Norges største hjullaster på Titania
Den er syv meter høy, 240 tonn tung og kan løfte nesten 41 tonn i skuffen. Møt Norges største hjullaster, som nettopp er ferdig montert på Titania.
Diger: Ungdomstillitsvalgte og sekretær i avdeling 214, Merethe Hogstad, står ved hjullasteren for å vise størrelsen på maskinen. Av vitale mål kan nevnes for spesielt interesserte: Motor cat 3516/E 1297 Kw 1760 hk. Høyde, bredde og lengde er henhodsvis 7, 6 og 18 meter.
Frank Toks
ane.borrud@gmail.com
Hjullasteren av merke Cat kom til landet med båt til Oslo, og ble deretter kjørt i deler på lastebil til Sokndal i Rogaland, der bergverksbedriften Titania er en hjørnesteinsbedrift.
Fikk du med deg denne? Flere hundre maskinførere mister jobben: K A Aurstad er konkurs
En uke å montere
– Det tok noen uker å montere den. Det gjorde folk fra Cat sammen med våre egne folk, forteller hovedtillitsvalgt Frank Toks.
Cat-maskinen erstatter en 220-tonns Komatsu-maskin, som har gjort sin dont i dagbruddet.
Ifølge Agder Flekkefjords Tidende er det bare en tilsvarende hjullaster i hele Europa,
– Den andre og tilsvarende maskin går i Sotkamo i Finland, forteller gruvesjef Knut Petter Netland i Titania til avisen.
Vanlig maskinførerbevis
Maskinen blir hovedlaster i dagbruddet til bedriften, og skal flytte både malm og gråberg.
– Vi har to beltelastere, men en hjullaster er mye mer fleksibel, sier Frank Toks.
– Hva slags sertifikat trenger du for å kjøre en så stor hjullaster?
– Du trenger ikke mer enn vanlig maskinførerbevis. Og så får du selvfølgelig opplæring, det gjør du jo på alle maskiner, sier Toks.
– Flott at bedriften satser
Det er ikke så lenge siden nyheten om at Titania skal stoppe all produksjon i fire måneder fra april 2019, og at så godt som hele staben blir permittert. Hovedårsaken er at Sokndals-bedriftens største eksterne kunde, finske Venator, ble rammet av brann for to år siden. I september i år kom beskjeden om at Venators bedrift i Pori i Finland ikke kommer til å bygges opp igjen. Det betyr at Titania mister sin største eksterne kontrakt, en levering på rundt 150.000 tonn malm i året.
– Det er flott i en tid hvor vi jobber med å øke salget, at bedriften satser på gruva ved å kjøpe inn den nye hjullasteren. Det viser at den har stor tro på at vi skal komme seg opp igjen, avslutter gruvearbeider og hovedtillitsvalgt Frank Toks.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.