TRYKKET STEMNING: Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd, er overrasket over at NSB valgte bort Mantena. Han håper på virksomhetsoverdragelse for de 70 ansatte som blir berørt.
Morten Hansen
NSB dropper Mantena, velger sveitsiske Stadler for vedlikehold av Flirt-togene
70 verkstedarbeidere i Sundland, Skien og Bergen kastes ut i usikkerhet når NSB velger sveitsiske Stadler til å vedlikeholde de nye Flirt-togene. Dette skjer på bekostning av Mantena, selskapet NSB nylig eide.
morten.hansen@lomedia.no
– Det er en trykket stemning. Vi er oppgitte, sier Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd.
Han har nettopp deltatt i et informasjonsmøte med de ansatte på Mantena Sundland, for å fortelle at de har mistet kontrakten på vedlikeholdet av Flirt-togene.
NSB har konkurranseutsatt vedlikeholdet av hele togflåten. Sist torsdag vedtok styret i NSB å tildele kontrakten på Flirt-togene til Stadler, på bekostning av Mantena – som fram til nå har hatt vedlikeholdet.
• Regjeringen kutter i dagpengene for 3.550 arbeidsledige. Smålig, mener LO
Håper på virksomhetsoverdragelse
Om lag 70 ansatte på verkstedene i Sundland, Skien og Bergen blir berørt. Trønnes konstaterer at mange er usikre.
– Vi mener arbeidsmiljøloven sikrer virksomhetsoverdragelse. Arbeidet skal skje på samme verksted, med samme materiell. Men usikkerheten er der, fram til Stadler bekrefter virksomhetsoverdragelse, sier Trønnes.
Han mener overtakelsen likevel vil få konsekvenser.
– Stadler har dårligere pensjonsordning enn Mantena, så det vil bli konsekvenser, fastslår Trønnes.
Han er overrasket over at NSB valgte bort Mantena.
– Det forundrer oss at Stadler blir valgt. De har garantiarbeidet på Flirt-togene. Nå får de både garanti og vedlikehold, sier Trønnes.
• Offentlig ansatte på anbud: – Det aller viktigste er å redde jobbene våre
Oppsiktsvekkende
NSB har konkurranseutsatt vedlikeholdet av hele togflåten. Sist torsdag vedtok styret i NSB å tildele i kontrakten på Flirt-togene til Stadler, på bekostning av Mantena – som fram til nå har hatt vedlikeholdet.
– Det er oppsiktsvekkende at NSB gjør dette mot det selskapet som de inntil nylig eide. At Mantena mister denne kontrakten, får stor betydning for de ansatte i Mantena – spesielt for de som jobber på verkstedene i Sundland, Skien og Bergen, sier Jane B. Sætre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Mantena er heleid av Samferdselsdepartementet, og var opprinnelig verkstedsenheten til NSB. I 2002 ble Mantena skilt ut som eget selskap, og var for bare halvannet år siden heleid av NSB.
• NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen
Trenger kontinuitet
Den sveitsiske togprodusenten Stadler, som nå har fått vedlikeholdskontrakten, er det samme selskapet som har produsert Flirt-togene.
– Sett i lys av at Stadler har levert hele Flirt-serien, er det ikke overraskende at de vinner en slik konkurranse, sier Sætre.
Det skjer samtidig med at togstrekningene «pakke 2 Nord» og «pakke 3 Bergensbanen» er ute på anbud.
– Det hadde vært OK med kontinuitet knyttet til den delen av togtrafikken som fortsatt er en del av avtalen mellom NSB og staten. Jeg sier som våre danske togvenner: Alt kastes opp i luften, ingen har mål og mening om hvorfor det er nødvendig, og hva man vil oppnå, sier Sætre.
• NSB brøt reglene da tog-vedlikehold ble sendt til Ungarn (september 217)
NSB: – Stadler hadde det beste tilbudet
Vedtaket ble gjort på NSBs styremøte 14.02 og er gjeldende frem til og med 2024, med opsjon for forlengelse inntil fire år, skriver NSB i en pressemelding.
Valget av Stadler, forklarer direktør for Trafikk og Teknikk, Tormod Gjermundsen slik:
– Den opprinnelige kontrakten med Mantena var på utgående, derfor var det naturlig å utlyse en ny konkurranse. Mantena var med i denne, men det var til slutt Stadler Norge som hadde det beste tilbudet. Totalt var det fem tilbydere med i konkurransen.
Mantena AS
• Mantena AS er et norsk selskap med virksomhet innen vedlikehold av skinnegående kjøretøy i Norge og Sverige, og er direkte lagt under Samferdselsdepartementet.
• Mantena var den tidligere verkstedenheten til Norges Statsbaner. Selskapet ble skilt ut som eget aksjeselskap i januar 2002, med NSB som 100 prosent eier frem til juli 2017.
Fra Wikipedia
Mantena AS
• Mantena AS er et norsk selskap med virksomhet innen vedlikehold av skinnegående kjøretøy i Norge og Sverige, og er direkte lagt under Samferdselsdepartementet.
• Mantena var den tidligere verkstedenheten til Norges Statsbaner. Selskapet ble skilt ut som eget aksjeselskap i januar 2002, med NSB som 100 prosent eier frem til juli 2017.
Fra Wikipedia
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard