støre fast.

Mister fagmiljøet

Han mener både Trondheim og miljøet vil være taperen om verkstedet forsvinner. Både ansatte og materiell må fraktes til Støren. Men viktigst for Støre, som bor med kone og tre barn på Ranheim i Trondheim, er Marienborg som arbeidsplass.

– Dette er en av de største industriarbeidsplassene i Trondheim. Vi har et veldig godt fagmiljø. I tillegg er det et av de største kompetansemiljøene på diesellokomotiv. Det miljøet vil forvitre om Marienborg legges ned, slår Støre fast.

p

Han synes det er trist om dét blir resultatet.

– Det er viktig å ha et mangfold av arbeidsplasser i byen min. Vi trenger å bevare sånne arbeidsplasser som dette, sier Støre.

Lite engasjement

Han forteller at planene til Bane Nor kom bardust på de ansatte. Foreløpig er det bare de tillitsvalgte i Mantena-klubben som arbeider for denne saken. Og Støre innrømmer at han synes det går tungt.

– Dette er sikkert ikke en viktig sak for de fleste. Det er vanskelig å mobilisere. Det er jo ikke noe som vil skje over natta. Arbeidsplassene blir ikke borte med en gang. Og det gjør jo at for eksempel lokalavisene er lunkne til å skrive om den. Men det er en sak som alle ansatte her er opptatt av. De fleste bor i området rundt Marienborg. Derfor mener jeg at det er viktig å jobbe politisk nå. Vi må tenke langsiktig. Vi må bevare Marienborg, sier Støre.

LO-medlemmenes hjertesaker:

«All politikk er lokal», og i kommunevalg er dette enda mer sant enn i stortingsvalg.

Les om sakene som har vakt engasjementet til enkeltmedlemmer før årets valg:

Kari, ansatt i UD: Å gjøre sjøbad og fjorden tilgjengelig for alle
Torbjørn, ansatt i Mantena: Å bevare togverkstedet i Trondheim
Terje, pensjonert landpostbud: Å ta vare på de svakeste i samfunnet
Roy Åge, ansatt i Nav: Dæ ska va lys i aille husan

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse