Follobanen:
Åpning av Follobanen utsettes ett år til desember 2022 – italiensk konkurs kostet 1,6 milliarder
Bane Nor anbefaler ett år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobaneprosjektet.
Illustrasjonsfoto.
Bane Nor
Hovedårsaken er forsinkelser og kostnader som har oppstått i kjølvannet av at to store byggekontrakter med Condotte ble hevet i 2018.
Bane Nor besluttet å innstille samarbeidet med det italienske entreprenørselskapet i januar i fjor etter at selskapet fikk store økonomiske problemer året før. Dette kostet prosjektet 1,6 milliarder kroner.
Samtidig har grunnforholdene vært mer utfordrende enn ventet. Disse faktorene sammen gjør at det ikke er realistisk at prosjektet ferdigstilles etter den opprinnelig planen, opplyser selskapet.
• Tusener får ikke lønna de har krav på i Norge
Vil øke kostnadsramme
– Bane Nor har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.
Samtidig ber Bane Nor om at prosjektets kostnadsramme økes fra 28,5 til 30,7 milliarder kroner for å sikre gjennomføring og ferdigstillelse. Selskapet mener da at de vil kunne skåne togpendlerne og unngå å stenge togtrafikken lenger enn i ferieukene på sommeren.
– Svært leit
– Det er svært leit for alle som gleder seg til en ny reisehverdag, dersom åpningen blir utsatt med så mye som ett helt år, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Dale ber om at alle relevante handlingsalternativer vurderes, før forespørselen om budsjettøkning havner på hans bord.
SVs samfunnspolitiske talsperson Arne Nævra mener at utsettelsen av Follobanen viser at regjeringen nok en gang svikter i jernbanesektoren.
– Det er et anbudskaos som har ført til denne utsettelsen. Likevel er svaret til regjeringen mer anbud i alle deler av jernbanepolitikken. Det er uforståelig og uklokt, sier Nævra.
Pulveriserer ansvar
Transportpolitisk talsperson Sverre Myrli i Arbeiderpartiet sier at det politiske ansvaret for kostnadssprekken og utsettelsen ligger hos samferdselsministeren.
-Dessverre har vi en regjering som splitter opp jernbanen i Norge og pulveriserer ansvaret. Den ene hånden vet ikke lenger hva den andre gjør, sier han.
Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og vil gi elleve minutters reisetid mellom Oslo og Ski når det står ferdig, noe som er en halvering av reisetiden. 72 prosent av utbyggingen er nå ferdigstilt.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.