JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen kan endre Norsk Jernbaneforbund

NJF åpner for sammenslåing med andre forbund

Situasjonen i jernbanesektoren gjør at NJF vil vurdere muligheter for både tettere samarbeid, å gå sammen med andre og å etablere et nytt fagforbund.
FOR: Per-Arild Lyng, leder i Bilpersonalets forening Trøndelag, mener det er avgjørende for NJF å åpne for sonderinger.

FOR: Per-Arild Lyng, leder i Bilpersonalets forening Trøndelag, mener det er avgjørende for NJF å åpne for sonderinger.

Bjørn Asle Grimstad

oystein.braathen@lomedia.no

Begrunnelsen er at oppsplitting og privatisering i jernbanesektoren kan svekke NJFs mulighet til å sikre framtidige tariffavtaler. Jernbanereformen åpner for at private selskaper kommer inn både i persontrafikk med tog og innen vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen.

Forslaget innebærer å gi administrasjonen fullmakt til å starte forhandlinger. Et resultat må legges fram for et nytt landsmøte, enten ordinært eller ekstraordinært.

Jernbanereformen åpner for private selskaper

– Vi må kanskje gjøre noen endringer for å skaffe oss forhandlingsmuligheter på NHO-området. Vi har forhandlingsrett i staten og i Spekter. Det kan hende at noen av våre medlemmer kommer over i et privat selskap, sa Jane B. Sæthre da hun orienterte om forslaget.

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

300 av 700 i NSBs administrasjon må gå

Reformen åpner for at private selskaper kommer inn både i persontrafikk med tog og innen vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen. Der har forbund i privat sektor «eierskap» til tariffavtalene.

– Vi kan ikke låse oss til ikke å ta en diskusjon med andre LO-forbund, sa Kjell Næss i debatten.

Mot

Det kom motforestillinger, og Jacob Solgaard, leder i Oslo konduktørforening, ba om at forslaget ble trukket. Flere spørsmål angikk hva fullmaktene ville innebære.

MOT:  Jacob Solgaard, leder i Oslo konduktørforening, ba om at forslaget ble trukket.

MOT: Jacob Solgaard, leder i Oslo konduktørforening, ba om at forslaget ble trukket.

Bjørn Asle Grimstad

For

Per-Arild Lyng mente derimot at dette er viktig. Han er sjåfør i Nettbuss, og viste til anbudskonkurransene i sin egen bransje.

– Det er meget viktig å komme i gang med sonderinger. Hvis vi ikke vedtar dette er vi solgt som organisasjon, sa Lyng som leder Bilpersonalets forening i Trøndelag.

Forslaget ble vedtatt mot ti stemmer.

Flere saker fra NJF-landsmøtet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse