Sverre Myrli, Ap.
Martin Guttormsen Slørdal
Vil ha svar på hvordan italienske Condotte ble valgt som entreprenør
Både Sverre Myrli (Ap) og Ivar Odnes (Sp) bringer Condotte-krisen til Stortinget.
helge@lomedia.no
Bane Nor har hevet kontrakten med entreprenøren Condotte på Follobanen. Nå begynner etterspillet i Stortinget.
I spørretimen
– Før den siste milliardkontrakten med det italienske selskapet ble inngått, fikk det daværende Jernbaneverket sterke signaler i en evalueringsrapport om at gjelda i selskapet var skyhøy og at likviditeten var svak. Hvordan kunne staten inngå kontrakt med italienske Condotte etter at varsellampene lyste? Og hvilke tiltak er gjort for at noe liknende ikke skal skje igjen, er spørsmålene stortingsrepresentant Sverre Myrli vil ha svar på i Stortingets spørretime onsdag.
– Jeg forventer en ydmyk statsråd som tar dette på største alvor og som kan fortelle oss hvorfor den italienske entreprenøren ble valgt til tross for at varsellampene lyste før kontrakten ble tildelt, sier Sverre Myrli til frifagbevegelse.no.
– Follobanen er det største samferdselsprosjektet, og det er viktig at det ikke blir forsinket. I tillegg må det sørges for at det er ordentlige arbeidsforhold for de som jobber der, legger Myrli til.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Prinsipielle sider
Han mener denne saken også viser noen andre prinsipielle sider.
– Når vi bruker så mye penger på samferdsel, hvordan kan vi sørge for at vi får mest mulig igjen for de store beløpene som investeres. Follobanen er noe mer enn et hull i fjellet. Når vi bruker 26 milliarder på et slikt prosjekt må vi få igjen mer enn bare et hull i fjellet. Hvorfor gir vi da kontrakter til utenlandske selskaper, når vi i stedet kan støtte opp om en norsk bygg- og anleggsbransje, spør Sverre Myrli.
Både han og Ivar Odnes viser til lærdommen fra fellesprosjektet med E6 og Dovrebanen i Gudbrandsdalen, hvor også et utenlandsk selskap måtte kaste inn håndkleet.
– Dette må vi ta på dypeste alvor, slik at vi unngår at det samme skjer igjen. Det er kanskje ikke nødvendig å sitte på møter med kinesiske og italienske entreprenører når norsk byggebransje kan klare det selv, mener Sverre Myrli.
Samme spørsmål
Omtrent samme spørsmål stiller Ivar Odnes i onsdagens spørretime.
«Bane NOR varsla 30. januar at dei heva kontrakten med totalentreprenør Condotte grunna økonomiske problemar. Condotte har hatt to av Follobane-prosjektets totalkontrakter. Kan statsråden forsikre at dette ikkje skal forseinka framdrifta på utbygginga av Follobanen», lyder hans spørsmål.
Han vil ha svar på om samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kan garantere at det ikke blir forsinkelser på Follobanen.
– Og hvordan vil han sørge for at nye prosjekt og anbudskontrakter blir håndtert i størst mulig grad har større sikkerhet i forhold til valg av entreprenør, spør Odnes.
Han minner om at situasjonen på Dovrebanen skapte utfordringer både for underentreprenører og hele prosjektet, og både forsinket og fordyret prosjektet.
Avviser påstander
Den siste av de to kontraktene fikk den italienske entreprenøren Condotte etter å ha fått strykkarakter på flere økonomiske punkter i en KPMG-rapport. Finansprofessor Thore Johnsen ved Norges handelshøyskole karakteriserte valget av entreprenør som en skandale, og Byggenæringens landsforening har også kritisert valget av Condotte, ifølge bygg.no.
Follobane-ledelsen har avvist overfor Byggeindustrien at det var tegn som tydet på at entreprenøren ikke var kvalifisert til å ta på seg de to totalentreprisene ved gigantutbyggingen. De har også pekt på at det var flere ting i vurderingene som gikk i favør entreprenøren
• Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap – viderefører Follobaneprosjektet selv
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin