Kleven Verft er et av de åtte verftene med Norsk Industri og NHO i ryggen, som har gått til sak for å slippe å allmenngjøre bestemmelsene i tariffavtalen om reise, kost og losji.
Håvard Sæbø
Allmenngjøring i skips- og verftsindustrien
Arbeidsgiverne krever at regjeringa bøyer seg for ESA i Verftssaken
Norsk Industri legger press på regjeringa i Verftssaken. Krever at den snur nå.
torgny@lomedia.no
Rett før jul sendte Norsk Industri et brev til arbeidsminister Anniken Hauglie hvor de krever at regjeringen bøyer seg for ESAs krav i Verftssaken* (se fakta om Verftssaken under artikkelen).
Arbeidsgiverne krever at regjeringen «må varsle ESA at Staten vil foreta nødvendige og umiddelbare skritt for å tilpasse allmenngjøringsforskriften for skips- og verftsindustrien til statens EØS-forpliktelser. Staten bør gjennomføre nødvendige tilpasninger av allmenngjøringsforskriften så tidlig som mulig, og senest ila første kvartal 2017.»
Økte kostnader
I dagens VG kan det se ut som om brevet inneholder trusler om at industrien vil gå til erstatningssøksmål mot regjeringen hvis den ikke følger kravet fra Norsk Industri. Det er ikke rett. Den eneste formuleringen som peker i den retningen er: «Det må vektlegges her at norske bedrifter påføres kostnader gjennom en EØS stridig forskrift.»
ESA er Eftas overvåkingsorgan. Organet har som oppgave å sørge for at EUs konkurranseregler også følges i Efta-landene.
25. oktober sendte organet et formelt brev til den norske regjeringen. Her hevder ESA at det strider mot EUs konkurranseregler å allmenngjøre også bestemmelsene for reise, kost og losji. Dette gjelder de allmenngjorte tariffavtalene i verftsindustrien, byggeplasser og rengjøringsbransjen.
Like spilleregler
«Fri flyt av tjenester er en grunnleggende frihet i det indre markedet, der EØS-avtalen sørger for like spilleregler og rettferdig konkurranse. Men markedet fungerer bare når alle statene følger de samme reglene», sa ESA-president Sven Erik Svedman i en kommentar da ESAs henvnedelse ble sendt.
ESA tok opp saken etter at NHO hadde henvendt seg til organet. ESA hadde også fått en henvendelse fra en europeisk servicebedrfit.
Regjeringen fikk to måneders frist til å svare, men har fått innvilget utsettelse, og har lovt svaret i løpet av første halvdel av januar. Det vil si neste uke.
Det er direktør i Norsk Industri, Lier-Hansen som rasler med erstatningskrav i VG-saken.
– Våre selskaper har betydelige ekstra utgifter knyttet reise-, kost og losjiutgiftene som ESA mener er ulovlig. Det kommer ikke til å bli fremmet krav mot hver enkelt arbeidstaker som ulovlig har mottatt for mye. Det er en regning som Staten vil få: Taksameteret vil løpe fra det tidspunktet Norge eventuelt motsetter seg å følge anmodningen fra ESA og til det kommer en rettslig avklaring, sa Lier-Hansen til VG.
– Lier-Hansen har misforstått
LOs nestleder Tor-Arne Solbakken avviser Norsk Industris tilnærming.
– Dette er misforstått av Lier-Hansen. Saken handler ikke om «lovligheten av reise, kost og losji», men om det skal være faste satser, eller variable satser, altså etter regning. Dette har også ESA bekreftet i brev og møter. LO er åpen for å innføre faste satser i tariffavtalene for reise, kost og losji med NHO, og Lier Hansen kan selv påvirke og bidra til dette, sier LO-nestleder Tor-Arne Solbakken til avisa.
– Til tross for Lier Hansens sterke uttalelse har LO tro på at vi sammen med NHO og Fellesforbundet, Norsk Industri og Byggenæringens Landsforening skal finne gode løsninger innenfor de rammene ESA har trukket opp, sier Solbakken.
• (23.11.16:) Internasjonal fagbevegelse presser på i verftssaken
• (27.10.16:) Jørn Eggum er forbannet på NHOs kjør i verftssaken
• (25.10.16:) NHO kan få hjelp av EØS-avtalen til å senke norske verftslønninger
Verftssaken
• I februar 2009 sendte NHO og Norsk Industri varsle om søksmål mot Tariffnemnda på vegne av ni verft. Saksøkerne mente at allmenngjøringsforskriften førte til en kraftig økning av kostnadene for innleid arbeidskraft.
• Oslo tingrett frikjente staten v/Tariffnemnda i januar 2010. Dommen ble så anket til lagmannsretten, som ba om at tolkningsspørsmål ble lagt fram for EFTA-domstolen.
• I januar 2012 forelå EFTA-domstolens dom. Den sa blant annet at det er brudd på konkurransereglene å pålegge utenlandske entreprenører å betale tariffavtalens tillegg for nattekvarter utenfor eget hjem, samt kostnader til reise, kost og losji.
• Borgarting lagmannsrett tok ikke hensyn til EFTA-domstolens kjennelse og forkastet anken fra verftene.
• Saken ble anket til Høyesterett, der den ble behandlet vinteren 2013. Dommen fra Høyesterett 5. mars 2013 slo fast at utenlandske tilreisende arbeidstakere skal ha samme lønns- og arbeidsvilkår som norske verftsarbeidere.
• EFTAs overvåkningsorgan ESA har foreløpig konkludert med at dommen er i strid med EØS-avtalen.
• Arbeids- og sosialdepartementet svarte ESA 28. september 2015. Her viste regjeringen til at Høyesterett har avsagt en grundig dom, som er gjeldende rett i Norge.
• 25. oktober åpnet EFTAs overvåkingsorgan (ESA) en formell sak mot Norge for brudd på EØS-avtalens regler for utstasjonerte arbeidstakere.
• 23. desember sender NHO-organisasjonen, Norsk Industri, brev til regjeringen med krav om at regjeringen skal bøye seg for ESAs krav.
Kilde: Fafo Østforum
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim