Vant kontrakten på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen:
Verkstedarbeidere jubler for trygge jobber i åtte år. Mantena skal vedlikeholde Go-Ahead-togene
De neste åtte årene skal Mantena vedlikeholde togene som Go-Ahead Norge kjører på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
Mantena-ansatte fryktet at andre ville vinne kontrakten om vedlikeholdet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Nå er de sikret jobb i åtte år. (Bildet er fra jernbaneverkstedet på Grorud i Oslo)
Tri Nguyen Dinh
morten.hansen@lomedia.no
Mantena AS, som eies av Samferdselsdepartementet, har signert avtale med Go-Ahead Norge AS om vedlikehold av togene som går på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Avtalen strekker seg over åtte år.
– Vi er stolte og glade for avtalen med Go-Ahead, som bekrefter Mantenas posisjon i markedet som en ledende aktør i utviklingen av norsk jernbanesektor, skriver administrerende direktør i Mantena, Kjetil Hovland, i en pressemelding.
Flere ansatte
Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier avtalen ble godt mottatt av de ansatte. Han konstaterer at den ikke bare sikrer eksisterende arbeidsplasser, det vil også bli snakk om jobb til flere.
– For våre medlemmer på verkstedet i Stavanger er det veldig positivt. Der blir det oppbemanning. Det er snakk om en dobling av ansatte – og mer enn det, sier Trønnes.
Ingen nedbemanning
Go-Ahead vil at vedlikeholdet av materiellet skal skje i Stavanger. Det betyr togsettene fjernes fra Lodalen i Oslo. Det vil, ifølge Trønnes, likevel ikke gå ut over bemanningen på verkstedet som ligger like ved Oslo S.
– Det vil ikke få noen dramatiske konsekvenser. Vi har vært underbemannet i Lodalen, så det blir ingen nedbemanning der, sier Trønnes.
Landsrådslederen er klar på at både de ansatte og bedriften må strekke seg langt for å sikre kontrakten med det britiskeide selskapet.
– Det blir tøffere tak, og vi må levere. Men det skal vi klare. Vi har tro på at dette skal gå bra, sier Trønnes.
Skaper trygghet
Også sentralt i NJF er avtalen tatt godt imot.
– Dette er vi veldig fornøyd med, selvsagt, sier Kjell Næss, nestleder i Jernbaneforbundet.
Forbundet organiserer brorparten av verkstedarbeiderne i Mantena. Tidligere i år ble det klart at selskapet mistet kontrakten på vedlikeholdet av Flirt-togene til Stadler.
p
– Det er viktig for våre medlemmer i Mantena at det ikke ble noen andre som vant kontrakten. Det ville ført til usikkerhet rundt muligheten til virksomhetsoverdragelse, og sette lønns- og arbeidsvilkår i spill, sier Næss.
Partnerskap
Administrerende direktør Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin, skriver i pressemeldingen at langsiktighet er viktig for selskapet. Hun karakteriserer avtalen som et partnerskap, som skal bidra til at Go-Ahead gjennomfører oppdraget sitt:
– Nemlig flere og mer fornøyde kunder, sier Elgin.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.