JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Martin Guttormsen Slørdal

Debatt:

«Jeg anbefaler et ja til EUs fjerde jernbanepakke», skriver Bane Nor-sjefen

Europeisk jernbanesamarbeid eller norsk suverenitet? Debatten om EUs fjerde jernbanepakke er i gang, og med Stortingsvalg om ett år kan vi forvente at debatten blir sterkere fremover.
31.08.2020
12:48
31.08.2020 12:50

Som konsernsjef i Bane NOR ønsker jeg å uttrykke et tydelig ja til jernbanepakke 4. Bane NOR fornyer og moderniserer jernbaneinfrastrukturen i Norge for at flere kan ta mer tog. Jernbanepakke 4 vil bidra positivt til dette arbeidet og forsterke tog som transportform. Jernbanen er svært klimavennlig og en effektiv måte å transportere mange mennesker og varer på.

Norsk jernbane er en del av et sammenhengende jernbanenett som dekker hele Europa. Et internasjonalt transportsystem trenger internasjonalt samarbeid. Når reglene harmoniseres på tvers av landegrensene, slik det nå foreslås gjennom EUs fjerde jernbanepakke, gir det oss en sikrere og rimeligere jernbane. Det styrker også jernbanen som transportform i en stadig tøffere konkurranse. I en tid der hele verden er på vei inn i et grønt skifte, er det på tide at jernbanen tar sin naturlige rolle som den mest miljøvennlige, effektive og sikre transportformen nasjonalt og internasjonalt.

Felles regler og felles myndighet

Jernbanepakke 4 innebærer at det innføres felles regler og en felles myndighet (ERA – European Union Agency for Railways)) i Europa for å godkjenne nytt togmateriell og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper. Sammen med innføring av krav som legger til rette for økt bruk av konkurranse på likeverdige vilkår på de nasjonale jernbanenett i Europa, vil dette forenkle og harmonisere prosessene. Dermed vil man gjøre det lettere for nye aktører å komme inn på jernbanemarkedet for å utvide og forbedre togtilbudet til glede for de reisende.

Stortinget kan vedta EUs jernbanepakke med minst mulig margin

SJT fortsatt nasjonal myndighet

Statens jernbanetilsyn (SJT) vil fortsatt være den nasjonale tilsynsmyndigheten i Norge, og ha samme rolle som i dag overfor jernbaneaktørene i Norge. Det europeiske jernbanebyrået (ERA), der Norge også deltar, får endret sin rolle fra byrå til myndighet, og det er de som skal håndheve de felles reglene for jernbane i Europa. Gjennom deltakelse i ERA er Norge med å påvirke felles regler og løsninger, og Bane NORs opplevelse er at våre eksperter blir lyttet til på europeisk plan. Det legges opp til en styrking av samarbeid og utveksling av "beste praksis" også når det gjelder tilsyn. Dette vil gi oss nyttig informasjon om erfaringer fra andre land og vi kan i større grad bygge på andres erfaring i utviklingen av det norske jernbanenettet, noe som også vil gi en billigere og sikrere jernbane.

Standardiserte løsninger

At et felles europeisk organ skal godkjenne jernbaneforetak som skal drive virksomhet i flere Europeiske land, er fornuftig og kostnadseffektivt ved at flere løsninger blir standardisert. Tog produseres ikke lengre nasjonalt i det enkelte land, men kjøpes i et felles marked. I tillegg, når et godstog på tvers igjennom Europa til Norge i fremtiden kun trenger ett lokomotiv tilpasset ett likt signalsystem i alle landene, så reduserer det også kostnadene for alle oss som kjøper varer i butikken. Ved økt samarbeid kan man hente ut stordriftsfordeler på jernbanen.

Konkurranseutsetting gjennomført i Norge

I Norge er konkurranseutsetting av godstransport gjennomført for godt over 10 år siden. Konkurranseutsetting av persontransport gjennomføres nå basert på jernbanereformen. For å sikre at aktørene skal møte like konkurransevilkår innebærer fjerde jernbanepakke strengere krav til uavhengighet for infrastrukturforvalter. Dette er i stor grad ivaretatt gjennom opprettelsen av Bane NOR i 2017. Bane NOR har ansvaret for drift, vedlikehold, planlegging og utbygging av jernbaneinfrastrukturen, samt trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom i Norge. Fjerde jernbanepakke inneholder ingen krav om at staten skal gi fra seg eierskapet til jernbanen, og ifølge Regjeringen har de ingen planer om å sette ut ansvaret for å forvalte jernbaneinfrastrukturen i Norge til private aktører.

Jernbanepakke 4 positivt for jernbanen

I en tid da vi alle er opptatt av hvordan vi kan bidra til å redusere klimagassutslippene, er det å tilrettelegge for konkurransedyktig jernbanetransport viktig. Jernbanen er tilnærmet utslippsfri og en viktig del av løsningen på klimautfordringene. Den utviklingen vi nå står foran på jernbanen kan sammenlignes med utviklingen innen luftfarten fra 1990 til i dag. Det er på tide at jernbanen tar sin naturlige rolle som det mest klimavennlige alternativet nasjonalt og internasjonalt. Den fjerde jernbanepakken vil bidra til det. Det vil være positivt for jernbanen, positivt for de reisende og godstransportører og positivt for det norske samfunnet. Jeg anbefaler derfor å si ja til et styrket europeisk jernbanesamarbeid og til Jernbanepakke 4.

Togansatte fortviler over Bane Nor-sjefens ja til EUs jernbanepakke

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2020
12:48
31.08.2020 12:50



Mest lest

DISSE FÅR: Både lageransatte, kontoransatte og ledere i Coop Norge får videreført ordningen med full lønn under sykdom.

DISSE FÅR: Både lageransatte, kontoransatte og ledere i Coop Norge får videreført ordningen med full lønn under sykdom.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte raser mot hemmelig avtale: – Vi har blitt ført bak lyset

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Jan-Erik Østlie

Regjeringen foreslår å skrote «enkepensjonen»

Både forhandlingsleder i KS, Tor Arne Gangsø og forhandlingsleder Mette Nord i LO Kommune er fornøyd med at de klarte å bli enige om en forhandlingsløsning for de kommuneansatte.

Både forhandlingsleder i KS, Tor Arne Gangsø og forhandlingsleder Mette Nord i LO Kommune er fornøyd med at de klarte å bli enige om en forhandlingsløsning for de kommuneansatte.

Per Flakstad

Kommuneoppgjøret er i havn: Ansatte får mellom 1400 og 1900 kroner

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere, uansett alder.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere, uansett alder.

Jan-Erik Østlie

Høyre vil utvide aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere

KAMPKLARE FRISØRER: Fra venstre nestleder i fagforeninga Jeanette Bjørnstøl Tashev, Terri-Leigh Skjæveland fra Sandnes,., Elisabeth Njaa fra Randaberg, Merethe Eide fra Kristiansund og Vilde Dalseng fra Bergen. .

KAMPKLARE FRISØRER: Fra venstre nestleder i fagforeninga Jeanette Bjørnstøl Tashev, Terri-Leigh Skjæveland fra Sandnes,., Elisabeth Njaa fra Randaberg, Merethe Eide fra Kristiansund og Vilde Dalseng fra Bergen. .

Helge Rønning Birkelund

Provisjonsbasert lønn presser frisører til å gå på jobb selv om de er syke: – Minstelønna må opp

BRUDD: Partene i lønnsoppgjøret i staten gikk fra hverandre mandag ettermiddag, og møtes igjen hos Riksmekleren. Fra høyre: Gisle Norheim (personaldirektør i staten), Pål S. Arnesen (YS stat), Egil André Aas (LO Stat), Anders Kvam (Akademikerne) og Guro Lind (Unio).

BRUDD: Partene i lønnsoppgjøret i staten gikk fra hverandre mandag ettermiddag, og møtes igjen hos Riksmekleren. Fra høyre: Gisle Norheim (personaldirektør i staten), Pål S. Arnesen (YS stat), Egil André Aas (LO Stat), Anders Kvam (Akademikerne) og Guro Lind (Unio).

Ole Palmstrøm

Lønnsoppgjøret i staten må til Riksmekleren. LO Stat gir arbeidsgiver ansvaret

Debatt:

– Jeg tror ikke at dette tariffoppgjøret vil bidra positivt til å rekruttere flere, skirver denne helsefagarbeideren. (Illustrasjonsfoto)

– Jeg tror ikke at dette tariffoppgjøret vil bidra positivt til å rekruttere flere, skirver denne helsefagarbeideren. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

«76 øre mer i timen – skal jeg le eller gråte?»

Lønnsoppgjøret for elektrikerne

STREIKEKLARE: Forhandlingsleder og leder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen, forventer at arbeidsgiverne bidrar til å finne en løsning under meklingen, som starter mandag. Hvis ikke, står 5.500 elektrikere over hele landet klare til å ta i bruk streikevåpenet.

STREIKEKLARE: Forhandlingsleder og leder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen, forventer at arbeidsgiverne bidrar til å finne en løsning under meklingen, som starter mandag. Hvis ikke, står 5.500 elektrikere over hele landet klare til å ta i bruk streikevåpenet.

Leif Martin Kirknes

Her streiker elektrikerne hvis det ikke blir enighet med arbeidsgiverne

Butikkansatte får ikke det sikkerhetsnettet de fortjener når de er på jobb, mener Handel og Kontor.

Butikkansatte får ikke det sikkerhetsnettet de fortjener når de er på jobb, mener Handel og Kontor.

Sissel M. Rasmussen

Butikkansatte og renholdere får ikke godkjent korona som yrkesskade. Her forklarer regjeringen hvorfor

TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

Ole Palmstrøm

Alle rutebusser i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik til helgen

FELLES INNGANG: Nav-kontoret i Florø og luftveisklinikken til kommunen skulle ha samme inngang og venteområde. Da stengte verneombudet i NAV kontoret.

FELLES INNGANG: Nav-kontoret i Florø og luftveisklinikken til kommunen skulle ha samme inngang og venteområde. Da stengte verneombudet i NAV kontoret.

Privat

Korona-testing i samme bygg - Nav måtte stenge

Billettkontroll er et av områdene som vil bli rammet av vekter-streiken.

Billettkontroll er et av områdene som vil bli rammet av vekter-streiken.

Sissel M. Rasmussen

Vekterne går ut i streik: Her står striden

Securitas-sjef Martin Holmen tjente 3,9 millioner i fjor.

Securitas-sjef Martin Holmen tjente 3,9 millioner i fjor.

Tri Nguyen Dinh og Securitas

Vekter-streiken: Securitas-sjefen tjener ti ganger mer enn en vanlig vekter

REVET: Byggeier rev brakken etter at den begynte å få «slagside».

REVET: Byggeier rev brakken etter at den begynte å få «slagside».

Leif Martin Kirknes

Disse falleferdige brakkene ble leid ut til utenlandske arbeidere

ENIGHET: I forhandlingene mellom Industri Energi og Norsk Industri ble det enighet om at kvinner innen elektrokjemisk industri skal få tilpasset arbeidstøy. Bildet viser prosessoperatør Marie Moen ved Yara Porsgrunn på Herøya.

ENIGHET: I forhandlingene mellom Industri Energi og Norsk Industri ble det enighet om at kvinner innen elektrokjemisk industri skal få tilpasset arbeidstøy. Bildet viser prosessoperatør Marie Moen ved Yara Porsgrunn på Herøya.

Arkivfoto: Sissel M. Rasmussen

Kvinner i industrien får tilpassede arbeidsklær

Lønnsoppgjøret:

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

Mye tyder på at hjemmekontor vil bli en del av jobbhverdagen for mange i lang tid framover.

Mye tyder på at hjemmekontor vil bli en del av jobbhverdagen for mange i lang tid framover.

colourbox.com

Hjemmekontor-reglene fra 2002 er fortsatt gjeldende. Nå inviterer Isaksen til full gjennomgang

Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel sier at de har kommet med et nytt tilbud etter at Norsk Arbeidsmandsforbund og Parat brøt forhandlingene i vekteroppgjøret.

Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel sier at de har kommet med et nytt tilbud etter at Norsk Arbeidsmandsforbund og Parat brøt forhandlingene i vekteroppgjøret.

Heiko Junge / NTB

Arbeidstakerne avviser nytt NHO-tilbud – 800 vektere i streik

KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

Roy Ervin Solstad

Kampklare bussjåfører har ingen tro på at man unngår streik i år

POLITISK: Medlemmene av National Labor Relations Board er politisk utnevnt for femårsperioder. De som har svekket  rettsbeskyttelsen av tillitsvalgte er utnevnt av president Donald Trump.

POLITISK: Medlemmene av National Labor Relations Board er politisk utnevnt for femårsperioder. De som har svekket rettsbeskyttelsen av tillitsvalgte er utnevnt av president Donald Trump.

Gage Skidmore

Nå kan tillitsvalgte i USA bli straffet for å snakke «nedsettende» om arbeidsgiveren