Debatt

«Åpent brev til politikerne i Ålesund: Aksepterer dere lovbrudd i skolen?», spør tillitsvalgt

Skolenes landsforbund i Ålesund forventer at våre lokalpolitikere ordner opp i denne saken, skriver hovedtillitsvalgt Christian Holstad Lilleng.

Nanna Aanes Wolden

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Kommunalsjef Bjørn Ivar Rødal snakker i mandagens Sunnmørsposten åpent ut om lovbrudd i flere skoler i Ålesund.

Både på Kolvikbakken og Spjelkavik ungdomsskoler bryter man med vitende og vilje lærernormen. I tillegg bekrefter Rødal ”et par mindre avvik på noen av barneskolene”.

Han bekrefter videre at Spjelkavik ungdomsskole, som allerede mangler 4,9 årsverk på å oppfylle lovens bokstav, må regne med å tåle ytterliggere kutt til neste år.

Skolenes landsforbund i Ålesund mener dette er uakseptabelt. En kommune kan ikke legge opp til lovbrudd. Et lovbrudd som barna våre må betale prisen for. Det hjelper ingenting at kommunalsjefen sier det er nok lærere i kommunen som helhet. Rødal burde vite at lærernormen gjelder for hver enkelt skole.

Mye lest: Lønna kuttes med 10.000 etter kommunesammenslåingen. Lærer Christian skapte mediestorm

Fylkesmannen i Møre og Rømsdal har tidligere kommet med pålegg til kommunen om å rette opp i lovbruddene, men dette er tydeligvis bare delvis imøtekommet. Det er ikke slik at man kan velge å følge et pålegg i slike saker, man skal.

Skolenes landsforbund i Ålesund forventer at våre lokalpolitikere ordner opp i denne saken. Man skulle ikke tro at det er nødvendig for et kommunestyre å vedta at norsk lov skal følges, men i Ålesund ser det dessverre slik ut.

Debatt: «Guri Melby, lytt til kritikken. Lytt til folka dine der ute. Lytt til oss»