Bussjåfører oppfordres til streikebryteri
Transport ber egne medlemmer ta hensyn til lokførernes streik
Bussjåfører er blitt bedt om å kjøre ekstraruter der togtrafikken rammes av lokførernes streik. – Hold dere unna slik kjøring, sier Transport.
- Vi har fått melding om at busselskaper forsøker å få sjåførene til å ta på seg ekstrakjøring på grunn av flere passasjerer under lokmannsstreiken. Det er forsøk på strekebryteri, sier Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Transportarbeiderforbundet vil ikke godta at bussjåfører skal settes til å kjøre ekstrabusser når togene står. Transportarbeiderne mener slike ekstrabusser vil undergrave lokførernes streik, og at det dermed blir å betrakte som streikebryteri.
Lokførerne har streiket siden 29. september.
• Ingen kontakt mellom lokførere og Spekter
Overrasket
Streiken har ført til flere passasjerer på bussrutene som trafikkerer de samme strekningene som de streikerammede togene. Nå har Transportarbeiderforbundet fått melding fra sine tillitsvalgte i flere busselskaper om at sjåførene er blitt bedt om å kjøre ekstraruter som selskapene vil sette opp for å kunne ta unna flere passasjerer grunnet togstreiken. Det liker 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet dårlig.
– Vi har fått noen foruroligende meldinger fra våre tillitsvalgte. Jeg vil ikke nevne navn, men det dreier seg om bussbedrifter som driver busstransport på de linjene hvor det er streik her på Østlandet. Vi oppfatter det som et forsøk på streikebryteri, og jeg må si jeg er litt overrasket over det. NSB har vært helt klare på at de ikke vil sette opp ekstra busser fordi NSB anser det for å være streikebryteri. Da burde andre busselskaper være like lojale siden dette er en lovlig streik. Bestillingsselskapene er i stor grad offentlige, så man blir jo litt forundret over at man ikke klarer å holde fingrene av fatet, sier Sivertsen.
• Massiv støtte til lokførernes streik
Henstiller til å si nei
Transport-toppen avviser imidlertid at det er lokførerne som har bedt Transportarbeiderforbundet å agere.
– Det er meldingene fra våre tillitsvalgte som har gjort at vi har ønsket å gå ut så raskt som mulig. Lokførerne har nok mer enn nok å gjøre med streiken, sier han.
Sivertsen har nå sendt ut skriv til alle tillitsvalgte der forbundet henstiller sine sjåfører til å si nei til slike ekstraoppdrag.
– Vi støtter fullt og helt opp om Lokmannsforbundets streik, og vet at presset på sjåførene våre kan bli større jo lenger streiken varer. I noen tilfeller kan det riktignok være vanskelig å vite om det er ekstraoppdrag eller ikke, men da bør medlemmene ta kontakt med sine tillitsvalgte for å få det avklart før de tar på seg oppdraget. Vi ville jo ikke akseptert at andre ødela for vår streik om det var vi som var i konflikt. Derfor bør heller ikke vi bidra til å forkludre lokmannsstreiken, sier Sivertsen.
Egen samvittighet
Sivertsen innrømmer at forbundet ikke kan pålegge sine egne medlemmer å nekte å ta disse oppdragene, eller det vil få direkte konsekvenser for medlemmer som eventuelt påtar seg slike oppdrag.
– Den verste straffen man kan få er at man må leve med sin egen samvittighet og vite at man har gått mot en lovlig streik. Hvordan forholdet til andre kolleger blir, kan man jo bare tenke seg, sier han.
– Å si nei til slike oppdrag er å vise sympati med våre fagforeningskamerater i Norsk Lokomotivmannsforbund, understreker Dag-Einar Sivertsen i Transportarbeiderforbundet.
• Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år
Streiken blant lokførerne
Natt til 29. september gikk Norsk Lokomotivmannsforbund, NLF, ut i streik, da det ikke lykkes å bli enige i mekling om ny tariffavtale. Striden står om lokomotivførernes kompetanse. NLF krever at kompetansekravet skal opprettholdes på dagens nivå, mens arbeidsgivernes organisasjon, Spekter, ikke ville gå med på et slikt krav. I skrivende stund er 118 lokførere i streik, og mange tog både på Østlandet og rundt Bergen er rammet av streiken.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.