Flytoget har en av Norges beste merkevarer med svært fornøyde kunder, og burde fått en reell sjanse til å konkurrere med Vy, skriver Trond Helleland.
Leif Martin Kirknes
Debatt
«En LO-styrt farse»
Nylig ble det klart at Vy vant togkampen om Østlandet de neste ti årene. Det betyr i praksis slutten for Flytoget. Det er ikke de reisende, men LO som jubler høyest.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har, etter hardt press fra LO, endret spillereglene i tildelingen av togtrafikken på Østlandet i 12. time og overkjørt sitt eget direktorat.
Fra å ha en reell konkurranse, med flere leverte tilbud i 2021 er vi nå tilbake til monopol for Vy på hele Østlandet.
Først var Nygård begeistret for at Vy og Flytoget skulle konkurrere. Så skulle han utrede en sammenslåing av de to selskapene, før Vy plutselig ble bedt om å gi et tilbud på hele Østlandet.
På tross av at Flytoget i ni måneder hadde vært i prosess om å utvikle et godt togtilbud for de reisende.
Høyre mener retten til å kjøre tog på Østlandet de neste 10 årene har blitt en LO-styrt farse, hvor Jernbanedirektoratet og regjeringen har blitt statister. Høyre beklager dette.
Flytoget, kalt arvesølvet av Jonas Gahr Støre, har en av Norges beste merkevarer med svært fornøyde kunder, og burde fått en reell sjanse til å konkurrere med Vy.
Monopolister kan bli ineffektive og lite innovative. Jeg er ikke i tvil om at de reisende ville fått et bedre tilbud med to togselskaper på Østlandet.
Vi ser allerede at de nye togselskapene utfordrer hverandre, selv om de ikke konkurrerer direkte om de samme kundene. På Østlandet ville denne effekten vært enda sterkere. De reisende rundt Oslo benytter seg ofte av lokal- og regionaltog om hverandre.
Dersom Vy hadde laget et nytt vellykket produkt eller en ny rabatt, er det sannsynlig at Flytoget, eller Bytoget som de skulle bli, ville laget noe tilsvarende, eller kanskje noe enda bedre.
To togselskaper ville konkurrert om å lage de beste løsningene, selv om de hadde fått direktetildelt hver sin kontrakt.
Høyre vil i årene som kommer jobbe for å gjeninnføre konkurranse for å gi de togreisende et best mulig tilbud.
Steinar Krogstad i LO svarer: «Vi trenger flere spor og flere tog. Ikke flere selskaper og flere direktører»
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen
Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Berit Roald / NTB