Sykmelding
Ansatte med avvist sykmelding har fått egen klage-veileder
Sykmeldte risikerer å stå uten inntekt i månedsvis, om sykmeldingen blir avvist. Nå får de hjelp med å klage.
Trine Wiig i Arbeidsmandsforbundet mener det var på høy tid at veilederen kom.
Kasper Holgersen
Saken oppsummert
camilla.yndestad@lomedia.no
– Denne veilederen er vårt svar på hva Nav og NHO holder på med. Informasjonen om hvordan man skal gå fram for å klage er ikke like godt kommunisert til arbeidstakerne, sier forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet Trine Wiig.
Hun mener det var på høy tid at veilederen kom.
NAV og NHO har begge veiledere for hvordan bedrifter kan bestride sykmeldinger, men så langt har det ikke vært utarbeidet en tilsvarende for arbeidstakerne.
Det har Arbeidsmandsforbundet nå gjort noe med.
Nylig publiserte de en egen veileder for arbeidstakere som har opplevd å få sykmeldingen sin bestridt av arbeidsgiver.
Det er nemlig sånn at det er den enkelte arbeidstaker som må klage på vedtaket. Forbundet får ikke gjort noe før klagen har vært gjennom alle klage- og ankeinstansene hos Nav.
– Først da kan saken tas videre i det vanlige rettssystemet, sier Wiig.
Klage-veileder: Ikke godkjent sykmelding? Dette må du gjøre
Egen oppskrift
Veilederen tar arbeidstakeren stegvis gjennom hva man kan gjøre, dersom arbeidsgiver bestrider en sykmelding.
Her er alt fra hva du først må tenke på, til hvordan du sender klage til Nav, tatt med.
– Bransjerådet for renhold opplever at det stadig er flere som ikke får godkjent sykmeldingen sin. Det er vanskelig for medlemmene å vite hva de skal gjøre når de ikke får sykepenger, sier Wiig.
– Helt forferdelig
Ifølge forbundssekretæren kan det ta opptil to år før forbundet kan hjelpe, dersom saken blir anket helt til topps i Nav.
– Hva tenker du om at det er sånn?
– Jeg synes det er helt forferdelig at sykemeldte risikerer å bli stående uten inntekt. Det er de med minst fra før dette går hardest utover.
Wiig legger ikke skjul på at det er en langtekkelig jobb å klage, og at det er medlemmet – eller arbeidstakeren – som selv som må passe på at det blir gjort.
– Det ligger mye ansvar på den sykmeldte. Nav kan ha 12 måneders behandling på en slik klage. For ikke å forsinke behandlingen unødvendig, er det viktig å overholde frister og legge ved riktig dokumentasjon, sier hun.

Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.