Martin Guttormsen Slørdal
Debatt:
«Jeg anbefaler et ja til EUs fjerde jernbanepakke», skriver Bane Nor-sjefen
Europeisk jernbanesamarbeid eller norsk suverenitet? Debatten om EUs fjerde jernbanepakke er i gang, og med Stortingsvalg om ett år kan vi forvente at debatten blir sterkere fremover.
Som konsernsjef i Bane NOR ønsker jeg å uttrykke et tydelig ja til jernbanepakke 4. Bane NOR fornyer og moderniserer jernbaneinfrastrukturen i Norge for at flere kan ta mer tog. Jernbanepakke 4 vil bidra positivt til dette arbeidet og forsterke tog som transportform. Jernbanen er svært klimavennlig og en effektiv måte å transportere mange mennesker og varer på.
Norsk jernbane er en del av et sammenhengende jernbanenett som dekker hele Europa. Et internasjonalt transportsystem trenger internasjonalt samarbeid. Når reglene harmoniseres på tvers av landegrensene, slik det nå foreslås gjennom EUs fjerde jernbanepakke, gir det oss en sikrere og rimeligere jernbane. Det styrker også jernbanen som transportform i en stadig tøffere konkurranse. I en tid der hele verden er på vei inn i et grønt skifte, er det på tide at jernbanen tar sin naturlige rolle som den mest miljøvennlige, effektive og sikre transportformen nasjonalt og internasjonalt.
Felles regler og felles myndighet
Jernbanepakke 4 innebærer at det innføres felles regler og en felles myndighet (ERA – European Union Agency for Railways)) i Europa for å godkjenne nytt togmateriell og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper. Sammen med innføring av krav som legger til rette for økt bruk av konkurranse på likeverdige vilkår på de nasjonale jernbanenett i Europa, vil dette forenkle og harmonisere prosessene. Dermed vil man gjøre det lettere for nye aktører å komme inn på jernbanemarkedet for å utvide og forbedre togtilbudet til glede for de reisende.
• Stortinget kan vedta EUs jernbanepakke med minst mulig margin
SJT fortsatt nasjonal myndighet
Statens jernbanetilsyn (SJT) vil fortsatt være den nasjonale tilsynsmyndigheten i Norge, og ha samme rolle som i dag overfor jernbaneaktørene i Norge. Det europeiske jernbanebyrået (ERA), der Norge også deltar, får endret sin rolle fra byrå til myndighet, og det er de som skal håndheve de felles reglene for jernbane i Europa. Gjennom deltakelse i ERA er Norge med å påvirke felles regler og løsninger, og Bane NORs opplevelse er at våre eksperter blir lyttet til på europeisk plan. Det legges opp til en styrking av samarbeid og utveksling av "beste praksis" også når det gjelder tilsyn. Dette vil gi oss nyttig informasjon om erfaringer fra andre land og vi kan i større grad bygge på andres erfaring i utviklingen av det norske jernbanenettet, noe som også vil gi en billigere og sikrere jernbane.
Standardiserte løsninger
At et felles europeisk organ skal godkjenne jernbaneforetak som skal drive virksomhet i flere Europeiske land, er fornuftig og kostnadseffektivt ved at flere løsninger blir standardisert. Tog produseres ikke lengre nasjonalt i det enkelte land, men kjøpes i et felles marked. I tillegg, når et godstog på tvers igjennom Europa til Norge i fremtiden kun trenger ett lokomotiv tilpasset ett likt signalsystem i alle landene, så reduserer det også kostnadene for alle oss som kjøper varer i butikken. Ved økt samarbeid kan man hente ut stordriftsfordeler på jernbanen.
Konkurranseutsetting gjennomført i Norge
I Norge er konkurranseutsetting av godstransport gjennomført for godt over 10 år siden. Konkurranseutsetting av persontransport gjennomføres nå basert på jernbanereformen. For å sikre at aktørene skal møte like konkurransevilkår innebærer fjerde jernbanepakke strengere krav til uavhengighet for infrastrukturforvalter. Dette er i stor grad ivaretatt gjennom opprettelsen av Bane NOR i 2017. Bane NOR har ansvaret for drift, vedlikehold, planlegging og utbygging av jernbaneinfrastrukturen, samt trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom i Norge. Fjerde jernbanepakke inneholder ingen krav om at staten skal gi fra seg eierskapet til jernbanen, og ifølge Regjeringen har de ingen planer om å sette ut ansvaret for å forvalte jernbaneinfrastrukturen i Norge til private aktører.
Jernbanepakke 4 positivt for jernbanen
I en tid da vi alle er opptatt av hvordan vi kan bidra til å redusere klimagassutslippene, er det å tilrettelegge for konkurransedyktig jernbanetransport viktig. Jernbanen er tilnærmet utslippsfri og en viktig del av løsningen på klimautfordringene. Den utviklingen vi nå står foran på jernbanen kan sammenlignes med utviklingen innen luftfarten fra 1990 til i dag. Det er på tide at jernbanen tar sin naturlige rolle som det mest klimavennlige alternativet nasjonalt og internasjonalt. Den fjerde jernbanepakken vil bidra til det. Det vil være positivt for jernbanen, positivt for de reisende og godstransportører og positivt for det norske samfunnet. Jeg anbefaler derfor å si ja til et styrket europeisk jernbanesamarbeid og til Jernbanepakke 4.
• Togansatte fortviler over Bane Nor-sjefens ja til EUs jernbanepakke
Mest lest
SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.
Privat
Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Debatt
Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.
Anna Granqvist
«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat
Foto: Privat
Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning
Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme
DET ER HÅP: Fagforbundets økonom Bjørn Kristian Rudaa har selv bidratt til å snu mange nedbemanningsforslag.
Bjørn A. Grimstad
Slaget er ikke tapt selv om kommunen vil si opp ansatte. Her er økonomiekspertens råd
Over 1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon, til tross for at de hadde null ansatte da koronakrisen startet. Det viser en kartlegging Dagbladet har foretatt.
Colourbox