Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap – viderefører Follobaneprosjektet selv
Bane Nor hever avtalene med den konkurstruede italienske totalentreprenøren Condotte. Nå viderefører Bane Nor arbeidet med Follobanen selv.
En av entrepenørene på Follobanen, italienseke Condotte, sliter økonomisk. Nå har Bane Nor sagt opp kontrakten med selskapet. Bildet er fra Follobanens anlegg ved Åsland utenfor Oslo, hvor Condotte ikke er involvert.
Morten Hansen
Deler av byggingen av et landets største infrastrukturprosjekter, Follobanen, har stått stille i to uker fordi den italienske entreprenøren kjemper mot konkurs. Tirsdag hevet Bane Nor to avtaler med selskapet. Begge avtalene er tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter.
Bane Nor opplyser nå at de vil videreføre arbeidet selv. Arbeidet ble startet opp igjen tirsdag morgen.
– Bane Nors sentrale interesse er å oppfylle samfunnsoppdraget gjennom ferdigstillelse av Follobanen, innenfor de gitte økonomiske rammer og med riktig kvalitet, mot slutten av 2021. I lys av dette må Bane Nor gjøre de nødvendige tiltak. Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører og anleggsarbeidet har stanset, sier prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Per David Borenstein.
Bygg.no har tidligere omtalt at den italienske entreprenøren Condotte igjen er i økonomisk trøbbel. Tidlig i januar var Condotte i så store problemer at selskapet ba om – og fikk innvilget – konkursbeskyttelse av en domstol i Roma.
Mens forhandlingene pågikk sto arbeidet stille på de to store anleggsområdene ved Oslo S, Gamlebyen og Middelalderparken i Oslo.
Condotte har fram til tirsdag hatt to av de fem totalkontraktene for Follobanen. Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere som jobber med prosjektet i Norge, påvirkes av situasjonen.
(©NTB)
• Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.