JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

Ole Palmstrøm

SJ krever omkamp om Sørlandsbanen – mener Go-Ahead har urealistiske priser

SJ mener britiske Go-Ahead skulle vært avvist fra anbudskonkurransen på Sørlandsbanen, fordi prisene er urealistisk lave i forhold til ytelsen.



30.10.2018
12:16
31.10.2018 10:33

morten.hansen@lomedia.no

Samme dag som Go-Ahead signerer kontrakten for drift av Sørlandsbanen med Jernbanedirektoratet, sender det svenske jernbaneselskapet en klage på anbudskonkurransen til direktoratet.

SJ Norge, som sammen med NSB tapte anbudet på Sørlandsbanen, har en smørbrødliste med feil de mener er gjort i anbudskonkurransen.

Det svenske jernbaneselskapet mener at anbudet bryter med anskaffelsesregelverket, at kvalitetskriteriet er vurdert feil og at vinneren Go-Ahead skulle vært avvist fordi prisene de har levert er urealistisk lave i forhold til ytelsen.

• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet

– Vi erkjenner at Jernbanedirektoratet har hatt en vanskelig jobb. Men utfordringen er ikke å se om de har gjort noe galt – vi får ikke muligheten til se om direktoratet har gjort noe rett, sier Bendek Maartmann-Moe, administrerende direktør i SJ Norge.

Den ene av de tapende partene har ikke fått sett nok av anbudsvinnerens tilbud, til at de er forsikret om at alt har gått riktig for seg.

– Den lille innsikten vi har, gjør oss urolig, sier Maartmann-Moe.

Pris – ikke kvalitet

SJ mener anbudsprosessen ikke har fulgt lov offentlige anskaffelser, og vil derfor at hele prosessen blir grundig gjennomgått. Klagen går på både selve prosessen, og hvordan kvalitet har blitt vurdert i forhold til pris.

«I anbudet skulle kvalitet vektes 60 prosent og pris 40 prosent, men det er flere forhold som tyder på at prosessen i praksis har blitt en konkurranse bare om pris og ikke om kvalitet.», skriver SJ i klagen.

SJ Norge poengterer at de, ifølge Jernbanedirektoratet, leverte det kvalitativt beste tilbudet av alle operatørene.

«Vårt tilbud var basert på å sette kunden og kundeopplevelse i sentrum.», står det i klagen.

Ba om utsettelse

SJ Norge håpet kontraktsigneringen med Go-Ahead ville bli utsatt, til klagen var tatt til følge. I klagen skriver de: «SJ Norge opplyser for ordens skyld at det vil være i strid med kravet til en rettferdig konkurranse og prinsippet om gjennomsiktighet om Jernbanedirektoratet velger å signere kontrakt før klagen er besvart og SJ Norge har hatt rimelig tid til å vurdere svaret».

Maartmann-Moe er overrasket over at direktoratet valgte å se bort fra anmodningen.

– Det er litt uvanlig, i alle fall hvis man sammenlikner tilsvarende situasjoner i luftfarten. Der har man utsatt signering. Men det er fullstendig opp til Jernbanedirektoratet. Vi får håpe at vi får gode svar etter hvert. Hvis ikke får vi se hva vi gjør videre, sier Maartmann-Moe.

Han understreker at selskapet har små realistiske forhåpninger om at anbudet blir omgjort.

– Men vi vil sikre oss at det har vært en god prosess i forkant av – og ikke minst og at det blir gode prosesser i framtiden, sier Maartmann-Moe.

Ingen grunn til utsettelse

Jernbanedirektoratet skriver på sine hjemmesider at klagen fra SJ Norge ikke ga grunn til å la være å undertegne kontrakten. En konklusjon på klagen vil trolig foreligge i løpet av 14 dager. Til Aftenposten begrunner Svein Horrisland, sjef for innkjøpsavtalene i Jernbanedirektoratet, hvordfor de ikke utsatte signeringen.

– Dette er en forvaltningsklage, som vi skal behandle på vanlig måte. Vi gjorde en rask juridisk vurdering, og så på hvilke konsekvenser klagen kunne få. Den vurderingen viste at det ikke forelå et grunnlag for la være å undertegne kontrakten, sier Horrisland til Aftenposten.

Les også:

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge

Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen

Go-Ahead kommer til dekket bord, sier tidligere NSB-sjef

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.10.2018
12:16
31.10.2018 10:33



Mest lest

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Oversikt: Her er de ledige jobbene

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

Privat

Industriarbeidar Eric Andre slit med straumrekningane: – Har aldri hatt det så trongt økonomisk

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland venter mange meklinger i løpet av våren. Økonomien og partenes meldinger i media gjør at han tror det kan bli mange krevende meklinger.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland venter mange meklinger i løpet av våren. Økonomien og partenes meldinger i media gjør at han tror det kan bli mange krevende meklinger.

Ole Palmstrøm

Fire grunner til at Riksmekleren tror vårens lønnsoppgjør blir vanskelig

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

PÅ FLYPLASSEN: Engelske Cris Guest er oljearbeider på norsk sokkel. Her er han avbildet før jul da han skulle teste seg da han ankom Oslo lufthavn og skulle videre ut på jobb.

PÅ FLYPLASSEN: Engelske Cris Guest er oljearbeider på norsk sokkel. Her er han avbildet før jul da han skulle teste seg da han ankom Oslo lufthavn og skulle videre ut på jobb.

Jan-Erik Østlie

Oljeselskap nekter uvaksinerte å dra på jobb. Cris mener han har en bedre løsning

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Heiko Junge / NTB

Trond Giske: Velgerne forlater oss

Tonje Paulsen Solem

Nå er det avgjort: Norgesplaster blir i Norge, men varsler endringer

DOBBELTLIV: Per Christensen var leder av Danmarks største fagforbund. Nå må han på grunn av manglende tillit etter avsløringer om langvarige forhold til flere kvinner samtidig.

DOBBELTLIV: Per Christensen var leder av Danmarks største fagforbund. Nå må han på grunn av manglende tillit etter avsløringer om langvarige forhold til flere kvinner samtidig.

3F

Dansk fagforeningsleder går av etter avsløringer om dobbeltliv

VIL STILLE KRAV: Hurtigrutens Daniel Skjeldam og Hedda Felin støtter LO-leder Peggy Hessen Følsvik i krav om norske vilkår i Norge, også på sjøen.

VIL STILLE KRAV: Hurtigrutens Daniel Skjeldam og Hedda Felin støtter LO-leder Peggy Hessen Følsvik i krav om norske vilkår i Norge, også på sjøen.

Tri Nguyen Dinh

Hurtigruten vil ha norske lønns- og arbeidsforhold: – Vi må tåle at det stilles krav til oss

Statsminister Jonas Gahr Støre.

Statsminister Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Slik er dommen over regjeringen fra LOs topptrio