JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Arne Fosen, konserndirektør i NSB Persontog.

Arne Fosen, konserndirektør i NSB Persontog.

Ole Palmstrøm (arkivfoto)

Anbudet på Sørlandsbanen:

Anbudstilhengerne mener Go-Ahead sparer staten for 300 millioner kroner i året. NSB-direktørens regnestykke viser noe helt annet

Det britiske togselskapet Go-Ahead skal i snitt få 150 millioner kroner i året for å drifte jernbanen på Sørlandet. Tilhengerne av anbudsutsettingen konstaterer at det er over 300 millioner kroner mindre enn NSB får av staten i år. Tallene kan ikke sammenliknes, sier NSB-direktør.



30.10.2018
12:29
05.11.2018 13:11

morten.hansen@lomedia.no

– Det blir ikke riktig å sammenlikne årets statstilskudd til NSB med anbudene som er levert inn, sier Arne Fosen, konserndirektør i NSB Persontog.

NSB skal ha levert et anbud på drøyt 180 millioner kroner i året – 306 millioner mindre enn de 486 millionene de får av staten i 2018 for å drifte Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

SJ tapte kampen om å kjøre tog på Sørlandsbanen. Nå klager de inn valget av Go-Ahead på grunn av urealistiske priser

NSB-direktøren peker på fem punkter som viser hvorfor han mener at NSB kan drive billigere i framtiden:

1. Store utbedringer siste to år

Fosen påpeker at 2017 og 2018 har vært to spesielle år.

– Det har vært utarbeidet store utbedringer på Sørlandsbanen de siste to årene. I år har blant annet kjøreledningene blitt byttet ut. På grunn av dette arbeidet har det vært utstrakt bruk av buss for tog. Det har gjort at vi ikke har vært overoptimistisk med tanke på antall reisende. Vi har budsjettert med at færre reisende, sier Fosen.

2. Antallet passasjerer vil øke

Færre reisende med NSB, betyr at Staten har kompensert for billettinntektene. Og antallet reisende med jernbanen har vært et sentralt punkt i anbudet på Sørlandsbanen.

En av grunnene til at Go-Ahead var lavere enn NSB i sitt anbud, er at selskapet har budsjettert med vesentlig flere reisende de kommende ti årene.

Også NSB regner med at flere vil bruke toget som framkomstmiddel på strekningene – men ikke så mange som Go-Ahead har brukt som beregningsgrunnlag.

– En av grunnene til at også vi har levert et lavere anbud, er at trafikken vil vokse de kommende årene. Vi blir rett og slett flere i dette landet. Noen av disse vil reise med tog, sier Fosen.

3. Billigere å leie tog

Men det er ikke bare antallet reisende og mye anleggsarbeid som gjør at anbudene ligger lavere enn dagens utgifter for staten.

Det er flere grunner til at Sørlandsbanen med tilknyttede linjer blir billigere. Blant annet er det ikke lenger NSB som eier togene. Disse eies nå av det statseide selskapet Norske Tog – og leies av togselskapene. Det har innvirkning på kostnadene.

– Nå betaler vi leie til Norske Tog. Tidligere tok vi innkjøpene selv. Leien beregnes hvert år basert på bokført verdi som stadig går nedover. Dette gjør at materiellkostnaden blir vesentlig lavere. Når det en gang i fremtiden anskaffes nye tog til strekningene spretter leien opp igjen. Også billettsystemet er tatt ut av NSB og eies og driftes i dag av EnTur, sier Fosen.

4. Faste utgifter som ikke kan påvirkes

Han poengterer at baneavgifter, leie av tog, billettsystem og verkstedshaller er utgifter som har vært like for alle selskapene i anbudskonkurransen.

– Dette er utgifter vi må betale til staten, og hvor det ikke har vært mulig å påvirke kostnadene. Dette utgjør en tredjedel av anbudet. I tillegg kommer prisen på strøm som kjøpes gjennom BaneNor Energi. Man skal være kjepphøy for å si at man kan påvirke strømprisen, sier Fosen.

5. NSB har kuttet 250 stillinger

Den siste grunnen til at NSB mener de kan drive billigere i framtiden, enn de har gjort, er effektivisering. Fosen poengterer at selskapet har kuttet 250 ansatte i stab- og støttefunksjoner de to siste årene. I tillegg har de hentet inn nye anbud på blant annet vedlikehold av tog, renhold og servering.

– Til nå har vi brukt blant annet Mantena, som NSB tidligere eide, til vedlikehold av togene. Når vi skal konkurrere om strekninger, må vi også sette våre underleveranser ut på konkurranse. Det gjøres kort sagt forbedringsarbeid på mange områder, for at vi skal kunne drives billigst mulig, sier Fosen.

Les også:

Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet
Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen
Go-Ahead kommer til dekket bord, sier tidligere NSB-sjef

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.10.2018
12:29
05.11.2018 13:11



Mest lest

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Oversikt: I disse yrkene er det flest ledige jobber

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Sissel M. Rasmussen

LO-topp går i strupen på strømopprør: – Er det prisene eller fagbevegelsen de vil til livs?

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Hanna Skotheim

Telefonkøen fikk Nav-ansatt Steinar til å finne andre løsninger

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Eric Johannessen

Arbeidsulykken endret alt for Andrea

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

Privat

Industriarbeidar Eric Andre slit med straumrekningane: – Har aldri hatt det så trongt økonomisk

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland venter mange meklinger i løpet av våren. Økonomien og partenes meldinger i media gjør at han tror det kan bli mange krevende meklinger.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland venter mange meklinger i løpet av våren. Økonomien og partenes meldinger i media gjør at han tror det kan bli mange krevende meklinger.

Ole Palmstrøm

Fire grunner til at Riksmekleren tror vårens lønnsoppgjør blir vanskelig

PÅ FLYPLASSEN: Engelske Cris Guest er oljearbeider på norsk sokkel. Her er han avbildet før jul da han skulle teste seg da han ankom Oslo lufthavn og skulle videre ut på jobb.

PÅ FLYPLASSEN: Engelske Cris Guest er oljearbeider på norsk sokkel. Her er han avbildet før jul da han skulle teste seg da han ankom Oslo lufthavn og skulle videre ut på jobb.

Jan-Erik Østlie

Oljeselskap nekter uvaksinerte å dra på jobb. Cris mener han har en bedre løsning

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Heiko Junge / NTB

Trond Giske: Velgerne forlater oss

DOBBELTLIV: Per Christensen var leder av Danmarks største fagforbund. Nå må han på grunn av manglende tillit etter avsløringer om langvarige forhold til flere kvinner samtidig.

DOBBELTLIV: Per Christensen var leder av Danmarks største fagforbund. Nå må han på grunn av manglende tillit etter avsløringer om langvarige forhold til flere kvinner samtidig.

3F

Dansk fagforeningsleder går av etter avsløringer om dobbeltliv