Jernbanereformen kan endre Norsk Jernbaneforbund
NJF åpner for sammenslåing med andre forbund
Situasjonen i jernbanesektoren gjør at NJF vil vurdere muligheter for både tettere samarbeid, å gå sammen med andre og å etablere et nytt fagforbund.
FOR: Per-Arild Lyng, leder i Bilpersonalets forening Trøndelag, mener det er avgjørende for NJF å åpne for sonderinger.
Bjørn Asle Grimstad
oystein.braathen@lomedia.no
Begrunnelsen er at oppsplitting og privatisering i jernbanesektoren kan svekke NJFs mulighet til å sikre framtidige tariffavtaler. Jernbanereformen åpner for at private selskaper kommer inn både i persontrafikk med tog og innen vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen.
Forslaget innebærer å gi administrasjonen fullmakt til å starte forhandlinger. Et resultat må legges fram for et nytt landsmøte, enten ordinært eller ekstraordinært.
Jernbanereformen åpner for private selskaper
– Vi må kanskje gjøre noen endringer for å skaffe oss forhandlingsmuligheter på NHO-området. Vi har forhandlingsrett i staten og i Spekter. Det kan hende at noen av våre medlemmer kommer over i et privat selskap, sa Jane B. Sæthre da hun orienterte om forslaget.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
• 300 av 700 i NSBs administrasjon må gå
Reformen åpner for at private selskaper kommer inn både i persontrafikk med tog og innen vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen. Der har forbund i privat sektor «eierskap» til tariffavtalene.
– Vi kan ikke låse oss til ikke å ta en diskusjon med andre LO-forbund, sa Kjell Næss i debatten.
Mot
Det kom motforestillinger, og Jacob Solgaard, leder i Oslo konduktørforening, ba om at forslaget ble trukket. Flere spørsmål angikk hva fullmaktene ville innebære.
MOT: Jacob Solgaard, leder i Oslo konduktørforening, ba om at forslaget ble trukket.
Bjørn Asle Grimstad
For
Per-Arild Lyng mente derimot at dette er viktig. Han er sjåfør i Nettbuss, og viste til anbudskonkurransene i sin egen bransje.
– Det er meget viktig å komme i gang med sonderinger. Hvis vi ikke vedtar dette er vi solgt som organisasjon, sa Lyng som leder Bilpersonalets forening i Trøndelag.
Forslaget ble vedtatt mot ti stemmer.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.