JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Martin Guttormsen Slørdal

Debatt:

«Jeg anbefaler et ja til EUs fjerde jernbanepakke», skriver Bane Nor-sjefen

Europeisk jernbanesamarbeid eller norsk suverenitet? Debatten om EUs fjerde jernbanepakke er i gang, og med Stortingsvalg om ett år kan vi forvente at debatten blir sterkere fremover.
31.08.2020
12:48
31.08.2020 12:50
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Som konsernsjef i Bane NOR ønsker jeg å uttrykke et tydelig ja til jernbanepakke 4. Bane NOR fornyer og moderniserer jernbaneinfrastrukturen i Norge for at flere kan ta mer tog. Jernbanepakke 4 vil bidra positivt til dette arbeidet og forsterke tog som transportform. Jernbanen er svært klimavennlig og en effektiv måte å transportere mange mennesker og varer på.

Norsk jernbane er en del av et sammenhengende jernbanenett som dekker hele Europa. Et internasjonalt transportsystem trenger internasjonalt samarbeid. Når reglene harmoniseres på tvers av landegrensene, slik det nå foreslås gjennom EUs fjerde jernbanepakke, gir det oss en sikrere og rimeligere jernbane. Det styrker også jernbanen som transportform i en stadig tøffere konkurranse. I en tid der hele verden er på vei inn i et grønt skifte, er det på tide at jernbanen tar sin naturlige rolle som den mest miljøvennlige, effektive og sikre transportformen nasjonalt og internasjonalt.

Felles regler og felles myndighet

Jernbanepakke 4 innebærer at det innføres felles regler og en felles myndighet (ERA – European Union Agency for Railways)) i Europa for å godkjenne nytt togmateriell og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper. Sammen med innføring av krav som legger til rette for økt bruk av konkurranse på likeverdige vilkår på de nasjonale jernbanenett i Europa, vil dette forenkle og harmonisere prosessene. Dermed vil man gjøre det lettere for nye aktører å komme inn på jernbanemarkedet for å utvide og forbedre togtilbudet til glede for de reisende.

Stortinget kan vedta EUs jernbanepakke med minst mulig margin

SJT fortsatt nasjonal myndighet

Statens jernbanetilsyn (SJT) vil fortsatt være den nasjonale tilsynsmyndigheten i Norge, og ha samme rolle som i dag overfor jernbaneaktørene i Norge. Det europeiske jernbanebyrået (ERA), der Norge også deltar, får endret sin rolle fra byrå til myndighet, og det er de som skal håndheve de felles reglene for jernbane i Europa. Gjennom deltakelse i ERA er Norge med å påvirke felles regler og løsninger, og Bane NORs opplevelse er at våre eksperter blir lyttet til på europeisk plan. Det legges opp til en styrking av samarbeid og utveksling av "beste praksis" også når det gjelder tilsyn. Dette vil gi oss nyttig informasjon om erfaringer fra andre land og vi kan i større grad bygge på andres erfaring i utviklingen av det norske jernbanenettet, noe som også vil gi en billigere og sikrere jernbane.

Standardiserte løsninger

At et felles europeisk organ skal godkjenne jernbaneforetak som skal drive virksomhet i flere Europeiske land, er fornuftig og kostnadseffektivt ved at flere løsninger blir standardisert. Tog produseres ikke lengre nasjonalt i det enkelte land, men kjøpes i et felles marked. I tillegg, når et godstog på tvers igjennom Europa til Norge i fremtiden kun trenger ett lokomotiv tilpasset ett likt signalsystem i alle landene, så reduserer det også kostnadene for alle oss som kjøper varer i butikken. Ved økt samarbeid kan man hente ut stordriftsfordeler på jernbanen.

Konkurranseutsetting gjennomført i Norge

I Norge er konkurranseutsetting av godstransport gjennomført for godt over 10 år siden. Konkurranseutsetting av persontransport gjennomføres nå basert på jernbanereformen. For å sikre at aktørene skal møte like konkurransevilkår innebærer fjerde jernbanepakke strengere krav til uavhengighet for infrastrukturforvalter. Dette er i stor grad ivaretatt gjennom opprettelsen av Bane NOR i 2017. Bane NOR har ansvaret for drift, vedlikehold, planlegging og utbygging av jernbaneinfrastrukturen, samt trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom i Norge. Fjerde jernbanepakke inneholder ingen krav om at staten skal gi fra seg eierskapet til jernbanen, og ifølge Regjeringen har de ingen planer om å sette ut ansvaret for å forvalte jernbaneinfrastrukturen i Norge til private aktører.

Jernbanepakke 4 positivt for jernbanen

I en tid da vi alle er opptatt av hvordan vi kan bidra til å redusere klimagassutslippene, er det å tilrettelegge for konkurransedyktig jernbanetransport viktig. Jernbanen er tilnærmet utslippsfri og en viktig del av løsningen på klimautfordringene. Den utviklingen vi nå står foran på jernbanen kan sammenlignes med utviklingen innen luftfarten fra 1990 til i dag. Det er på tide at jernbanen tar sin naturlige rolle som det mest klimavennlige alternativet nasjonalt og internasjonalt. Den fjerde jernbanepakken vil bidra til det. Det vil være positivt for jernbanen, positivt for de reisende og godstransportører og positivt for det norske samfunnet. Jeg anbefaler derfor å si ja til et styrket europeisk jernbanesamarbeid og til Jernbanepakke 4.

Togansatte fortviler over Bane Nor-sjefens ja til EUs jernbanepakke

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2020
12:48
31.08.2020 12:50



Mest lest

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

Debatt

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Foto: Vetle Daler

Parat reagerer på framstillingen til Arbeidsmandsforbundets streikegeneral i Bergen: – Utsagn som ikke medfører riktighet

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

Ole Magnus Rapp

Ronald trodde at han skulle dø i gruva på Svalbard: – Jeg ble ikke redd. Jeg konstaterte bare at det var slutt

Kommentar

TEGNING: B. SKARRA WWW.JABEDIT.COM

TEGNING: B. SKARRA WWW.JABEDIT.COM

Bård Skarra

«Vi kan like det eller ikke, men det var arbeiderklassen som trofast stemte Trump»