JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Snart starter konkurransen om jernbanestrekningene

300 av 700 i NSBs administrasjon må gå

Av de drøyt 700 som er igjen i NSBs administrasjon, må 300 gå. I februar starter konkurransen om de første togstrekningene.
MÅ VINNE: NSB må vinne persontrafikken på flere av strekningene. – Hvis ikke er vi borte om noen år, sa 
NSBs konsernsjef Geir Isaksen i sin innledning på NJF-landsmøtet

MÅ VINNE: NSB må vinne persontrafikken på flere av strekningene. – Hvis ikke er vi borte om noen år, sa NSBs konsernsjef Geir Isaksen i sin innledning på NJF-landsmøtet

Bjørn Asle Grimstad

oystein.braathen@lomedia.no

NSB må vinne persontrafikken på flere av strekningene.

– Hvis ikke er vi borte om noen år. Det eneste som står igjen da er pensjonsforpliktelsene, sa Geir Isaksen i sin innledning på landsmøtet for Norsk Jernbaneforbund.

Han varslet ytterligere kutt i stab- og støttefunksjoner i konsernet, som alt har vært igjennom en nedbemanning på 25 prosent.

– Vi står igjen med 713 ansatte i disse funksjonene. Av disse må 300 ut. Mange er medlemmer her i NJF. Det er situasjonen vi står i nå, sa Isaksen.

Vilkårene i de første konkurransene offentliggjøres 7. november. Der skal NSB delta.

– Vi må bli det foretrukne selskapet både for Jernbanedirektoratet og for kundene, sa konsernsjefen.

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Omstillingene kommer etter en utvikling der NSB har gjort det bedre hvert år.

– Antall passasjerer har økt med over 30 prosent siden 2011. Og de reiser mer komfortabelt, snart 100 nye togsett er satt inn i trafikk siden 2012. Vi har en mye bedre ruteplan med hyppige avganger, men de største endringene er foran oss. NSB må tilpasse seg til reformen, sa Isaksen.

Solvik-Olsen avviser at jernbanereformen er privatisering

Hans-Christian Gabrielsen: – Kor er analysa som viser at togprivatiseringa er god økonomi og gjev betre tenester?

NSB fikk omdømmeprisen 2016

Samme dag som han presenterte framtidsutsiktene fikk NSB omdømmeprisen for 2016. Den ble delt ut i forbindelse med offentliggjøringen av «Profilundersøkelsen Store norske bedrifter – 2016».

– Vårt omdømme er skjørt, og siden krisevinteren 2010 har vi jobbet hardt for å gjøre oss fortjent til et bedre rykte. Dette er en svært gledelig påskjønnelse, sa Geir Isaksen.

Siden 2011 har andelen med godt inntrykk av NSB økt fra 36 prosent til 65 prosent, og andelen som har dårlig inntrykk gikk ned fra 44 prosent til 20 prosent.

Blant kundene har 68 prosent et godt inntrykk av NSB når det gjelder miljøbevissthet.

Konduktører ber Solvik-Olsen om å skåne jernbanefamilien

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse