Pensjon
Firma uten tariffavtale vant kampen om vedlikehold av vei
Veiarbeiderne i Mesta mister AFP hvis de vil fortsette i jobben. Tillitsvalgt er rystet.
– Alt handler om pris. Da kommer lønns- og arbeidsvilkår i andre rekke, sier en oppgitt Jarle Røksund.
Leif Martin Kirknes
Saken oppsummert
camilla.yndestad@lomedia.no
– Jeg mener at alle som jobber med å holde veiene våre trygge må ha tariffavtale, sier Jarle Røksund.
Han er hovedtillitsvalgt i Mesta drift og leder i avdeling 5 Innlandet i Norsk Arbeidsmandsforbund, og nå er han frustrert.
Firmaet Gjerdalen Entreprenør har vunnet anbudet om veivedlikehold i Innlandet fylkeskommune for Sør-Gudbrandsdal i perioden 2025-2031.
Det betyr at det er Gjerdalen Entreprenør som skal brøyte veiene om vinteren, foreta inspeksjoner og mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet.
Men firmaet har ikke tariffavtale.
Det har fått Røksund til å tenne på pluggene.
– Jeg mener det er helt høl i hodet av Innlandet fylkeskommune å gi kontrakten til en entreprenør uten tariffavtale. Å drive med drift- og veivedlikehold krever en god tariffavtale. Folk skal tross alt jobbe til alle døgnets tider, sier Røksund.
Skal gjennom oppsigelsesrunde
Det var Mesta og Hafjell Maskin som tidligere hadde ansvaret for å holde veinettet i Gudbrandsdalen i god stand.
Røksund forteller at Mesta nå skal gjennom såkalte 15:1-samtaler, altså drøfting før beslutning om oppsigelse, som en direkte konsekvens av at Gjerdalen Entreprenør vant anbudet.
Han understreker at det er sånn spillet er, men han synes det er synd at mye fagkunnskap da blir borte.
– Noen av folka kan få jobb hos Gjerdalen, men der er det ikke tariffavtale og mange vil ikke over fordi de mister AFP-en, sier Røksund.
Eksakt hvor mange som blir overtallige etter nedbemanningen er han usikker på, men han understreker at etter at noen vil gå av med pensjon og andre til andre jobber, vil de kanskje stå igjen med 10-12 stykker.
– Det er trist at gode arbeidsplasser og gode arbeidsfolk blir borte, sier Røksund.
– Alt handler om pris
Røksund er tydelig på at Gjerdalen Entreprenør ikke har gjort noe galt som bedrift, men at det er fylkeskommunen som sitter med ansvaret.
– Anbudsgrunnlagene til fylkeskommunen er grundige når det kommer til hva som skal gjøres på veiene. Dessverre gjelder ikke dette når det kommer til seriøsitetskrav, sier Røksund.
Han trekker fram at det rent prismessig koster mer å hyre et firma med tariffavtale, blant annet kommer kostnadene til avtalefestet pensjon (AFP).
– Alt handler om pris. Da kommer lønns- og arbeidsvilkår i andre rekke. Det burde vært krav om tariffavtale hos både hovedentreprenør og underleverandører. Det ønsker jeg meg i den nye Norgesmodellen. Vi skal konkurrere på like vilkår, sier Røksund.
Ikke krav om fagarbeidere
Et annet punkt som Røksund har bitt seg merke i, er at Innlandet fylkeskommune stiller krav om lærlinger i anbudene, men ikke fagarbeidere.
Røksund har selv sittet som sensor i veidrift- og veivedlikeholdsfaget, men trakk seg i protest da Innlandet fylkeskommune ikke ville stille med verneklær til bruk under fagprøve.
Han er klokkeklar om hva han mener om saken:
– Det er fylkeskommunen som utdanner fagarbeidere gjennom den videregående skolen. Da må det være krav om fagarbeidere i anbudene, sier Mesta-mannen.
Dette svarer Innlandet fylkeskommune
Arne Fredheim er seksjonssjef for veg i Innlandet fylkeskommune.
Han forteller at fylkeskommunen forholder seg til bestemmelser i lover og forskrifter, og at dette også gjelder bestemmelsene i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår.
Fredheim legger vekt på at på områder dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale skal entreprenøren ha lønn- og arbeidsvilkår i samsvar med gjeldende forskrifter.
På områder som ikke er dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale, skal entreprenøren ha lønns- og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransje.
– Det er ikke adgang til å kreve at tilbydere i en offentlig konkurranse skal være organisert/medlem i en arbeidsgiverforening. Det er imidlertid ikke noe i vegen for å kreve at tilbydere skal følge en bestemt tariffavtale, eller en tilsvarende tariffavtale, og dette blir ivaretatt i våre kontrakter, sier Fredhiem.
Inngått avtale med Skatteetaten
Fredheim trekker fram at Innlandet fylkeskommune har innarbeidet seriøsitetskrav i driftskontraktene sine som skal hindre useriøse aktører i fylkeskommunnens prosjekter.
– Vi har tatt utgangspunkt i anbefalte seriøsitetskrav for bygg og anleggskontrakter. Som et ledd i vår kamp mot arbeidslivskriminalitet er det inngått en samarbeidsavtale mellom Innlandet fylkeskommune og Skatteetaten, sier Fredheim.
Han legger til at i den forbindelse så krever nå Innlandet fylkeskommune i alle nye kontrakter at leverandører signerer en fullmakt som gir fylkeskommunen en utvidet rett til et ubegrenset antall ganger å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold som angitt i fullmakten.
Når det gjelder Jarle Røksunds påstand om at Innlandet fylkeskommune stiller krav om lærlinger i anbudene, men ikke fagarbeidere, svarer Fredheim følgende:
– Det er anbefalt bruk av fagarbeidere i seriøsitetsbestemmelsene for bygg og anlegg, men vi har ikke tatt dette inn i kontraktene våre enda. Ved utlysning av kontrakter vurderer vi hvilke krav som skal stilles også når det gjelder kompetanse og kompetansekrav.
Gjerdalen Entreprenør ønsker ikke å kommentere saken, og henviser videre til svarene fra Innlandet fylkeskommune.

Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.