LOVER IKKE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) sier det kan ta flere måneder å avklare om staten kan overta NSBs pensjonsforpliktelser uten å bryte EU-regler.
Siri Hardeland
Spekter og LO Stat enige om NSB
Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet
NSB kan gå konkurs om staten ikke plukker opp ei gigantisk regning for NSB-ansattes pensjoner. Men samferdselsdepartementet vil ikke love noe.
yngvil@lomedia.no
LO Stat og Spekter ble i går enige om å videreføre den nåværende pensjonsordningen i NSB.
Det skjedde da partene i dag ble enige i tarifforhandlingene etter en pause fra midten av juni. Det er spørsmål knyttet til pensjon som gjorde at de ikke ble ferdige før sommeren. Partene har ventet på svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om staten tar ansvar for NSBs enorme pensjonsforpliktelser.
Staten har nå svart, men vil ikke gi noe løfte.
– Vi har utsatt problemet, sier Jane Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund.
Enorm pensjonsregning
NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser. Pensjon kan koste så dyrt at selskapet ikke vil greie å konkurrere med private selskaper som har langt billigere pensjonsordninger – og dårligere for de ansatte, frykter Norsk Jernbaneforbund.
I et brev til samferdselsministeren skrev Spekter og LO Stat at «pensjonsspørsmålet må løses for at NSB skal ha rammebetingelser som sikrer at selskapet kan delta i konkurransen på lik linje med nye private aktører». Norsk Jernbaneforbund krever en garanti om at staten overtar pensjonsforpliktelsene.
• Les også: Pensjonsproblemer truer med å sprenge NSB
Litt håp til NSB-ansatte
26. august kom svaret som ikke avklarte noe, men som likevel gir litt håp til NSB-ansatte: «Samferdselsdepartementet legger vekt på at NSB skal ha rammebetingelser som legger til rette for at konsernet kan være konkurransedyktig i en reformert jernbanesektor, og at de ansatte ivaretas på en god måte», skriver samferdselsministeren i brevet som Fri Fagbevegelse har fått tilgang til.
Solvik-Olsen skriver at departementet jobber med å avklare med EFTAs overvåkingsorgan ESA hva som er «lovlig statsstøtte». Det må de gjøre før staten som eier kan ta stilling til «de finansielle rammebetingelsene».
Han forventer at det kan ta flere måneder å avklare dette, og skriver at departementet prioriterer dette arbeidet.
• 15.000 minstepensjonister går glipp av pensjonsøkning
Togruter på anbud neste år
KREVER HANDLING: –Det er staten som har besluttet at vi skal drive jernbane i Norge på en annen måte enn før, og da må staten stille penger til rådighet for at NSB skal kunne konkurrere, sier fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund Jane Sæthre.
Tri Nguyen Dinh
– Det kan hende at tiden vil hjelpe oss, sier NJF-leder Sæthre i en kommentar til brevet fra samferdselsministeren.
Samtidig sier hun at de ikke har veldig lang tid:
– Det er i løpet av første halvår av 2017 at persontogtrafikken skal ut på anbud. Det (de høye pensjonsutgiftene, journ.anm.) vil ramme NSB med en gang, sier hun til Fri Fagbevegelse.
• «Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»
Krever at staten tar ansvaret
NJF-lederen mener lønns- og pensjonsvilkårene hele tiden vil være til hinder for at NSB skal fungere i et konkurranseutsatt marked. Alternativet til å tape konkurransen er at de ansatte må gi fra seg goder.
– Staten må ta ansvaret, krever Sæthre.
– Det er staten som har besluttet at vi skal drive jernbane i Norge på en annen måte enn før, og da må staten stille penger til rådighet for at NSB skal kunne konkurrere, mener hun.
• Nå er det ikke lenger lov å tvinge 67-åringer til å slutte på jobben
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.
Hanna Skotheim